Nadchodzi nowa era grafiki komputerowej. Microsoft pracuje nad neural rendering DirectX

Microsoft ogłosił prace nad rozszerzeniem API DirectX o wsparcie dla neural renderingu, co może zrewolucjonizować sposób generowania grafiki w grach i aplikacjach wymagających wysokiej wydajności.

Ta innowacja, przedstawiona w najnowszym wpisie na blogu firmy, ma na celu poprawę jakości wizualnej oraz efektywności przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia tradycyjnych procesów renderowania. Ale czym jest neural rendering?

Neural rendering wykorzystuje modele uczenia maszynowego do generowania lub ulepszania elementów graficznych, takich jak tekstury, oświetlenie czy skalowanie obrazu. Dzięki zastosowaniu AI możliwe jest przesunięcie złożonych zadań renderowania z tradycyjnych pipeline’ów na algorytmy sztucznej inteligencji. Technologie takie jak DLSS od Nvidii czy FSR od AMD już wcześniej pokazały potencjał grafiki wspieranej przez AI, a teraz Microsoft planuje ujednolicić te możliwości w ramach otwartego standardu DirectX.

Jednym z kluczowych elementów zapowiadanej aktualizacji jest funkcja Cooperative Vector Support. Umożliwi ona optymalizację operacji macierz-wektor, które są kluczowe dla zadań AI, takich jak trening czy inferencja sieci neuronowych. Dzięki temu obliczenia AI będą mogły być wykonywane w różnych etapach przetwarzania grafiki, na przykład w shaderach pikseli, bez nadmiernego obciążania GPU.

NVIDIA jest jednym z partnerów, którzy wspierają Microsoft w przyszłej impementacji nowego API

Microsoft zapowiada również współpracę z największymi producentami kart graficznych – AMD, Intel, Nvidia i Qualcomm – w celu dostosowania nowych możliwości do szerokiej gamy architektur sprzętowych. Szczególną rolę odegrają Tensor Cores w nowych kartach Nvidia RTX serii 50, które mają wspierać neural shaders, poprawiać wizualizację obiektów w grach i umożliwiać tworzenie fotorealistycznych postaci.

Integracja neural renderingu w DirectX może znacząco zwiększyć popularność grafiki opartej na AI w wielu platformach. Zastosowania obejmują m.in. ulepszone śledzenie promieni w czasie rzeczywistym, dynamiczne skalowanie rozdzielczości dla wyświetlaczy wysokiej jakości czy wydajniejsze generowanie modeli postaci. Otwarty charakter tego rozwiązania może z kolei sprzyjać innowacjom i większej konkurencji na rynku.

Chociaż aktualizacja jest wciąż w fazie rozwoju i nie podano jej dokładnej daty premiery, już teraz podkreśla ona rosnące znaczenie AI w kształtowaniu przyszłości technologii graficznych.