Nowa Zelandia: na ratunek lokalnym mediom

W 2021 r. Australia wprowadziła ustawę, która dała rządowi uprawnienia do zmuszania firm internetowych do negocjowania umów o dostarczanie treści z mediami. Raport opublikowany przez rząd Australii w zeszłym tygodniu potwierdza, że w dużej mierze ta metoda jest skuteczna. Teraz podobny pomysł stara się wprowadzić w życie Nowa Zelandia.

Jak informuje Reuters, minister radiofonii i telewizji, Willie Jackson, powiedział w niedzielnym oświadczeniu, że ustawodawstwo będzie wzorowane na podobnych przepisach wprowadzonych w Australii i Kanadzie i ma nadzieję, że będzie to zachętą dla platform cyfrowych do zawierania umów z lokalnymi serwisami informacyjnymi. Chodzi o nałożenie prawnego wymogu, aby duże internetowe firmy cyfrowe takie jak Alphabet Inc, Google i Meta Platforms Inc, płaciły nowozelandzkim firmom medialnym za upowszechnianie ich treści przy użyciu lokalnych platform.

„Nowozelandzkie media informacyjne, zwłaszcza małe gazety regionalne i lokalne, walczą o utrzymanie rentowności finansowej, ponieważ coraz więcej reklam przenosi się do Internetu” – powiedział Jackson – „Ważne jest, aby ci, którzy czerpią korzyści z ich treści informacyjnych, faktycznie za to płacili”.

Nowe przepisy trafią pod głosowanie w parlamencie, gdzie oczekuje się, że przegłosuje je większość rządzącej Partii Pracy.