„Nowa normalność” stanowi nie lada wyzwanie dla firm, które poważnie myślą o przyszłości pracy, zdaniem Red Hat należy postawić na elastyczność!

Ostatnie lata zmieniły sposób myślenia o pracy. Nasza „nowa normalność” stanowi nie lada wyzwanie dla firm, które poważnie myślą o przyszłości pracy. Zdaniem Red Hat wpływ na przyszłość pracy ma przede wszystkim jeden czynnik: elastyczność. Jako czołowy światowy dostawca oprogramowania open source Red Hat udostępnia swoje produkty i wiedzę bezpłatnie. W tym kontekście chciałabym pokrótce omówić trzy rzeczy, których nauczyła nas „nowa normalność”.

 

Przyszłością pracy jest elastyczność

Elastyczność zawsze była podstawą naszej kultury organizacyjnej. Red Hat wywodzi się z ruchu oprogramowania open source, w ramach którego społeczność programistów pracowała zdalnie i w rozproszeniu. Przed pandemią ponad 30% pracowników Red Hat pracowało zdalnie.

Zwiększyliśmy elastyczność poprzez zaoferowanie większości naszych pracowników możliwości przychodzenia do biura tak często, jak tego potrzebują, lub wcale – jeżeli tak zdecydują. COVID-19 nadal niepokoi niektórych naszych pracowników, którzy opiekują się swoimi bliskimi o obniżonej odporności. Żaden pracownik Red Hat nie musi przychodzić do biura, jeśli tego nie chce. Niektóre inne firmy z branży technologicznej ściągają pracowników z powrotem do biura, ale my nie uważamy, że pracownicy muszą być w biurze, aby odnieść sukces, ponieważ dostrzegliśmy wartość w zapewnieniu elastyczności.

Jako rodzic dziecka specjalnej troski miałam to szczęście mieć elastyczność, gdy jej potrzebowałam, ponieważ pracowałam z domu przez ponad dekadę, zanim dołączyłam do Red Hat. Nasze podejście nie tylko zwiększa elastyczność pracowników, ale także pozwala zbudować zaufanie, zaoszczędzić czas i zapewnić swobodę dostosowania dnia do swoich potrzeb zawodowych i rodzinnych. Korzyści płynące ze zwiększenia elastyczności nie dotyczą wyłącznie naszych obecnych pracowników — nasze podejście jako pracodawcy pozwala nam przyciągać wykwalifikowanych specjalistów oraz tworzyć atrakcyjną ofertę dla potencjalnych kandydatów. W przypadku rekrutacji brak ograniczeń dotyczących lokalizacji daje znacznie większe możliwości pozyskania i zatrzymania znakomitych pracowników, zwłaszcza jeśli chodzi o ich zróżnicowanie.

Podobnie jak społeczność programistów open source, staramy się myśleć w inny sposób o tym, jak i gdzie praca jest wykonywana – niezależnie od tego, czy pracujemy razem, czy w rozproszeniu na całym świecie. Podejście do pracy zakładające brak ograniczeń geograficznych wymaga większego nacisku na umożliwienie współpracy cyfrowej i zapewnienie bezpieczeństwa psychologicznego, ponieważ integracja i zaufanie stanowią podstawę efektywnego działania rozproszonych zespołów.

 

Słuchaj, motywuj do działania, buduj zaufanie

W naszej otwartej kulturze organizacyjnej wierzymy, że najlepsze pomysły mogą pochodzić z dowolnego miejsca. W wyniku wsłuchiwania się w opinie naszych pracowników podczas pandemii stworzyliśmy dodatek z tytułu pracy z domu oraz wprowadziliśmy cokwartalne dni na „doładowanie akumulatorów”. Ma to na celu zrekompensowanie kosztów pracy zdalnej oraz zniwelowanie efektu wypalenia zawodowego poprzez zapewnienie dni, w których wszyscy razem bierzemy wolne. Myśląc o przyszłości, skupiamy się na zwiększaniu skali tego wsłuchiwania się oraz na angażowaniu pracowników w podejmowanie decyzji, aby wyznaczyć kierunek naszej współpracy.

Niedawno uruchomiliśmy Open Decision Hub, czyli centralne miejsce, w którym pracownicy Red Hat mogą aktywnie uczestniczyć w podejmowaniu decyzji, wyrażać opinie, brać udział w ankietach i śledzić historię tego, jak i dlaczego decyzje zostały podjęte. Dzięki Open Decision Hub pracownicy mogą zobaczyć, którzy liderzy prowadzą daną sprawę, w których kwestiach można zgłaszać uwagi (a w których nie) oraz na jakim etapie procesu podejmowania decyzji jesteśmy.

Open Decision Hub okazał się nieoceniony. O ile realizowana przez nas polityka czy strategia może nie podlegać dyskusji, to sposób, w jaki ją realizujemy, często jest kwestią otwartą. Za każdym razem pracownicy pomagają nam znaleźć błędy i podzielić pracę na etapy, co ostatecznie zwiększa wydajność i skuteczność. Open Decision Hub zapewnia liderom Red Hat wysoki poziom przejrzystości działania. A co najważniejsze, angażując pracowników w podejmowanie decyzji, które mają wpływ na ich pracę i komfort, jak również pokazując im, że ich czynny udział przynosi wymierne efekty, budujemy zaufanie i zwiększamy zaangażowanie w realizację naszej misji. W Red Hat wszyscy pracownicy naprawdę mają głos.

 

W biurze powinna panować dobra atmosfera

Biuro jest miejscem, w którym kiedyś pracowaliśmy, ale gdy zastanawialiśmy się nad przyszłością naszej pracy, zdaliśmy sobie sprawę, że musi ono być czymś więcej. Ponieważ większość naszych pracowników może swobodnie decydować o tym, kiedy chce skorzystać z biura, zrozumieliśmy, że musi to być miejsce, w którym pracownicy będą mogli identyfikować się z kulturą organizacyjną Red Hat, współpracować i bardziej się zaangażować. Mówiąc wprost, jeśli pracownicy nie chodzą do biura przez cały czas, to tym bardziej ważne jest, aby było to ciekawe i przyjemne miejsce, gdy już do niego przyjdą.

Skupiliśmy się na ewolucji naszych przestrzeni biurowych, aby wspierać sposób, w jaki pracujemy. Pracownicy przychodzący do biura rezerwują swoje stanowiska pracy online. Przychodząc do biura, witają ich „dzielnice”, w których zespoły zbierają się do pracy. W naszych dzielnicach jest znacznie mniej biurek, a więcej boksów, kanap i małych przestrzeni do współpracy. Jest to koncepcja, którą realizujemy od lat, jeszcze przed pandemią, ale rozszerzyliśmy ją po wybuchu pandemii. Przeprojektowaliśmy również naszą technologię i narzędzia współpracy, zapewniając pracownikom możliwość łączenia się z kolegami i klientami na całym świecie z niemal każdego pomieszczenia.

Skupiamy się na wsłuchiwaniu się w potrzeby naszych pracowników, aby uzyskać dodatkowe informacje na temat tego, dlaczego przychodzą do biura. Zachęcamy liderów wyższego szczebla do pracy w naszych biurach, aby mogli nawiązywać ze sobą kontakt i uzyskiwać więcej informacji — sama planuję zorganizować sesje pytań i odpowiedzi w naszej siedzibie w Raleigh wraz z naszym dyrektorem ds. marketingu. Wiem, że niektórzy pracownicy przychodzą do biura w Raleigh tylko po darmowe precle z jogurtem — i to jest w porządku! Z kolei inni przychodzą do biura, aby współpracować, oraz wtedy, gdy potrzebują głębszej więzi z ludźmi, z którymi pracują. Poświęciliśmy czas na zbadanie tego, co sprawia, że przychodzenie do biura jest przyjemne i ciekawe. Jest to pytanie, które należy zadać, aby zapewnić w biurze atmosferę ułatwiającą współpracę ze sobą nawzajem oraz z firmą. Ponadto koncepcja ta musi uwzględniać także tych, którzy decydują się nie wracać do biura.

Red Hat zawsze wspierał zarówno pracę zdalną, jak i hybrydową. Będziemy to kontynuować również w przyszłości. Doskonalenie naszych zasad pracy, wsparcia, jakie zapewniamy pracownikom, oraz naszej otwartej kultury organizacyjnej jest kluczowe dla osiągnięcia naszych celów. Nie rozwiązaliśmy jeszcze wszystkich kwestii. Popełniliśmy błędy na tej drodze, ale osobiście wierzę, że zmierzamy w dobrym kierunku. Będziemy nadal dostosowywać nasz model pracy poprzez zapewnianie elastyczności, wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników Red Hat oraz stawianie kolejnych kroków w kierunku lepszej współpracy.

 

IDC: wydatki na infrastrukturę chmurową wzrosną w tym roku o 17% do 88,9 miliarda dolarów.