Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Na rynku brak dojrzałości do wdrażania innowacji AI – wynika z najnowszych badań

AI PC

Jak wynika z raportu McKinsey, już 92% firm planuje zwiększyć inwestycje w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji na przestrzeni najbliższych trzech lat. Oczekiwania są ogromne, a apetyt na zapewnienie sobie bezprecedensowej konkurencyjności oraz statusu pioniera rośnie. Równocześnie tylko 1% liderów uznaje, że ich przedsiębiorstwa w pełni wykorzystują potencjał nowych technologii i są dojrzałe do kompletnej adaptacji inteligentnych algorytmów.

Zmagamy się z ogromną dysproporcją pomiędzy potrzebą implementacji technologii AI a dojrzałością firm do rozpoczęcia procesu. Konieczność wprowadzania rozwiązań generatywnych zgłaszają już nie tylko pracownicy, posiadający dość szeroką wiedzę na temat dostępnych rozwiązań, ale też sami liderzy. Dane z raportu McKinsey nie pozostawiają wątpliwości: aż 47% dyrektorów C-level jest zdania, że ich organizacje zbyt wolno rozwijają inteligentne narzędzia cyfrowe, argumentując to lukami w kompetencjach kadry.
Przywiązanie do sprawdzonych rozwiązań

Choć mogłoby się wydawać, że globalna implementacja AI to kwestia czasu, wiele firm odkłada decyzję o inwestowaniu w nowe technologie. Powodów tego stanu rzeczy można upatrywać w braku funduszy oraz przywiązaniu do tradycyjnych metod działania. Obawa przed zaawansowanymi rozwiązaniami, uchodzącymi za nie dość sprawdzone, skutecznie blokuje liderów.

– Nierzadko właściciele zarówno małych i średnich biznesów, jak i rozbudowanych struktur korporacyjnych, stają przed dylematem. Chcą utrzymać konkurencyjność firmy na najwyższym poziomie, a równocześnie woleliby pozostać przy dobrze znanych, przetestowanych rozwiązaniach. Niestety, nie da się pogodzić tradycyjnego podejścia z technologicznym pędem, w którym wszyscy bierzemy udział. Rezygnacja z innowacyjnych metod działania naraża firmy na znaczny spadek efektywności i mniejszą konkurencyjność– wyjaśnia Mariusz Juranek, Dyrektor Działu Sprzedaży w Polcom.

Siłą napędową zmian stają się więc pracownicy. Ci widzą w AI nieograniczony potencjał, który może nie tylko skrócić czas wykonywania niektórych zadań, ale przede wszystkim całkowicie zautomatyzować większość z nich. Liderzy nie zawsze mają świadomość, że ich kadra znakomicie orientuje się w nowinkach, oczekując na możliwość przetestowania różnych opcji.

To jedna strona medalu. Druga jest znacznie mniej optymistyczna. Według badań EY, pozostają jeszcze kwestie etyczne. Aż 71% pracowników zmaga się z poczuciem winy związanym z wykonywaniem zadań przy użyciu sztucznej inteligencji. Wciąż nie dostrzegają oni czynnika ludzkiego, niezbędnego w zarządzaniu zautomatyzowanymi procesami, umniejszając swoją rolę. Dodatkowo niektórzy łączą obecność AI w firmie z obawą o utratę pracy bądź szansy na awans, co ma bezpośrednie przełożenie na poziom dojrzałości firmy na procesy adaptacyjne.

Niepewność związana z innowacyjnymi technologiami opartymi na sztucznej inteligencji może mieć swoje źródła w braku odpowiedniego wsparcia – zarówno na etapie implementacji, jak i późniejszej eksploatacji infrastruktury. Brak kompetentnej, odpowiednio wyszkolonej kadry IT stanowi blokadę dla nawet 15% badanych przez Deloitte liderów. Dostrzegają oni szereg zagrożeń związanych choćby z niewykorzystaniem pełni potencjału zastosowanych rozwiązań do wdrażania produktu na rynek.

– Wdrażanie zaawansowanych rozwiązań, wspierających automatyzację i optymalizację procesów front i back office’owych, stanowi dla firm krok milowy ku pożądanej konkurencyjności i generowaniu znaczących zysków. Dzięki nowym technologiom, firmy mają realne szanse na wyznaczanie nowych standardów, najlepiej dopasowanych do własnej specyfiki. Pod jednym warunkiem: implementacja i eksploatacja rozwiązań AI muszą przebiegać w kontrolowanym środowisku, z naciskiem na ochronę danych. Kluczem do sukcesu jest więc skompletowanie odpowiednio wykwalifikowanej kadry oraz dbałość o bezustanne podnoszenie jej wiedzy a także zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, która pozwoli na zachowanie bezpieczeństwa kluczowych danych– mówi Mariusz Juranek.

Z badań Polcom jasno wynika, że dla 9 na 10 ankietowanych gwałtowny wzrost liczby cyberzagrożeń stanowił jedną z najpoważniejszych blokad przed implementacją rozwiązań AI. Nie można dziwić się organizacjom: coraz częstsze ataki, mające na celu kradzież danych, oznaczają dla firmy ogromne straty. W tym kontekście równie ważnym aspektem jest zgodność implementowanych rozwiązań z obowiązującymi normami prawnymi i zmieniającymi się wymogami w zakresie jakości i bezpieczeństwa przetwarzanych danych.

Według Deloitte 38% badanych martwią trudności związane z dostosowaniem wdrażanych rozwiązań z obowiązującymi regulacjami. Stąd aż dla 1/5 firm kluczowa jest informacja związana z tym, gdzie znajduje się infrastruktura IT na bazie której udostępniane są rozwiązania technologiczne dla ich biznesu. Często w ich opinii lokalizacja data center oraz spełniane przez nie standardy bezpieczeństwa i jakości definiują bezpieczeństwo danych przetwarzanych przez różnego typu systemy i aplikacje, w tym takie, które wykorzystują AI.

Mimo obaw, potrzeby związane z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji gwałtownie rosną. Deloitte podaje, że na przestrzeni roku 2025 78% respondentów planuje zwiększyć ogólne wydatki na sztuczną inteligencję, a 70% z nich spodziewa się uzyskać zwrot z inwestycji w perspektywie pierwszych dwunastu miesięcy. Rozwój technologii AI oraz uczenia maszynowego naturalnie zwiększa też zainteresowanie rozwiązaniami chmurowymi. Jak wynika z badań Polcom, firmy za wszelką cenę chcą uniknąć efektu FOMO i utrzymać swoją konkurencyjność na tym samym poziomie lub znacząco ją podnieść poprzez migrację danych do chmury i automatyzację procesów wewnętrznych.

Już 62% przedsiębiorstw w Polsce myśli o inwestycjach w usługi cloud computing do końca 2026 roku. Jako główne powody liderzy podają wyższą skalowalność (73%) i wydajność (56%) zasobów dostarczanych przez zewnętrznych dostawców. Dla porównania: w 2024 roku 28% rodzimych firm zdołało zaadaptować narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, a zaledwie 30% przygotowywało się do ich implementacji w kolejnych miesiącach – podaje KPMG.