Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Nadchodzi dynamiczny 126% wzrost rynku RCS, wartość rynku sięgnie blisko 0,5 mld PLN, wynika z badania liderów rynku RCS w Polsce Tide Software i Orange Polska „Przyszłość komunikacji firm z klientami”

Z badania liderów rynku RCS w Polsce Tide Software i Orange Polska „Przyszłość komunikacji firm z klientami” wynika, że polski rynek RCS dla firm (RCS Business Messaging) będzie dynamicznie rósł w najbliższych latach. Średnioroczny wzrost (CAGR) polskiego rynku RCS w okresie 2025-2030 wyniesie 126%, a jego wartość do 2030 roku sięgnie 468 mln PLN. Najsilniejsza dynamika wzrostu prognozowana jest na lata 2025, 2026.

RCS (Rich Communications Services) od Google łączy funkcję SMS i komunikatorów, w smartfonach wyświetla się jako czat RCS, czyli alternatywa dla SMS. Rok 2024 był pierwszym okresem, w którym technologia RCS stała się dostępna na szerszą skalę, zarówno dzięki aktywności operatorów jak i adaptacji RCS przez Apple w trzecim kwartale 2024, zaczynając od oprogramowania iOS18. Jego integracja ma poprawić także komunikację między użytkownikami iPhone’ów i smartfonów z Androidem.

Według badań Mobilesquared, globalny rynek RCS Business Messaging (RBM) notuje najwyższą dynamikę wzrostu wśród wszystkich kanałów komunikacji biznesowej.

W nadchodzących latach RCS może stać się standardem wielokanałowej komunikacji – podobnie jak  SMS-owe przelewy stały się fundamentem nowoczesnych płatności. Rynek komunikacji konwersacyjnej wkracza w nową erę. W ciągu najbliższych lat wzrost wykorzystania technologii RCS od Google może osiągnąć trzycyfrową, a następnie silną dwucyfrową dynamikę. To oznacza, że wzrost ten może przewyższyć tempo, w jakim polski rynek adaptował płatności mobilne. W najbliższym czasie możemy spodziewać się silnego wzrostu jego wykorzystania. Przyjęcie RCS przez Apple w 2024 roku dodatkowo otworzyło drogę do globalnej popularyzacji tej technologii – mówi Jerzy Klimaszewski, prezes zarządu Tide Software, wiodącego dostawcy platformy komunikacyjnej CPaaS.

 

Rosnąca liczba użytkowników interaktywnych wiadomości RCS zarówno w komunikacji firm z klientami jak i w komunikacji interpersonalnej potwierdza rosnące znaczenie tej technologii.

Według raportu Tide Software i Orange Polska wśród kluczowych czynników wpływających na dynamiczny wzrost rynku RCS są:

  • rosnąca liczba wiadomości, SMS-ów biznesowych, czyli tzw. ruch A2P – application to person, co potwierdzają także dane UKE (Urząd Komunikacji Elektronicznej).
  • rosnąca popularność RCS wśród użytkowników indywidualnych, czyli tzw. ruch P2P – person to person.
  • rozwój rynku OTT (Over-the-Top) i jego wpływ na rynek wiadomości mobilnych
  • wzrost penetracji Android i Apple. RCS-y są dostępne na większości Androidów, z kolei penetracja RCS na iOS będzie rosła stopniowo, ze względu na adaptację tej technologii w 2024 roku.

 

CAGR – średnioroczny wzrost rynku RCS w Polsce, w latach 2025-2030 (dane z raportu Tide Software i Orange Polska Przyszłość komunikacji firm z klientami, badanie realizowane przez ConQuest Consulting). Średnioroczny wzrost rynku RCS w Polsce (CAGR) w latach 2025-2030 prognozowany jest na poziomie 126%.

CAGR (%)Polska
2025/2026276%
2026/2027203%
2027/202899%
2028/202974%
2029/203048%

 

„Widać już wyraźnie ogólnoświatowy wzrost wykorzystywania RCS w komunikacji interpersonalnej i biznesowej. To nie przejściowa moda, ale stały trend, który potwierdzają dane Grupy Orange w Europie oraz Afryce. Znajduje on potwierdzenie także na lokalnym rynku operatorskim w Polsce, gdzie obserwujemy systematycznie rosnącą liczbę użytkowników. Specyfika naszego rynku, na którym wciąż dominują telefony z Androidem, od początku sprzyjała popularyzacji RCS-a. SMS-y i MMS-y odbieramy i wysyłamy na natywnym oprogramowaniu smartfona, bez konieczności instalacji dodatkowych aplikacji. Podobnie jest z RCS-em. Interaktywność, multimedialność i bezpieczeństwo to silne przewagi RCS – mówi Radosław Turek, kierownik produktów hurtowych w Orange Polska.

 

RCS – dostępność i przewagi

W przeciwieństwie do klasycznych SMS-ów, RCS pozwala na przesyłanie obrazów, wideo, dynamicznych przycisków CTA oraz elementów interaktywnych, eliminując potrzebę instalowania dodatkowych aplikacji. RCS jest dostępny dla większości użytkowników Androida, a od września 2024 także dla urządzeń Apple’a od wersji oprogramowania iOS18. Korzystają z niego zarówno użytkownicy indywidualni (tzw. ruch P2P – person to person) jak i firmy w komunikacji z klientami, tzw. ruch A2P – application to person. Wśród użytkowników prywatnych RCS jest drugim najczęściej wybieranym komunikatorem zaraz po WhatsApp (dane 9to5Google).

 

Raport Tide Software i Orange PolskaPrzyszłość komunikacji firm z klientami” pokazuje jakie technologie, kanały komunikacji i narzędzia są najchętniej wykorzystywane w komunikacji klienta z marką. Wyniki zostały uzyskane w oparciu o badanie ilościowe CAWI na reprezentatywnej grupie 1017 dorosłych respondentów (18-60+), wywiady pogłębione z przedstawicielami największych sieci handlowych w Polsce przeprowadzone przez ConQuest Consulting w grudniu 2024 roku, oraz wybrane dane Tide Software i Orange Polska.

Link do pełnej treści raportu: https://www.tidesoftware.pl/wiedza/raport-przyszlosc-komunikacji-firm-z-klientami-rcs/