Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Migracja do chmury – Można to zrobić szybciej, taniej i bezpieczniej! Jak skutecznie przenieść się do chmury podpowiadają ekspert Capgemini Polska

Jest kilka powodów, dla których firmy decydują się na migrację danych do chmury. Jednym z głównych jest skalowalność. Platformy chmurowe zapewniają elastyczność zasobów w zależności od potrzeb, co przynosi m.in. ograniczenie kosztów. Cloud computing oferuje też większą dostępność usług i lepsze bezpieczeństwo danych w porównaniu do zwykłych hostingów. Każdego roku tysiące firm decyduje się na migrację do chmury, ale nie wszystkim udaje się to zrobić dobrze, szybko i korzystnie, jeśli chodzi o koszty.

Masowe przenoszenie danych do chmury w ostatnich latach spotęgowała pandemia i związana z nią konieczność pracy zdalnej, która miała zagwarantować firmom ciągłość działania. W efekcie, obecnie aż 60% wszystkich danych korporacyjnych jest przechowywanych w chmurze. W 2015 roku było to około 30%. Z kolei, jeśli chodzi o wszystkie cyfrowe informacje, to analitycy i analityczki firmy Cybersecurity Ventures przewidują, że do 2025 roku aż 50% z nich będzie przechowywanych w cloud computingu. Coraz większego znaczenia nabiera więc sam proces migracji danych do chmury, który tylko w teorii jest nieskomplikowany.

 

Czym właściwie jest migracja?

Migracja jest przenoszeniem usług, danych, aplikacji i systemów do infrastruktury dostawcy usług chmurowych. Pozwala to na poprawę wydajności wielu procesów. Aplikacje, strony internetowe i usługi w chmurze można dowolnie skalować, aby obsługiwały większą liczbę użytkowników, miały lepszą dostępność i działały w najefektywniejszych lokalizacjach. Dzięki cloud computingowi można mieć dostęp do usług i danych z dowolnego miejsca. Dotyczy to zarówno osób zatrudnionych w danej firmie, jak i klientów.

 

– Tradycyjne rozwiązania hostingowe wiążą się z wieloma wymaganiami i kosztami. Firmy muszą kupować serwery, licencje na oprogramowanie, pamięć masową i wiele innych rzeczy. To wymaga m.in. zatrudnienia specjalistów i generalnie tworzy duże koszty. Dostawcy usług chmurowych zapewniają zarządzanie infrastrukturą i dbają o jakość usługi. Zwykle stanowią dobre źródło praktycznych informacji i porad dla klientów. Cloud computing przynosi firmom także odczuwalną redukcję kosztów związanych z energią elektryczną oraz emisją CO2. W dzisiejszych czasach to niemal strategiczna zaleta – mówi Piotr Zelek, Public Cloud Operational Lead z Capgemini Polska.

 

Globalny rynek usług migracji do chmury wzrósł ze 171,69 mld USD w 2022 roku do 209,81 mld USD w 2023 roku. Oczekuje się, że w 2027 roku będzie to 462,11 mld USD. Liczby mówią same za siebie – migrowanie biznesu do chmury staje się bardzo istotnym elementem sektora IT w najbliższych latach.

 

Jak skutecznie przenieść się do chmury?

Proces migracji do chmury powinien składać się z kilku strategicznych etapów. Na początku trzeba określić cel migracji, ocenić jej koszty i potrzeby firmy. Następnie trzeba zaplanować samą migrację, wybrać narzędzia i usługi oraz przetestować operację przenoszenia danych. Ostateczny proces migrowania powinien być monitorowany, a na końcu zweryfikowany. Chodzi przede wszystkim o sprawdzenie integralności przeniesionych danych. Ale to nie wszystko. Przejście do chmury powinna poprzedzić ocena istniejącej już infrastruktury IT. Analiza sprzętu, oprogramowania i aplikacji pozwoli ustalić, które komponenty nadają się do migracji, a które nie. Dzięki temu proces przenoszenia danych będzie szybszy i bezpieczniejszy.

 

– Zasadnicza dla efektywności całej operacji jest też ocena dostępnych opcji w cloud computingu – chodzi o chmurę publiczną, prywatną i hybrydową. Warto zastanowić się, która opcja najlepiej odpowie na potrzeby firmy, aby nie ponosić niepotrzebnych wydatków. Koszt migracji zależy też od wyboru usług chmurowych, takich jak: IaaS, PaaS i SaaS. Każda z nich ma inne wymagania związane z utrzymaniem, a tym samym różne poziomy przewidywanych obciążeń finansowych – tłumaczy Piotr Zelek z Capgemini Polska.

 

Koszty migracji zależą od strategii

Wiele firm obawia się migrowania do chmury z powodu kosztów całej operacji. Koszty są nieuniknione, ale można je wyraźnie ograniczyć. Pomoże w tym przemyślana strategia, która określi faktyczne potrzeby, skalę integracji i założenia biznesowe funkcjonowania w chmurze. Powszechnie znane są trzy strategie migracyjne.

1. Rehosting – to najtańsza opcja. Polega na przeniesieniu danych na serwery w chmurze bez istotnych poprawek, dostosowań i optymalizacji całego procesu.

2. Refactoring – wymaga dużego nakładu czasu i większego zaangażowania. W tym przypadku mamy do czynienia z poważnymi zmianami w danych pozwalającymi maksymalnie wykorzystać potencjał chmury. To najdroższa strategia.

3. Replatforming – jest opcją pomiędzy Rehostingiem a Refactoringiem. Przed migracją dane są optymalizowane, a po migracji wprowadzane są w nich niewielkie zmiany. Koszty tej strategii są wyższe niż w przypadku Rehostingu, ale niższe od Refactoringu.

Proces migracji biznesu do chmury wiąże się z wieloma wyzwaniami. Da się to jednak zrobić szybko, sprawnie i z niskimi kosztami. Wymaga to jednak dobrego przygotowania, ustalenia strategii i wizji na przyszłość. Korzyści płynące z przetwarzania danych w chmurze sprawiają, że jest to cenna inwestycja dla firm, które chcą usprawnić swoje działania i zachować konkurencyjność w cyfrowej rzeczywistości.

 

IT RESELLER nr 353/2023 “Schneider Electric pomaga budować bardziej zrównoważoną przyszłość” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Małgorzata Kasperska, wiceprezeska Schneider Electric – Secure Power Division MEE Cluster PL/CZ/SK/UA