Na Tajwanie powstała pierwsza wielka fabryka baterii ze stałym elektrolitem. W planie jest podobna inwestycja w Europie.

Pierwsza na świecie baterii do pojazdów elektrycznych skupiona na masowej produkcji baterii ze stałym elektrolitem (solid state battery) została otwarta na Tajwanie. Wkrótce podobna, ale większa fabryka stanąć ma w Europie. Co to oznacza w praktyce?

Zanim o samej fabryce, najpierw o stosowanej w tym przypadku technologii. Baterie wyposażone w stały elektrolit, zamiast ciekłego, mają potencjał zmniejszenia śladu węglowego. Według części ekspertów nawet o dwie piąte. Taka bateria magazynuje więcej energii, wykorzystując mniejszą ilość surowców. Wykorzystuje przy tym materiał ceramiczny w stanie stałym, zamiast płynnych elektrolitów. Prawdopodobnie, pewnej poprawie ulega także szybkość ładowania, co jest istotnym parametrem w przypadku aut elektrycznych.

ProLogium, firma partnerska Mercedes-Benz uruchomiła nową fabrykę na Tajwanie w mieście Taoke. Nazywa ją przy tym Gigafactory nie bez przyczyny, bo docelowa roczna produkcja ma obejmować pojemność około 2 GWh. Firma zdecydowała się również na kolejną inwestycję, aż 6 miliardów dolarów, w fabrykę baterii w Europie, we Francji. Według planu zostanie otwarta dopiero w 2027 roku, podczas gdy fabryka Taoke Gigafactory posłuży jako wzorzec do jej budowy. Podczas ceremonii otwarcia, gdzie obecni byli również przedstawiciele Mercedesa-Benz i francuscy urzędnicy odpowiedzialni za przyszłą inwestycję we Francji, ProLogium zaprezentował swoje unikalne ogniwa litowo-ceramiczne o pojemności 106 Ah. Francuska fabryka ma stanąć w Dunkierce.

Ostatnio Samsung również osiągnął przełom w masowej produkcji baterii ze stałym elektrolitem, podczas gdy Toyota planuje wypuszczenie na rynek swoich pierwszych pojazdów elektrycznych z baterią tego typu w 2027 roku.