Największe na świecie wdrożenie Cisco SD-WAN na jednej platformie technologicznej. Pionierski projekt Trecom i Cisco dla Żabki.

Żabka, największa w Polsce sieć sklepów typu modern convenience, wdrożyła sieć SD-WAN od Cisco we wszystkich swoich placówkach handlowych w całej Polsce. Gigantyczny projekt objął niemal 10 000 sklepów – jest to największe na świecie wdrożenie sieci Cisco SD-WAN na jednej platformie technologicznej. Realizacją zajęła się doświadczona firma integratorska Trecom.

 

Wyzwanie technologiczne: 9 800 sklepów, 300 dostawców Internetu, jedna niedoskonała sieć VPN

Żabka to znacznie więcej niż sieć sklepów – to niezwykle zaawansowana technologicznie firma, wykorzystująca najnowsze rozwiązania m.in. do obsługi swoich sklepów autonomicznych Nano, sklepów typu drive-thru, dedykowanej aplikacji do zarządzania logistyką, a także aplikacji konsumenckiej. Wszystko to wspierane jest przez duży wewnętrzny zespół programistów.

Wyzwaniem, przed jakim stanęła Żabka, było zapewnienie ujednoliconego i stabilnego dostępu do Internetu w obrębie całej franczyzy. Wykorzystywana dotychczas sieć VPN nakładała na firmę limit pojemności wynoszący 10 000 placówek, który zostałby osiągnięty już w tym roku. Dodatkowo franczyzobiorcy zawierali lokalne umowy z różnymi operatorami telekomunikacyjnymi w standardzie małego i mikro biznesu. W kulminacyjnym momencie sklepy sieci korzystały z usług 300 różnych dostawców Internetu.

 

„Nasze usługi i aplikacje działają w chmurze – prywatnej oraz publicznej. Możliwość wykorzystania obu tych środowisk oraz ich elastyczne przełączanie jest elementem naszej przewagi konkurencyjnej. Z kolei dynamiczny rozwój sieci sprawia, że musimy szybko i efektywnie reagować na potrzeby naszych franczyzobiorców. Dziś sklep pozbawiony stabilnego dostępu do Internetu traci rację bytu, nie może świadczyć szerokich usług naszym klientom ani korzystać z cyfrowego ekosystemu, który udostępniamy franczyzobiorcom, dlatego dla utrzymania dynamiki naszego rozwoju, a także zapewnienia komfortu pracy współpracujących z nami przedsiębiorców, realizacja tego projektu była dla nas priorytetem. Zrealizowane wspólnie z partnerami wdrożenie nowoczesnej sieci SD-WAN zapewnia naszym sklepom stabilne połączenie do Internetu, jak również otwiera możliwość realizacji nowych usług – podkreślił Jakub Masłowski, Dyrektor ds. Technologii, Grupa Żabka.

 

Trecom i Cisco – przełomowe wdrożenie SD-WAN

SD-WAN (Software-Defined Wide Area Network) jako technologia odpowiada wprost na potrzeby Żabki: oferuje nieograniczone możliwości przyłączania kolejnych urządzeń i sklepów, zarządzanie z wykorzystaniem interfejsu API (a więc możliwość integracji z innymi systemami) oraz redukcję do minimum czasu poświęcanego na obsługę serwisową i stałą administrację.

 

„Cyfrowa transformacja zapoczątkowała nową erę zmian w infrastrukturze IT, a to oznacza nowe wyzwania dla zespołów IT, które muszą zapewnić bezpieczną łączność internetową w ramach rozproszonych organizacji oraz bezpieczny dostęp do aplikacji o znaczeniu biznesowym w środowisku wielochmurowym.” – mówi Przemysław Kania, Dyrektor Generalny Cisco w Polsce.  

 

Instalacja urządzeń w sklepach stanowiła spore wyzwanie ze względu na ogromną liczbę placówek Żabki. Proces musiał przebiegać szybko, w wielu sklepach równocześnie i bez wpływu na ich funkcjonowanie. Tempem wdrożenia zadowalającym zarówno Żabkę, jak i Trecom, było 150 placówek dziennie.

 

„Cisco SD-WAN to definiowana programowo i dostarczana z chmury sieć rozległa, która umożliwia przedsiębiorstwom i organizacjom bezpieczne łączenie użytkowników z ich aplikacjami. Niezwykle cieszymy się z faktu, że Żabka zdecydowała się na wdrożenie tego nowoczesnego rozwiązania i jesteśmy przekonani, że pomoże ono w dalszym rozwoju firmy. Jesteśmy także pod ogromnym wrażeniem kompetencji i innowacyjnego podejścia zespołu inżynierskiego Trecom, które okazały się kluczowe dla powodzenia tego wdrożenia. – dodaje Przemysław Kania.

 

Dodatkowym wyzwaniem były wymagania postawione przed Trecom: wdrożenie ma być na tyle proste, aby urządzenia w sklepach mogły być instalowane przez pracowników bez wiedzy specjalistycznej. Firma zaproponowała stworzenie aplikacji przeprowadzającej krok po kroku przez proces instalacji urządzenia, automatyzującą konfigurację oraz testy.

 

„Aplikacja pozwala osiągnąć pułap 300 dziennych instalacji. Ogromną zaletą aplikacji jest radykalne obniżenie kosztów całego projektu. Wdrożenie SD-WAN pozwala średniorocznie zmniejszyć czas obecności serwisanta w sklepie z 4 godzin do 15 minut.” – wyjaśnia Tomasz Błachowiak, Dyrektor Działu Remote Professional Services w Trecom Poznań.

 

W toku wdrożenia zdecydowano również o wykorzystaniu aplikacji do integracji sieci SD-WAN z głównymi systemami biznesowymi Żabki: SAP i SalesForce oraz środowiskiem Power BI. To przedsięwzięcie unikalne na naszym rynku pod względem technicznym.

 

SD-WAN pozwoli Żabce skoczyć w przyszłość

Podstawową korzyścią z wdrożenia sieci SD-WAN zintegrowanej z systemami biznesowymi jest stworzenie stabilnego fundamentu dla dalszego rozwoju sieci Żabka. Dzięki temu firma może płynnie realizować kolejne cele: m.in. zwiększenie liczby placówek do kilkunastu tysięcy w ciągu dwóch lat, rozwój sklepów autonomicznych (Żabka Nano), sklepów w Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach, sklepów typu drive-thru oraz mobilnych Żabek w miejscach wydarzeń masowych, włączenie na platformę sklepową cyfrowych usług partnerów, a także wdrożenie zaawansowanej analityki opartej na twardych danych. Wszystko po to, aby zwiększyć wygodę klientów w myśl hasła Żabki: „uwolnij swój czas”.

Zmiana dotyczy też automatyzacji zarządzania siecią, w tym relacjami z blisko 300 operatorami dostarczającymi łącza. Posłuży do tego wspomniana aplikacja, zapewniająca przydatne informacje i funkcjonalności dla różnych profili użytkowników: montera-instalatora, koordynatora zlecającego instalację, inżyniera Trecom zapewniającego wsparcie lub zarządu Żabki korzystającego z danych z SAP.

 

Projekt w sieci Żabka potwierdził skuteczność naszego podejścia do wielkoskalowych projektów. Umiejętność zestawienia dla takich projektów procesu obsługi, a także zintegrowania tworzonych rozwiązań z podstawową działalnością firmy sprawiają, że możemy mówić językiem wartości o wdrożeniach technologicznych. Ponieważ potrafimy je dostarczać i dokumentować. Razem jako Trecom i Cisco.– podsumowuje Piotr Wachowiak, Członek Zarządu i Współwłaściciel Trecom Poznań.