Nadchodzi dynamiczny 126% wzrost rynku RCS, wartość rynku sięgnie blisko 0,5 mld PLN, wynika z badania liderów rynku RCS w Polsce Tide Software i Orange Polska „Przyszłość komunikacji firm z klientami”

Z badania liderów rynku RCS w Polsce Tide Software i Orange Polska „Przyszłość komunikacji firm z klientami” wynika, że polski rynek RCS dla firm (RCS Business Messaging) będzie dynamicznie rósł w najbliższych latach. Średnioroczny wzrost (CAGR) polskiego rynku RCS w okresie 2025-2030 wyniesie 126%, a jego wartość do 2030 roku sięgnie 468 mln PLN. Najsilniejsza dynamika wzrostu prognozowana jest na lata 2025, 2026.
RCS (Rich Communications Services) od Google łączy funkcję SMS i komunikatorów, w smartfonach wyświetla się jako czat RCS, czyli alternatywa dla SMS. Rok 2024 był pierwszym okresem, w którym technologia RCS stała się dostępna na szerszą skalę, zarówno dzięki aktywności operatorów jak i adaptacji RCS przez Apple w trzecim kwartale 2024, zaczynając od oprogramowania iOS18. Jego integracja ma poprawić także komunikację między użytkownikami iPhone’ów i smartfonów z Androidem.
Według badań Mobilesquared, globalny rynek RCS Business Messaging (RBM) notuje najwyższą dynamikę wzrostu wśród wszystkich kanałów komunikacji biznesowej.
W nadchodzących latach RCS może stać się standardem wielokanałowej komunikacji – podobnie jak SMS-owe przelewy stały się fundamentem nowoczesnych płatności. Rynek komunikacji konwersacyjnej wkracza w nową erę. W ciągu najbliższych lat wzrost wykorzystania technologii RCS od Google może osiągnąć trzycyfrową, a następnie silną dwucyfrową dynamikę. To oznacza, że wzrost ten może przewyższyć tempo, w jakim polski rynek adaptował płatności mobilne. W najbliższym czasie możemy spodziewać się silnego wzrostu jego wykorzystania. Przyjęcie RCS przez Apple w 2024 roku dodatkowo otworzyło drogę do globalnej popularyzacji tej technologii – mówi Jerzy Klimaszewski, prezes zarządu Tide Software, wiodącego dostawcy platformy komunikacyjnej CPaaS.
Rosnąca liczba użytkowników interaktywnych wiadomości RCS zarówno w komunikacji firm z klientami jak i w komunikacji interpersonalnej potwierdza rosnące znaczenie tej technologii.
Według raportu Tide Software i Orange Polska wśród kluczowych czynników wpływających na dynamiczny wzrost rynku RCS są:
- rosnąca liczba wiadomości, SMS-ów biznesowych, czyli tzw. ruch A2P – application to person, co potwierdzają także dane UKE (Urząd Komunikacji Elektronicznej).
- rosnąca popularność RCS wśród użytkowników indywidualnych, czyli tzw. ruch P2P – person to person.
- rozwój rynku OTT (Over-the-Top) i jego wpływ na rynek wiadomości mobilnych
- wzrost penetracji Android i Apple. RCS-y są dostępne na większości Androidów, z kolei penetracja RCS na iOS będzie rosła stopniowo, ze względu na adaptację tej technologii w 2024 roku.
CAGR – średnioroczny wzrost rynku RCS w Polsce, w latach 2025-2030 (dane z raportu Tide Software i Orange Polska Przyszłość komunikacji firm z klientami, badanie realizowane przez ConQuest Consulting). Średnioroczny wzrost rynku RCS w Polsce (CAGR) w latach 2025-2030 prognozowany jest na poziomie 126%.
CAGR (%) | Polska |
2025/2026 | 276% |
2026/2027 | 203% |
2027/2028 | 99% |
2028/2029 | 74% |
2029/2030 | 48% |
„Widać już wyraźnie ogólnoświatowy wzrost wykorzystywania RCS w komunikacji interpersonalnej i biznesowej. To nie przejściowa moda, ale stały trend, który potwierdzają dane Grupy Orange w Europie oraz Afryce. Znajduje on potwierdzenie także na lokalnym rynku operatorskim w Polsce, gdzie obserwujemy systematycznie rosnącą liczbę użytkowników. Specyfika naszego rynku, na którym wciąż dominują telefony z Androidem, od początku sprzyjała popularyzacji RCS-a. SMS-y i MMS-y odbieramy i wysyłamy na natywnym oprogramowaniu smartfona, bez konieczności instalacji dodatkowych aplikacji. Podobnie jest z RCS-em. Interaktywność, multimedialność i bezpieczeństwo to silne przewagi RCS – mówi Radosław Turek, kierownik produktów hurtowych w Orange Polska.
RCS – dostępność i przewagi
W przeciwieństwie do klasycznych SMS-ów, RCS pozwala na przesyłanie obrazów, wideo, dynamicznych przycisków CTA oraz elementów interaktywnych, eliminując potrzebę instalowania dodatkowych aplikacji. RCS jest dostępny dla większości użytkowników Androida, a od września 2024 także dla urządzeń Apple’a od wersji oprogramowania iOS18. Korzystają z niego zarówno użytkownicy indywidualni (tzw. ruch P2P – person to person) jak i firmy w komunikacji z klientami, tzw. ruch A2P – application to person. Wśród użytkowników prywatnych RCS jest drugim najczęściej wybieranym komunikatorem zaraz po WhatsApp (dane 9to5Google).
Raport Tide Software i Orange Polska “Przyszłość komunikacji firm z klientami” pokazuje jakie technologie, kanały komunikacji i narzędzia są najchętniej wykorzystywane w komunikacji klienta z marką. Wyniki zostały uzyskane w oparciu o badanie ilościowe CAWI na reprezentatywnej grupie 1017 dorosłych respondentów (18-60+), wywiady pogłębione z przedstawicielami największych sieci handlowych w Polsce przeprowadzone przez ConQuest Consulting w grudniu 2024 roku, oraz wybrane dane Tide Software i Orange Polska.
Link do pełnej treści raportu: https://www.tidesoftware.pl/wiedza/raport-przyszlosc-komunikacji-firm-z-klientami-rcs/