Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

NIFO, organ analityczny Komisji Europejskiej, opublikował raport co do wykorzystania e-usług przez kraje UE „Digital Government Factsheets 2019”. Polska e-administracja wciąż „w pogoni” za średnią UE.

Organ analityczny Komisji Europejskiej – NIFO (National Interoperability Framework Observatory) opublikował właśnie najnowsze opracowania dotyczące stopnia wykorzystania urzędowych e-usług przez kraje UE – Digital Government Factsheets 2019. W Polsce ich popularność odbiega od unijnej średniej w każdej z 4 kategorii.

 

Podobnie lub gorzej od nas w przygotowanym rankingu wypadły jedynie Włochy, Rumunia Chorwacja, Czarnogóra, Macedonia i Bułgaria. Perspektywa zmiany tego stanu rzeczy rysuje się jednak dość optymistycznie, biorąc pod uwagę rekordowe zainteresowanie nowymi usługami e-administracji w ostatnim czasie oraz założenia kluczowych europejskich programów, ukierunkowanych na popularyzację załatwiania coraz większej ilości spraw urzędowych przez Internet.

 

Polska vs UE

Wspominany dokument wyszczególnia 4 obszary wykorzystania e-administracji. Pierwszy z nich to odsetek internautów nawiązujących interakcje z instytucjami administracji publicznej przez globalną sieć. W Polsce wyniósł on 35%, podczas gdy unijna średnia to ponad 50%. Drugi parametr to pozyskiwanie danych publicznych z rejestrów dostępnych dla obywateli – u nas sięga po nie co czwarty mieszkaniec (24%), podczas gdy w państwach Wspólnoty Europejskiej robi to więcej niż 40% osób. Przy pomocy trzeciego zbadano natomiast zainteresowanie internautów pobieraniem udostępnianych na stronach rządowych formularzy, będących podstawą do procedowania zgłaszanych spraw. W Polsce pobiera je 22% obywateli, co oznacza niewielkie odstępstwo od średniej UE – 30%.

 

Ostatnim obszarem jest wysyłanie wypełnionych formularzy w formie online’owej – z tej możliwości korzysta 25% mieszkańców Polski, co również tylko nieznacznie odbiega od ogółu obywateli UE wykorzystujących tą opcję, wynoszącego niespełna 35%.

 

Porównanie do średnich europejskich co prawda klasyfikuje nas nieco niżej, jednak warto zauważyć, że są to często nieznaczne różnice. Co więcej, dystans ten powinno udać nam się zminimalizować jeszcze w tym roku, biorąc pod uwagę wzrost popularności załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Stymulować będzie go także systematycznie rosnąca liczba internautów dysponujących szybką i stabilną łącznością z globalną siecią. Jak wynika z naszych obserwacji oraz spotkań z przedstawicielami samorządów w regionach, w których budujemy infrastrukturę szybkiego Internetu, wciąż w wielu z nich odnaleźć można wielu potencjalnych „e-petentów”, którzy nie korzystają z urzędowych e-usług ze względu na ograniczone możliwości łączności z Internetem – tłumaczy Jacek Wiśniewski, Prezes Zarządu NEXERY.

 

Wiatr odnowy

Sygnałem, pozwalającym twierdzić, że e-administracja w Polsce jest już niedaleka od przeniknięcia do codzienności petentów, jest choćby rosnąca liczba osób posiadających profil zaufany. W ciągu zaledwie 5 pierwszych miesięcy tego roku przybyło ich ponad 1,1 miliona – to niemal tyle, ile w trakcie całego 2017r. Łącznie, posiada go już 3,8 mln polskich obywateli. Drugi sukces internetowej obsługi petentów to z pewnością usługa e-PIT. Deklaracje podatkowe za pośrednictwem tego narzędzia złożyło ponad 7 mln Polaków. Warto także zwrócić uwagę na zainteresowanie składaniem wniosków online w ramach programu 500+ oraz 300+. Tylko w ciągu pierwszego tygodnia lipca spłynęło ich ponad 1,6 miliona. Kolejnym dowodem na stopniowe upowszechnianie się obsługi spraw urzędowych za pośrednictwem sieci jest dynamiczny przyrost odwiedzin portalu www.obywatel.gov.pl. Jeszcze w 2015 roku łączna liczba odwiedzających ten serwis wynosiła niespełna 2 mln. W ubiegłym roku wartość ta osiągnęła już 9,35 mln. W tym – choć jest dopiero lipiec, licznik wizyt wskazuje aż 8,8 mln, co oznacza, że kolejny rekord jest niemal pewny.

 

W drodze do „urzędu jako usługi”

Kierunki, w których rozwijać powinna się e-administracja w państwach Wspónoty Europejskiej określa dokument eGovernment Action Plan 2016-2020. Zgodnie z jego założeniami, już do końca przyszłego roku wszystkie instytucje administracji publicznej powinny udostępniać obywatelom spersonalizowane i intuicyjne w obsłudze cyfrowe usługi publiczne. Podkreśla także konieczność zastosowania się m.in. do zasady jednorazowości, w myśl której obywatel bądź przedsiębiorstwo będzie mogło podać swoje dane jedynie raz, bez potrzeby wielokrotnego wpisywania często bardzo szczegółowych personaliów w liczne formularze, czy też zasadę powszechności i dostępności, która zakłada opracowywanie cyfrowych usług tak, by z założenia były powszechne i dostosowane do potrzeb poszczególnych grup obywateli – w tym także osób starszych.

 

Wszystko to, w ramach dążenia do stworzenia kompleksowego, cyfrowego rozwiązania „Urzędu jako usługi” – Government as a Service (GaaS), gdzie wszystkie podmioty administracji publicznej będą mogły w jednolity sposób obsługiwać petentów, korzystając ze wspólnej bazy danych oraz uniwersalnych rozwiązań systemowych w celu usprawnienia procesu załatwiania zgłaszanych spraw.