Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Mniej mechaniki, więcej kodu – Motoryzacja wchodzi w nową erę, wynika z badania IBM Institute for Business Value (IBV) we współpracy IBM z AAI, AWS oraz Red Hat

IBM

Według badania IBM Institute for Business Value (IBV) motoryzacja wchodzi w nową erę, w której nie mechanika, a oprogramowanie staje się kluczowym elementem pojazdów. Badanie think tanku IBM pokazuje, że do 2035 roku aż 74% samochodów będzie definiowanych przez oprogramowanie i sztuczną inteligencję (AI), a producenci niemal potroją swoje budżety R&D na rozwój pojazdów SDV (Software-Defined Vehicles). Wyniki badania zostały opublikowane w raporcie „Automotive 2035”, przygotowanym we współpracy IBM z Alliance for Automotive Innovation (AAI), Amazon Web Services (AWS) oraz Red Hat.

 

Nowe źródła dochodów – koniec tradycyjnej sprzedaży aut?

Najważniejszą zmianą w modelu biznesowym branży będzie znaczący wzrost przychodów z cyfrowych usług i subskrypcji. W 2035 roku już 51% dochodów koncernów motoryzacyjnych ma pochodzić z usług oprogramowania, takich jak autonomiczna jazda, subskrypcje funkcji, premium connectivity czy ulepszone doświadczenia mobilne. To gwałtowna zmiana w porównaniu do 15% udziału obecnie.

Jednak przejście od tradycyjnego modelu sprzedaży pojazdów do strategii opartej na recurring revenue – czyli cyklicznie uzyskiwanych przychodach – wiąże się z szeregiem wyzwań. 79% przedstawicieli branży biorących udział w badaniu IBM IBV wskazuje na trudności z rozdzieleniem warstw sprzętowych i programistycznych, a 74% przyznaje, że kultura organizacyjna oparta na mechanice utrudnia transformację.

 

Nowa architektura aut – uproszczenie czy rewolucja?

Transformacja na pojazdy definiowane przez oprogramowanie (SDV) wymaga fundamentalnej zmiany w architekturze samochodów. W miejsce dotychczasowych systemów opartych na dziesiątkach elektronicznych jednostek sterujących (ECU) branża przechodzi na model scentralizowanych jednostek HPC (High-Performance Computing). Taki krok ma uprościć zarządzanie oprogramowaniem, usprawnić aktualizacje OTA (Over-The-Air) i zwiększyć elastyczność wprowadzania nowych funkcji.

Jednak jak wynika z badania IBM IBV, aż 68% producentów przewiduje, że do 2035 roku będzie dostępnych tylko kilka standardowych platform SDV, co wskazuje na potrzebę współpracy w ramach ekosystemu. 95% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że open-source odegra kluczową rolę w standaryzacji systemów SDV.

 

 

Brak ludzi z odpowiednimi kompetencjami dużym wyzwaniem

Pomimo entuzjazmu jaki towarzyszy rozwojowi SDV, branża stoi przed ogromnym wyzwaniem kadrowym. 74% ankietowanych liderów z branży motoryzacyjnej przyznaje, że zmiana kulturowa z mechanicznej na cyfrową jest trudna do wdrożenia, a 69% wskazuje na poważne braki kompetencyjne w zakresie inżynierii oprogramowania. Szacuje się, że dopiero w 2034 roku firmy osiągną poziom kompetencji wystarczający do realizacji celów SDV.

Aby przyspieszyć transformację, producenci zwiększają wykorzystanie AI i automatyzacji w procesach R&D. 57% widzi potencjał generatywnej AI w testowaniu i walidacji, a 52% w automatycznym generowaniu kodu, co ma zwiększyć wydajność o 40% w ciągu najbliższych trzech lat.

 

Zmiana modelu własności

Oprócz SDV, raport przewiduje, że w 2035 roku tylko 37% nowych pojazdów będzie stanowić własność prywatną – reszta trafi do subskrypcji, flot korporacyjnych lub będzie własnością współdzieloną. Ponadto, 81% menedżerów uważa, że sieć ładowania EV stanie się kluczową infrastrukturą transportową, podczas gdy 38% nadal nie widzi w swoich regionach odpowiednich rozwiązań alternatywnych w kwestii paliw.

Producenci muszą zrewidować swoje podejście do konkurencyjności. Do 2035 roku kluczowymi wyróżnikami marek nie będą wyłącznie design i mechanika, ale bezpieczeństwo, prywatność danych i innowacyjne doświadczenia cyfrowe. 75% liderów sektora już teraz przyznaje, że doświadczenie z korzystania z oprogramowania będzie kluczowym elementem wartości marki.

 

„Transformacja motoryzacji w kierunku pojazdów definiowanych przez oprogramowanie to nie kwestia wyboru, lecz konieczność. Nasze badanie pokazuje, że aby sprostać tej zmianie, producenci muszą zainwestować w otwarte standardy i interoperacyjność, uprościć architekturę pojazdów i przejść na model biznesowy oparty na usługach cyfrowych. Jednak kluczowym wyzwaniem pozostaje brak kompetencji, co przyznaje 6 na 10 liderów branży motoryzacyjnej. To oznacza, że przyszłość branży zależy nie tylko od innowacji – kodu, oprogramowania czy sztucznej inteligencji – ale przede wszystkim od ludzi, którzy będą je wdrażać” – mówi Piotr Łaszczewski, Partner Ecosystem Leader w IBM.

 

Badanie IBM Institute for Business Value (IBV), przeprowadzone we współpracy z Oxford Economics, objęło 1 230 członków wysokiej kadry kierowniczej z branży motoryzacyjnej w dziewięciu krajach. 40% respondentów stanowili przedstawiciele producentów pojazdów spalinowych i elektrycznych (OEM), 40% dostawcy części i technologii, a 20% reprezentowało podmioty działające na rzecz rozwoju ekosystemu mobilności.

Pełna wersja raportu „Automotive 2035” znajduje się na stronie internetowej IBM.