Nadzieja czy zagrożenie? Generatywna sztuczna inteligencja w centrum uwagi podczas Tygodnia Świadomości Nadużyć 2023
Trwa Międzynarodowy Tydzień Świadomości Nadużyć (Fraud Awareness Week). Z tej okazji SAS, lider w dziedzinie sztucznej inteligencji i analityki, wskazuje, w jaki sposób rozwój generatywnej sztucznej inteligencji wpłynie na globalny rynek cyfrowych przestępstw i nadużyć.
Skala i zróżnicowanie działań przestępców rośnie w ogromnym tempie, co powoduje wzrost niepokoju społecznego związanego z bezpieczeństwem w sieci. Jak wskazuje niedawno opublikowane badanie SAS Faces of Fraud: Consumer Experiences With Fraud and What It Means for Business, 76 proc. Polaków co najmniej raz spotkało się z takim incydentem w 2022 roku, a najczęściej zgłaszanym rodzajem przestępstwa był phishing. Rozpowszechnienie ataków doprowadziło do tego, że niemal 80 proc. badanych zwiększyło swoją czujność podczas dokonywania transakcji internetowych.
Na podwyższone ryzyko, związane z wykorzystaniem przez oszustów najnowszych technologii, wskazuje Stu Bradley, wiceprezes ds. przeciwdziałania nadużyciom w SAS. – „Mimo że konsumenci są czujni, przestępcy internetowi rozwijają swoją działalność z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji i technologii deepfake. Wiadomości phishingowe stają się coraz bardziej dopracowane. Imitacje stron internetowych wyglądają łudząco podobnie do oryginałów, a aby podrobić głos konkretnej osoby, wystarczy kilka sekund nagrania audio i łatwo dostępne narzędzia online.”
Wszystko to sprawia, że oszustwa są trudniejsze do wykrycia, a straty spowodowane działaniem przestępców coraz większe. Dlatego niezbędne jest wzmocnienie cyfrowych systemów bezpieczeństwa. Eksperci SAS wskazują, że do zwalczania oszustw internetowych firmy powinny stosować te same narzędzia, które wykorzystują przestępcy do udoskonalania swoich ataków.
Kto AI wojuje, ten od AI ginie
W centrum uwagi znajduje się sztuczna inteligencja, która pozwala wykrywać więcej oszustw w znacznie szybszym tempie i z większą dokładnością.
„Szybki rozwój narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji ułatwia oszustom i zorganizowanym grupom przestępczym omijanie tradycyjnych metod wykrywania nadużyć. Oznacza to, że organizacje stoją przed wyzwaniem zastosowania tych samych nowoczesnych technologii, aby to zjawisko powstrzymać. Te z nich, które sprostają oczekiwaniom klientów w zakresie bezpieczeństwa, mają największe szanse na zdobycie ich lojalności, a w efekcie budowanie przewagi konkurencyjnej” – powiedział Stu Bradley z SAS.
Celem strategicznym organizacji zwłaszcza z bankowości, ubezpieczeń, administracji rządowej, handlu detalicznego czy telekomunikacji – a więc branż wysoce narażonych na oszustwa online – powinna być inwestycja w wysokiej klasy rozwiązania wykorzystujące AI. Bezpieczeństwo wymaga zaawansowanych technologii uwierzytelniania klientów i monitorowania transakcji w czasie rzeczywistym, w tym zastosowania uczenia maszynowego oraz biometrii, w celu wyprzedzenia cyberprzestępców i zapobiegania atakom we wszystkich kanałach.
„Specjaliści ds. zwalczania nadużyć finansowych nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie nowych rodzajów oszustw, szczególnie że obecnie wysuwają się one na pierwszy plan i generują coraz większe straty. Z drugiej strony, organizacje nie mogą lekceważyć rosnących oczekiwań klientów w zakresie ochrony przed nadużyciami” – powiedział prezes ACFE John Gill. „Nadążanie za innowacjami w zakresie zwalczania nadużyć będzie miało kluczowe znaczenie we wszystkich branżach, ponieważ oszuści coraz śmielej wykorzystują generatywną sztuczną inteligencję i inne nowe technologie.”
Zadowolenie i bezpieczeństwo klientów
Konsumenci są coraz bardziej świadomi, że dodatkowe zabezpieczenia w dzisiejszych czasach to konieczność. Według badania SAS, ponad 70 proc. Polaków zgodziłoby się na większe opóźnienia i kontrole transakcji w zamian za lepszą ochronę. Dlatego kolejnym wyzwaniem dla firm jest znalezienie równowagi między pozytywnym doświadczeniem klienta a odpowiednio dobranymi zabezpieczeniami. W dalszej perspektywie oznacza to generowanie wzrostów sprzedaży przy jednoczesnym ograniczeniu strat związanych z nadużyciami.
„Weźmy pod uwagę, że dziewięciu na dziesięciu konsumentów uważa, że organizacje powinny robić więcej, aby chronić ich przed oszustwami, a dwie trzecie stwierdziło, że zmieniłoby dostawcę usług z powodu nadużycia finansowego lub lepszej ochrony przed nimi” – dodał Stu Bradley. „Te dowody – i rzeczywiste korzyści osiągnięte przez klientów SAS – podkreślają ogromne znaczenie inwestycji firm w bezpieczeństwo własne i ich klientów.”
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do łapania oszustów finansowych na gorącym uczynku
Poste Italiane to jedna z wiodących instytucji finansowych we Włoszech świadcząca usługi bankowe, ubezpieczeniowe oraz telekomunikacyjne dla 35 milionów klientów. Dziennie obsługuje 11 milionów konsumentów, a ochrona przed oszustwami i nadużyciami jest priorytetem tej 160-letniej instytucji. Przedsiębiorstwo korzysta z zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji SAS, aby precyzyjniej wykrywać fraudy.
„Techniki uczenia maszynowego pozwalają nam identyfikować zjawiska podwyższonego ryzyka, analizować je bardzo szybko i interweniować w razie potrzeby” – powiedział Raffaele Panico, szef działu zarządzania oszustwami i bezpieczeństwa w Poste Italiane. „Zmniejszyliśmy liczbę fałszywych alarmów o 40 proc. i zwiększyliśmy naszą zdolność do radzenia sobie z nietypowymi płatnościami o ponad 20 proc.”
Ekspert poinformował również, że wskaźnik wyłudzeń spadł o połowę w ciągu zaledwie trzech miesięcy od uruchomienia usługi przeciwdziałania nadużyciom.
„To fantastyczny wynik, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że w ciągu ostatnich dwóch lat liczba oszustw na świecie wzrosła o 90 proc” – powiedział Raffaele Panico.
SAS na ratunek brazylijskiej skarbówce
Departament Gospodarki stanu Goiás w Brazylii wykorzystuje platformę SAS Viya w celu wykrywania firm unikających płacenia podatków w transporcie towarowym. Inicjatywa wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do krzyżowego sprawdzania danych podatkowych w czasie rzeczywistym. Anteny wyposażone w optyczne rozpoznawanie znaków (OCR) na autostradach stanowych umożliwiają departamentowi śledzenie około 30 000 ciężarówek dziennie.
W ciągu miesiąca od wdrożenia system każdego dnia generował 300 alertów o możliwych niezgodnościach podatkowych. Dzięki lepszej identyfikacji nieprawidłowości – np. sfałszowanych faktur, brakujących elektronicznych poświadczeń wymaganych dla pojazdów do transportu towarów i ładunków przekraczających deklarowaną ilość – kwota nałożonych kar wzrosła o 54 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.
„Projekt ten znacznie zmienił wydajność operacyjną departamentu, zapewniając nam większą przejrzystość i wymierne korzyści dla społeczeństwa” – powiedziała Giovana Amorim Zanato, kierownik ds. audytu w Departamencie Gospodarki stanu Goiás. „Połączyliśmy technologię SAS z innymi rozwiązaniami w celu zapobiegania uchylaniu się od płacenia podatków i stworzyliśmy innowacyjną praktykę, co posłuży jako przykład dla innych departamentów stanowych.”
W trakcie Tygodnia Świadomości Nadużyć, który trwa do 18 listopada, SAS ponownie połączył siły ze Stowarzyszeniem Biegłych ds. Przestępstw i Nadużyć Gospodarczych (ACFE), aby poprzez wspólne inicjatywy edukować firmy i konsumentów w zakresie najnowszych zagrożeń i sposobów walki z nadużyciami. Odpowiednia wiedza użytkowników jest podstawą w przeciwdziałaniu oszustwom i wynikłym z nich szkodom – zarówno finansowym, jak i społecznym. Materiały edukacyjne można znaleźć na stronie International Fraud Awareness Week