Mniej mechaniki, więcej kodu – Motoryzacja wchodzi w nową erę, wynika z badania IBM Institute for Business Value (IBV) we współpracy IBM z AAI, AWS oraz Red Hat

Według badania IBM Institute for Business Value (IBV) motoryzacja wchodzi w nową erę, w której nie mechanika, a oprogramowanie staje się kluczowym elementem pojazdów. Badanie think tanku IBM pokazuje, że do 2035 roku aż 74% samochodów będzie definiowanych przez oprogramowanie i sztuczną inteligencję (AI), a producenci niemal potroją swoje budżety R&D na rozwój pojazdów SDV (Software-Defined Vehicles). Wyniki badania zostały opublikowane w raporcie „Automotive 2035”, przygotowanym we współpracy IBM z Alliance for Automotive Innovation (AAI), Amazon Web Services (AWS) oraz Red Hat.
Nowe źródła dochodów – koniec tradycyjnej sprzedaży aut?
Najważniejszą zmianą w modelu biznesowym branży będzie znaczący wzrost przychodów z cyfrowych usług i subskrypcji. W 2035 roku już 51% dochodów koncernów motoryzacyjnych ma pochodzić z usług oprogramowania, takich jak autonomiczna jazda, subskrypcje funkcji, premium connectivity czy ulepszone doświadczenia mobilne. To gwałtowna zmiana w porównaniu do 15% udziału obecnie.
Jednak przejście od tradycyjnego modelu sprzedaży pojazdów do strategii opartej na recurring revenue – czyli cyklicznie uzyskiwanych przychodach – wiąże się z szeregiem wyzwań. 79% przedstawicieli branży biorących udział w badaniu IBM IBV wskazuje na trudności z rozdzieleniem warstw sprzętowych i programistycznych, a 74% przyznaje, że kultura organizacyjna oparta na mechanice utrudnia transformację.
Nowa architektura aut – uproszczenie czy rewolucja?
Transformacja na pojazdy definiowane przez oprogramowanie (SDV) wymaga fundamentalnej zmiany w architekturze samochodów. W miejsce dotychczasowych systemów opartych na dziesiątkach elektronicznych jednostek sterujących (ECU) branża przechodzi na model scentralizowanych jednostek HPC (High-Performance Computing). Taki krok ma uprościć zarządzanie oprogramowaniem, usprawnić aktualizacje OTA (Over-The-Air) i zwiększyć elastyczność wprowadzania nowych funkcji.
Jednak jak wynika z badania IBM IBV, aż 68% producentów przewiduje, że do 2035 roku będzie dostępnych tylko kilka standardowych platform SDV, co wskazuje na potrzebę współpracy w ramach ekosystemu. 95% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że open-source odegra kluczową rolę w standaryzacji systemów SDV.

Brak ludzi z odpowiednimi kompetencjami dużym wyzwaniem
Pomimo entuzjazmu jaki towarzyszy rozwojowi SDV, branża stoi przed ogromnym wyzwaniem kadrowym. 74% ankietowanych liderów z branży motoryzacyjnej przyznaje, że zmiana kulturowa z mechanicznej na cyfrową jest trudna do wdrożenia, a 69% wskazuje na poważne braki kompetencyjne w zakresie inżynierii oprogramowania. Szacuje się, że dopiero w 2034 roku firmy osiągną poziom kompetencji wystarczający do realizacji celów SDV.
Aby przyspieszyć transformację, producenci zwiększają wykorzystanie AI i automatyzacji w procesach R&D. 57% widzi potencjał generatywnej AI w testowaniu i walidacji, a 52% w automatycznym generowaniu kodu, co ma zwiększyć wydajność o 40% w ciągu najbliższych trzech lat.
Zmiana modelu własności
Oprócz SDV, raport przewiduje, że w 2035 roku tylko 37% nowych pojazdów będzie stanowić własność prywatną – reszta trafi do subskrypcji, flot korporacyjnych lub będzie własnością współdzieloną. Ponadto, 81% menedżerów uważa, że sieć ładowania EV stanie się kluczową infrastrukturą transportową, podczas gdy 38% nadal nie widzi w swoich regionach odpowiednich rozwiązań alternatywnych w kwestii paliw.
Producenci muszą zrewidować swoje podejście do konkurencyjności. Do 2035 roku kluczowymi wyróżnikami marek nie będą wyłącznie design i mechanika, ale bezpieczeństwo, prywatność danych i innowacyjne doświadczenia cyfrowe. 75% liderów sektora już teraz przyznaje, że doświadczenie z korzystania z oprogramowania będzie kluczowym elementem wartości marki.

„Transformacja motoryzacji w kierunku pojazdów definiowanych przez oprogramowanie to nie kwestia wyboru, lecz konieczność. Nasze badanie pokazuje, że aby sprostać tej zmianie, producenci muszą zainwestować w otwarte standardy i interoperacyjność, uprościć architekturę pojazdów i przejść na model biznesowy oparty na usługach cyfrowych. Jednak kluczowym wyzwaniem pozostaje brak kompetencji, co przyznaje 6 na 10 liderów branży motoryzacyjnej. To oznacza, że przyszłość branży zależy nie tylko od innowacji – kodu, oprogramowania czy sztucznej inteligencji – ale przede wszystkim od ludzi, którzy będą je wdrażać” – mówi Piotr Łaszczewski, Partner Ecosystem Leader w IBM.
Badanie IBM Institute for Business Value (IBV), przeprowadzone we współpracy z Oxford Economics, objęło 1 230 członków wysokiej kadry kierowniczej z branży motoryzacyjnej w dziewięciu krajach. 40% respondentów stanowili przedstawiciele producentów pojazdów spalinowych i elektrycznych (OEM), 40% dostawcy części i technologii, a 20% reprezentowało podmioty działające na rzecz rozwoju ekosystemu mobilności.
Pełna wersja raportu „Automotive 2035” znajduje się na stronie internetowej IBM.