Miesięczna liczba użytkowników Spotify jest niższa od szacunków

Spotify podał we wtorek kwartalny miesięczny wskaźnik aktywnych użytkowników (MAU) poniżej własnych szacunków. To pokłosie strategii firmy, która zdecydowała się zwiększyć zyski, zamiast wydawać więcej na działania marketingowe, aby przyciągnąć więcej słuchaczy.

Liczba MAU w pierwszym kwartale wzrosła o 19%, ale nie spełniła własnych prognoz Spotify i mediany prognoz analityków na poziomie 618 milionów. Według danych IBES z LSEG, prognozowana liczba MAU w bieżącym kwartale wyniosła 631 milionów, co jest wynikiem gorszym od szacunków na poziomie 636,3 miliona. Tym samym akcje spółki spadły o 1,6% w obrocie przedrynkowym.

Należy jednak zaznaczyć, że liczba subskrybentów Premium, którzy odpowiadają za większość przychodów firmy, wzrosła o 14% do 239 milionów, zgodnie z szacunkami.

Spotify tnie koszty, w tym poprzez zwolnienia i budżet marketingowy, starając się zwiększyć marże i zyski. Marże brutto wzrosły do 27,6% w kwartale z 25,2% rok wcześniej, częściowo dzięki wyższym zyskom z działalności podcastowej. Zysk brutto po raz pierwszy przekroczył 1 mld euro w kwartale.

„Rozmawialiśmy o 2024 roku jako roku monetyzacji i realizujemy tę ambicję” – powiedział CEO Daniel Ek w oświadczeniu.

Spotify prognozuje poprawę marży brutto do 28,1% w bieżącym kwartale. Kwartalne przychody spółki wzrosły o 20% do 3,64 mld euro (3,89 mld USD), przewyższając szacunki na poziomie 3,61 mld euro. Firma spodziewa się, że przychody w bieżącym kwartale wyniosą 3,8 mld euro, powyżej oczekiwań na poziomie 3,76 mld euro.