Najważniejsze wyzwania jakie stoją przed rynkiem dystrybucji IT zdaniem czołowych managerów z kluczowych firm na polskim rynku

Miniony rok do łatwych nie należał. Jego ocenę ze strony branży dystrybucyjnej zebraliśmy w osobnym, poświęconym temu tematowi tekście. Należy jednak patrzeć w przyszłość, zwłaszcza, że bieżący rok prawdopodobnie nie będzie jednym z tych, które zapamiętamy szczególnie ciepło. Tak przynajmniej wynika z prognoz naszych rozmówców

W 2022 roku czołowymi wyzwaniami były inflacja i ekonomiczne konsekwencje wojny w Ukrainie. Co czeka nas w 2023 roku? Pierwsze dwa miesiące już za nami, a czołowe wyzwania znane z ubiegłego roku wydają się nie mieć rychłego końca. Jakie prognozy na ten rok mają czołowi dystrybutorzy działający na polskim rynku? Zapytaliśmy przedstawicieli najważniejszych firm w branży.

 

Hanna Osetek-Pasquet, Managing Director – ALSO Polska.

 

Hanna Osetek-Pasquet, Managing Director – ALSO Polska wskazuje na osłabianie się koniunktury, co miało miejsce jeszcze w 2022, ale, według przewidywań analityków, będzie kontynuowane w 2023 roku. Jednakże prognozy wychodzące poza bieżący rok są już zdecydowanie bardziej optymistyczne:

 

– Według prognoz PMR dynamika inwestycji w technologie informacyjno-telekomunikacyjne w 2022r. spowolniła do 2% rok do roku. W 2023 prognozowany jest nieznaczny spadek głównie wynikający ze zmniejszenia inwestycji w dużych firmach zatrudniających powyżej 250 pracowników natomiast w kolejnych latach spodziewane są dalsze wzrosty. – twierdzi Hanna Osetek-Pasquet.

 

Lider polskiego rynku, wrocławska firma AB S.A. zwraca natomiast uwagę na aspekt technologiczny i biznesową elastyczność. Interesującym spostrzeżeniem Zbigniewa Mądrego, COO – Wiceprezes Grupy AB, jest to, że inflacja niekoniecznie jest czynnikiem hamującym sprzedaż. Manager wrocławskiej firmy podkreśla także znaczenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa. W coraz bardziej polegającym na technologii, a przy tym pełnym napięć świecie, jest to bez wątpienia słuszna prognoza.

– Naturalnie, cały czas należy obserwować rynek i zachodzące zmiany, tak ekonomiczne jak i geopolityczne. Działać według założeń, a jednocześnie mieć też pewną elastyczność i optymalizować procesy na bieżąco – twierdzi Zbigniew Mądry – To wszystko sprawia, że popyt na szeroką ofertę AB i jego dynamikę oceniamy pozytywnie. Wiele wskazuje, że mamy do czynienia z trwałym wzrostem rynku, a czynniki inflacyjne sprawiają, że konsumenci i odbiorcy korporacyjni nie odkładają zakupów. Firmy utrzymują dalsze, duże inwestycje w rozwiązania IT, ich ochronę i modernizację. Wymaga tego rynek, chęć dalszych wzrostów, a nawet stabilności. Niezmiennie rośnie znaczenie cyberbezpieczeństwa, co również napędza nie tylko segment software, lecz również hardware. Nadal bardzo szybko rośnie sprzedaż oprogramowania w chmurze. Na pewno podobnie będzie w obszarze asortymentu internetu rzeczy (IoT) konsumenckiego i przemysłowego, jak również obszarze serwerów oraz vStorage.

 

Zbigniew Mądry, COO – Wiceprezes Grupy AB.

 

Grupa AB, z jej potężnym portfolio produktowym wydaje się być coś odporną na kryzysy, co widać nie tylko w wynikach spółki, ale też w strategii, która stale utrzymuje bardzo szeroki zakres produktów i usług, dywersyfikując w ten sposób ofertę. To natomiast sprawia, że wrocławska firma może rozwijać się, skutecznie wykorzystując zaawansowane narzędzia wspomagające biznes.

 

Wspomniane już przewagi i mocne strony sprawiają, że Grupa AB jest w stanie obsługiwać rosnący popyt i zapewniać ciągłą dostępność towarów w zmiennym otoczeniu. W efekcie, jesteśmy partnerem pierwszego wyboru zarówno dla producentów, jak i resellerów – podkreślił Zbigniew Mądry – Istotne dla nas są także działania z zakresu ESG. W efekcie obok czysto biznesowego rozwoju spółki, świadomie kładziemy nacisk na procedury związane z ochroną środowiska. Wdrożyliśmy EMAS tj. System Ekozarządzania i Audytu w Przedsiębiorstwie, a priorytetem, także we współpracy z dostawcami, są odpowiedzialność, transparentność i rozwój w zgodzie z gospodarką obiegu zamkniętego. W konsekwencji, zabiegamy aby oferowane przez nas produkty były produkowane z poszanowaniem środowiska, z możliwością odnowy czy naprawy, żeby wyróżniały się długim okresem eksploatacji oraz niską konsumpcją energii. Produkty do tego powinny być w opakowaniach, które można wykorzystać ponownie, poddać recyklingowi. Podsumowując, niwelowanie śladu węglowego, idea gospodarki obiegu zamkniętego – ogólnie ESG, stanowią jeden z priorytetów tak długofalowej strategii firmy jak i bieżącej działalności.

 

Mariusz Ziółkowski, Senior Country General Manager TD SYNNEX.

 

Globalny gracz rynku dystrybucyjnego, TD SYNNEX w bieżącym roku widzi wyzwania, ale i szanse. Jak twierdzi Mariusz Ziółkowski, Senior Country General Manager TD SYNNEX, motorem napędowym mogą w bieżącym roku okazać się fundusze europejskie.

 

-Największymi wyzwaniami bieżącego roku pozostają destabilizacja geopolityczna w Europie oraz galopująca inflacja determinująca apetyty zakupowe klientów końcowych. Trwająca niepewność nie sprzyja strategicznym inwestycjom oraz długoterminowym planom, co nie oznacza, że takich planów i związanych z nimi projektów nie ma. Liczymy na fundusze europejskie, które mogą w znaczący sposób wesprzeć inwestycyjnie nasz kraj. Jesteśmy też gotowi pomóc naszym klientom i partnerom biznesowym w każdym przedsięwzięciu, jakie pojawi się w tym roku. Mamy zabezpieczone niezbędne zasoby osobowe, intelektualne, finansowe i inne. Gorąco zapraszamy do współpracy! Przy okazji życzymy wszystkim uczestnikom naszego ekosystemu IT, żebyśmy nie musieli za długo funkcjonować w aż tak dynamicznym otoczeniu. – zaznaczył Mariusz Ziółkowski, TD SYNNEX.

 

Mariusz Kochański, CEO Exclusive Networks Poland.

 

Mariusz Kochański, CEO Exclusive Networks Poland, podkreśla natomiast znaczenie dywersyfikacji i elastyczności biznesowej w niełatwych, szybko zmieniających się realiach:

 

W czasach tak dużej zmienności każda firma będzie musiała się szybko dopasowywać do wymogów rynkowych, a strategie długoterminowe, ze względu na zmieniające się otoczenie, nie zawsze będą skuteczne. Kluczowa dla sukcesu stanie się kultura organizacji, promująca inteligencję firmy, rozumianą jako szybką i ewolucyjną adaptację do zmiennego otoczenia. Inteligencja emocjonalna pracowników będzie równie ważna, jak ich twarde kompetencje, a interdyscyplinarne zespoły zadaniowe stopniowo będą zastępować tradycyjne, funkcyjne struktury. Rozwój AI jako narzędzia biznesowego zredefiniuje rolę człowieka – większe znaczenie będą miały jego zdolności adaptacyjne niż specjalistyczna wiedza. Dywersyfikacja zespołów stanie się czynnikiem budującym przewagę konkurencyjną, a umiejętność akceptacji różnic będzie ważniejsza niż walka o jedność poglądów – twierdzi Mariusz Kochański, Exclusive Networks.

 

Radosław Pruchnik, Dyrektor Advanced Solutions w Ingram Micro.

 

Radosław Pruchnik, Dyrektor Advanced Solutions w Ingram Micro podchodzi do dalszej części bieżącego roku ze znacznym optymizmem, odnosząc się do zjawiska tzw. Długu technologicznego w Polsce. Bez wątpienia, nasycenie gospodarki technologią w Polsce odstaje wciąż od poziomu znanego z krajów Europy Zachodniej, a polskie firmy muszą zadbać o systematyczne zasypywanie tego, coraz mniejszego, dystansu.

 

-W Ingram Micro jesteśmy optymistami i spodziewamy się dobrych wyników w 2023 roku.  Informatyzacji nie da się zatrzymać, zwłaszcza w kraju takim jak Polska, gdzie dług technologiczny nadal jest duży. Nie spodziewamy się istotnych zmian czy rewolucji na rynku, raczej spokojnego postępu, który obserwujemy z roku na rok – twierdzi Radosław Pruchnik.

 

Dominik Kaczmarek, CEO KOMSA Polska.

 

Dominik Kaczmarek, CEO KOMSA Polska jest zdania, że w 2023 roku będziemy mierzyli się z podobnymi wyzwaniami, które zaburzały funkcjonowanie biznesu w minionym roku.

 

-Wyzwania rynku dystrybucyjnego ICT pozostają w tym roku analogiczne do 2022. Przede wszystkim jest to koszt pieniądza, szczególnie istotny w tak kapitałochłonnym biznesie, jakim jest dystrybucja – twierdzi Dominik Kaczmaek, CEO KOMSA Polska – Dodatkowym faktorem jest niepewność związana z otoczeniem geopolitycznym oraz ekonomicznym. Spodziewane zmiany na rynku będą dotyczyć m.in. wyzwań  utrzymania rentowności przez poszczególne podmioty, co może skutkować konsolidacjami oraz upadłościami. Obraz rynku może zostać zasadniczo zmieniony po wdrożeniu z sukcesem planowanego przez organy państwowe zakupu sprzętu IT dla edukacji.

 

Prognozy nie są więc najbardziej optymistyczne, ale do pesymizmu, który często przebija się jako czołowa narracja w mediach głównego nurtu, jednak daleko. Większość dystrybutorów jest zgodna, że najważniejsze wyzwania 2023 roku będą podobne jak te, które znamy z 2022 roku. Jest jednak przynajmniej kilka jawnych punktów. Mówi się m.in. o funduszach europejskich. Chociaż większość naszych rozmówców nie wspomina tego elementu wprost, zastrzykiem dla branży będzie też rządowy program zakupu laptopów dla uczniów. Ten transfer publicznych środków wprost do branży, tuż przed wyborami, będzie z pewnością znakomitą okazją do kupienia sobie głosów wyborców. Przy okazji skorzystają wszystkie te firmy, które znajdą się w procesie dostarczania zakupionych przez rząd laptopów.

Rok 2023 zapowiada się więc interesująco – a perspektywy dystrybutorów są dość zróżnicowane. Warto jednak zauważyć, że ze wszystkich komentarzy przemawia pewność, że branża sobie poradzi nawet w niesprzyjających warunkach, a jednocześnie nadzieja na poprawę sytuacji w 2023 roku.

 

IT RESELLER nr. 349/2023 „Nasi partnerzy mogą liczyć na jeszcze większe wsparcie”- podkreśla w wywiadzie okładkowym Andrzej Sowiński, dyrektor zarządzający HP Inc Polska.