Norwegia zakazuje firmie Meta wyświetlania użytkownikom spersonalizowanych reklam

Norwegia zakazuje wyświetlania reklam behawioralnych użytkownikom Facebooka i Instagrama.

Jak donosi Politico, Norweski Urząd Ochrony Danych (NDPA) nakazał firmie Meta zaprzestanie wyświetlania użytkownikom reklam, które są wybierane na podstawie śledzenia ich zachowania w sieci i lokalizacji. Zakaz będzie obowiązywał przez trzy miesiące, po czym Meta będzie mogła wyświetlać spersonalizowane reklamy wybrane na podstawie informacji podanych przez użytkowników w sekcji „o” ich profilach.

Nieprzestrzeganie zakazu, który wejdzie w życie 4 sierpnia, spowoduje, że Meta będzie musiała zapłacić grzywnę w wysokości około 100 000 USD dziennie. Jeśli chodzi o powody, dla których NDPA nakłada zakaz, agencja stwierdziła, że dzieje się tak, ponieważ obecne praktyki reklamowe Meta obejmują „przetwarzanie bardzo prywatnych i wrażliwych danych osobowych poprzez wysoce nieprzejrzyste i inwazyjne operacje monitorowania i profilowania”.

W odpowiedzi Matt Pollard, rzecznik prasowy Meta, powiedział: „Debata na temat podstaw prawnych trwa już od jakiegoś czasu, a firmy nadal borykają się z brakiem pewności regulacyjnej w tym obszarze …. Nadal konstruktywnie współpracujemy z irlandzkim DPC, naszym głównym organem regulacyjnym w UE, w zakresie naszej zgodności z jego decyzją. Dokonamy przeglądu decyzji norweskiego organu ochrony danych i nie ma bezpośredniego wpływu na nasze usługi”.

W maju UE nałożyła na Metę grzywnę w wysokości 1,3 miliarda dolarów za brak ochrony danych obywateli UE przed inwigilacją Agencji Bezpieczeństwa Narodowego i naruszenie podstawowej zasady ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). NDPA jest pierwszym organem regulacyjnym w UE, który próbuje ograniczyć praktyki Meta w zakresie reklamy behawioralnej, ale firma wciąż ma czas, aby spróbować znaleźć sposób na legalne przestrzeganie przepisów UE przy jednoczesnym zachowaniu możliwości wyświetlania wysoce ukierunkowanych spersonalizowanych reklam.