Microsoft Xbox X Series i Xbox S Series trafiają do sprzedaży. Premiera rynkowa nowej generacji konsol opartych o procesory AMD.
Microsoft dziś oficjalnie wprowadza nową konsolę Xbox Series X oraz jej tańszego kuzyna, Xbox Series S. Obie korzystają z technologii AMD. Obie też mają ten sam problem na rynkowym starcie.
Dlaczego ludzie kupują konsole? Dla rozrywki, oczywiście. W 2020 roku świat potrzebował tej rozrywki więcej niż zwykle – o czym świadczą słupki sprzedaży konsol notowane zwłaszcza wiosną tego roku. Sprzęt to jednak tylko część układanki. Drugą jest oprogramowanie – czyli gry.
I to właśnie w tym obszarze nowe konsole Microsoftu mają zarówno przewagę, jak i główną wadę względem rywala. Z jednej strony brak w chwili premiery ciekawych tzw. exclusive’ów, czyli tytułów wydanych wyłącznie na daną platformę. W tym względzie Sony w poprzedniej generacji oferowało więcej dobrego, w tym m.in. wydany w tym roku hit „Ghosts of Tsushima”. Na starcie nowych Xbox’ów właściwie brak takich tytułów – co dla wielu może oznaczać pewien niedostatek najnowszej platformy Microsoftu. Rzecz w tym, że firma z Redmond poszła zupełnie inną drogą niż Sony.
Podejście Microsoftu wynika z pozycji rynkowej firmy. Z jednej strony jest producentem konsol Xbox, z drugiej jednak to wciąż znaczący orędownik grania na PC. To oczywiście się nie wyklucza. Microsoft bowiem zachęca graczy nie tyle samymi grami, ile ich dostępnością. Przede wszystkim nowe Xboxy mają pełną wsteczną kompatybilność – zagramy więc we wszystkie tytuły jakie znamy z Xbox One czy Xbox 360. Poza tym mamy do dyspozycji świetny plan abonamentowy Xbox Game Pass Ultimate, dający dostęp do potężnej biblioteki gier.
Co do samych nowych konsol – Xbox Series X i Xbox Series S dzielą część ze specyfikacji, ale różnią się w większości aspektów, w tym wydajności. Zerknijmy w porównanie specyfikacji.
Xbox Series X | Xbox Series S | |
CPU | 8-rdzeniowy AMD Zen 2, 3,8 GHz/3,6 GHz z SMT | 8-rdzeniowy AMD Zen 2, 3,6 GHz/3,4 GHz z SMT |
GPU | AMD RDNA 2 GPU 52 CUs, 1,825 GHz | AMD RDNA 2 GPU 20 CUs, 1,565 GHz |
Wydajność GPU | 12,15 TFLOPS | 4 TFLOPS |
Nośnik danych | 1 TB PCIe Gen 4 NVMe SSD | 512 GB PCIe Gen 4 NVMe SSD |
Pamięć | 16 GB GDDR6 10 GB @ 560 GB/s 6 GB @ 336 GB/s | 10 GB GDDR6 8 GB @ 224 GB/s 2 GB @ 56 GB/s |
Pamięć zewnętrzna | karta 1 TB | karta 1 TB |
Napęd optyczny | 4K UHD Blu-ray | brak |
Wyjście wideo | HDMI 2.1 | HDMI 2.1 |
Cena: | 2249 zł | 1349 zł |
Chociaż CPU jest właściwie bardzo podobny, a na obu urządzeniach działa ten sam system i obsługują takie same nośniki zewnętrzne, na tym podobieństwa się kończą. Xbox Series X ma znacznie bardziej złożony GPU, o trzykrotnie wyższej wydajności. Ma także więcej pamięci i pojemniejszy nośnik danych. Xbox Series S nie obsługuje też nośników Blu-ray. Ogólna wydajność tańszej z konsol wyprzedza i tak poprzednią generację – wiele daje tu choćby nośnik danych – zamiast dysku HDD jak w Xbox One, tu mamy szybki, SSD NVMe.
https://itreseller.pl/itrnewovh-nawiazuje-wspolprace-z-google-w-zakresie-europejskiego-modelu-przetwarzania-w-chmurze/