Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Nadchodzi nowa era grafiki komputerowej. Microsoft pracuje nad neural rendering DirectX

Microsoft ogłosił prace nad rozszerzeniem API DirectX o wsparcie dla neural renderingu, co może zrewolucjonizować sposób generowania grafiki w grach i aplikacjach wymagających wysokiej wydajności.

Ta innowacja, przedstawiona w najnowszym wpisie na blogu firmy, ma na celu poprawę jakości wizualnej oraz efektywności przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia tradycyjnych procesów renderowania. Ale czym jest neural rendering?

Neural rendering wykorzystuje modele uczenia maszynowego do generowania lub ulepszania elementów graficznych, takich jak tekstury, oświetlenie czy skalowanie obrazu. Dzięki zastosowaniu AI możliwe jest przesunięcie złożonych zadań renderowania z tradycyjnych pipeline’ów na algorytmy sztucznej inteligencji. Technologie takie jak DLSS od Nvidii czy FSR od AMD już wcześniej pokazały potencjał grafiki wspieranej przez AI, a teraz Microsoft planuje ujednolicić te możliwości w ramach otwartego standardu DirectX.

Jednym z kluczowych elementów zapowiadanej aktualizacji jest funkcja Cooperative Vector Support. Umożliwi ona optymalizację operacji macierz-wektor, które są kluczowe dla zadań AI, takich jak trening czy inferencja sieci neuronowych. Dzięki temu obliczenia AI będą mogły być wykonywane w różnych etapach przetwarzania grafiki, na przykład w shaderach pikseli, bez nadmiernego obciążania GPU.

NVIDIA jest jednym z partnerów, którzy wspierają Microsoft w przyszłej impementacji nowego API

Microsoft zapowiada również współpracę z największymi producentami kart graficznych – AMD, Intel, Nvidia i Qualcomm – w celu dostosowania nowych możliwości do szerokiej gamy architektur sprzętowych. Szczególną rolę odegrają Tensor Cores w nowych kartach Nvidia RTX serii 50, które mają wspierać neural shaders, poprawiać wizualizację obiektów w grach i umożliwiać tworzenie fotorealistycznych postaci.

Integracja neural renderingu w DirectX może znacząco zwiększyć popularność grafiki opartej na AI w wielu platformach. Zastosowania obejmują m.in. ulepszone śledzenie promieni w czasie rzeczywistym, dynamiczne skalowanie rozdzielczości dla wyświetlaczy wysokiej jakości czy wydajniejsze generowanie modeli postaci. Otwarty charakter tego rozwiązania może z kolei sprzyjać innowacjom i większej konkurencji na rynku.

Chociaż aktualizacja jest wciąż w fazie rozwoju i nie podano jej dokładnej daty premiery, już teraz podkreśla ona rosnące znaczenie AI w kształtowaniu przyszłości technologii graficznych.