Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Najgorszy kwartał Tesli od 2022 roku – spadek dostaw, konkurencja z Chin i polityczny cień Muska

Tesla Elon Musk

Tesla notuje największy spadek dostaw samochodów elektrycznych od trzech lat. Przyczyny? Pogłębiająca się konkurencja w Chinach, niepokoje w Europie i kontrowersje polityczne związane z Elonem Muskiem w USA. Wyniki finansowe i reakcje rynku wskazują na poważne wyzwania przed amerykańskim gigantem elektromobilności. 

Tesla, jedna z ikon elektromobilności, znalazła się w centrum trudnego okresu operacyjnego i wizerunkowego. W pierwszym kwartale 2025 roku firma Elona Muska dostarczyła zaledwie 336 681 pojazdów, co jest wyraźnie poniżej prognoz analityków (390 tys.) i wyniku z analogicznego okresu ubiegłego roku (387 tys.). To najgorszy wynik od 2022 roku, a symboliczne znaczenie ma fakt, że Tesla ustąpiła miejsca chińskiemu BYD jako największemu producentowi pojazdów elektrycznych na świecie – chińska firma sprzedała w tym samym czasie 416 388 samochodów EV. 

 

Problemy w trzech kluczowych regionach 

Tesla odczuwa skutki niekorzystnych trendów na trzech głównych rynkach: 

  • W Europie klienci wstrzymują się z zakupami w oczekiwaniu na zmodernizowaną wersję Modelu Y oraz zapowiadany, bardziej przystępny cenowo model. Dodatkowo marka traci wizerunkowo z powodu politycznych wypowiedzi Muska i jego poparcia dla prawicowych ugrupowań. 
  • W Chinach, które są dziś największym rynkiem pojazdów elektrycznych, Tesla zanotowała spadek udziału w rynku BEV z 12% do 7% w ciągu roku. Tymczasem BYD nie tylko umacnia pozycję dzięki dynamicznej modernizacji oferty hybryd i EV, ale też rośnie globalnie. 
  • W USA dostawy Tesli spadły o 11% r/r (dane Autodata), mimo że oczekiwano wzrostu sprzedaży w związku z nadchodzącymi cłami wprowadzanymi przez administrację Trumpa. Dla porównania, General Motors zanotował wzrost aż o 17%. 

 

 

Musk i „Doge” – polityka zamiast biznesu? 

Kontrowersje wokół Elona Muska narastają, a jego zaangażowanie polityczne, kierowanie Departamentem Efektywności Rządowej (Doge) oraz bliskie relacje z Donaldem Trumpem, wywołały falę niezadowolenia. W USA dochodzi do protestów pod salonami Tesli, a nawet aktów wandalizmu wobec pojazdów marki. 

Według analityka Wedbush, Dana Ivesa, ten kwartał to „katastrofa na każdej płaszczyźnie”. Jego zdaniem, polityczna aktywność Muska „rani markę Tesli”, a firma zmierza w kierunku kryzysu wizerunkowego i operacyjnego. 

 

Technologiczne wyzwania i nieudany start Modelu Y 

Nowa wersja Modelu Y została zaprezentowana w Chinach w lutym, a w Europie – w marcu. Niestety, zmiana linii produkcyjnych doprowadziła do kilkutygodniowego przestoju, co odbiło się na wolumenie produkcji. Tesla podkreśla, że „proces wdrażania nowej wersji przebiega zgodnie z planem”, jednak marcowe dane z Francji i Szwecji wskazują na spadek liczby rejestracji. 

Dodatkowo, problemy jakościowe ciągną się za nowymi modelami – przykładem jest konieczność wycofania wszystkich 46 tys. egzemplarzy Cybertrucka sprzedanych w USA z powodu wadliwie zamontowanego elementu karoserii.

 

 

Reakcja rynku i przyszłość 

Akcje Tesli w środę spadły chwilowo o 6,3%, ale później odbiły się o ponad 5% po doniesieniach „Politico”, jakoby Musk miał odejść z administracji Trumpa. Mimo to, od szczytu po wyborach prezydenckich, kapitalizacja spółki spadła o ponad 40%. 

Musk próbował odbudować morale pracowników podczas spotkania w Teksasie, wzywając ich do zatrzymania akcji i wiarę w rozwój autonomicznej jazdy jako przyszłości Tesli. Jednak eksperci są zgodni – jeśli Tesla nie rozdzieli skutecznie przywództwa biznesowego od politycznego, firma może stracić swój impet technologiczny.