Nowe funkcje zintegrowanej platformy Cisco Webex wykorzystują sztuczną inteligencję i rzeczywistość rozszerzoną, aby zwiększyć efektywność spotkań i współpracy.

Obecnie na całym świecie z rozwiązania Cisco Webex Meetings korzysta 113 mln użytkowników miesięcznie, odbywając w tym czasie ponad 6 mld minut wideokonferencji. W kwietniu tego roku Cisco ogłosiło połączenie platform Cisco Spark™ oraz Webex, aby zwiększyć efektywność spotkań biznesowych. Fuzji towarzyszyła zapowiedź nowych funkcjonalności, które stopniowo wprowadzane są do platformy Cisco Webex.  

 

Webex – synonim spotkania

Możliwość prowadzenia spotkań w przestrzeni wirtualnej zrewolucjonizowała sposób pracy zespołowej. Redukcja kosztów związanych z podróżami i oszczędność czasu były na tyle znaczące, że telekonferencje zaczęły zastępować tradycyjne spotkania nawet w sytuacjach, gdy wszyscy użytkownicy znajdowali się w jednym mieście. Wiele z tych spotkań odbywało się właśnie za pośrednictwem Webexa, o czym świadczy fakt, że 93% firm z listy Fortune 100 korzysta z tego rozwiązania Cisco.

 

Przez lata, w szczególności na rynku amerykańskim, „Webex” stał się odpowiednikiem słowa „spotkanie”. Nawet rekrutacja pracowników w początkowych etapach coraz częściej odbywa się za pośrednictwem aplikacji wideokonferencyjnych, które oprócz transmisji audio i wideo mają dodatkowe możliwości, jak choćby czat czy współdzielenie ekranu. Ponadto, dzięki urządzeniom mobilnym, można uczestniczyć w spotkaniu z dowolnego miejsca. Efektem wykorzystania możliwości, jakie dają współczesne rozwiązania, są m.in. webinary, stanowiące alternatywę dla konferencji w świecie rzeczywistym. W przypadku spotkań w przestrzeni wirtualnej możemy zorganizować spotkanie dla dowolnej liczby osób, bez potrzeby rezerwacji sali czy zapewnienia cateringu, co w istotny sposób ogranicza koszty.

 

 

Platforma rozwiązań Cisco Webex

Cisco Webex to obecnie zintegrowana platforma obejmująca następujące rozwiązania:

  • Cisco Webex Meetings – usługa wideokonferencyjna z chmury, dostępna z poziomu przeglądarki, smartfonu bądź terminala wideo, która oferuje zintegrowane udostępnianie audio, wideo i innych treści. Nawet 1 000 osób może dołączyć do spotkań w ramach Webex Meetings.
  • Cisco Webex Teams – aplikacja dla wirtualnych zespołów, która łączy w sobie różne technologie komunikacji Cisco, dzięki czemu użytkownicy mogą korzystać z funkcjonalności Webex Meetings, a ponadto otrzymują rozbudowany zestaw narzędzi, włączając w to współdzielenie plików, funkcje czatu czy tablicy do notatek, łatwy dostęp do wszystkich uczestników spotkania, wymianę materiałów oraz inne narzędzia przydatne zarówno podczas, jak i po spotkaniu.
  • Cisco Webex Board – bazujące na chmurze urządzenie typu „all-in-one” umożliwia bezprzewodowe współdzielenie ekranu przez wszystkich użytkowników z dowolnego miejsca, korzystanie z edytowalnej interaktywnej multimedialnej tablicy przez wszystkich użytkowników, oraz najwyższej jakości dźwięk i wideo 5K.

 

 

Trzy nowe funkcjonalności w ramach platformy Cisco Webex

1. Inteligentne kadrowanie

Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji, rozwiązania Cisco Webex Board działają podobnie do operatora kamery, który podąża z obiektywem za zabierającymi głos uczestnikami konferencji. Inteligentny podgląd wykrywa wszystkie osoby obecne w pomieszczeniu i wybiera najaktywniejszą grupę, na której skupia soczewkę kamery. Co więcej, nawet jeżeli w dużej sali konferencyjnej będą jedynie dwie osoby, kamera wykadruje ekran w taki sposób, aby skupić się tylko na nich, nie pozostawiając wrażenia pustki.

 

2. Rzeczywistość rozszerzona

Telekonferencje nie muszą sprowadzać się jedynie do dyskusji i prezentacji slajdów na współdzielonym ekranie. Dzięki rzeczywistości rozszerzonej organizator spotkania ma możliwość umieszczania widocznych dla wszystkich wirtualnych obiektów 3D w przestrzeni, w której odbywa się spotkanie. Co ważne, użytkownicy mogą sami je projektować, a także obracać o 360°, przybliżać i oddalać. Wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej podczas telekonferencji ma ogromny potencjał szczególnie w branży budowlanej czy architektonicznej, gdy podczas spotkań prezentowane są np. projekty budynków czy pomieszczeń.

 

3. Nowe opcje widoku okien w grupowych wideokonferencjach

Użytkownicy funkcji wideo mają do wyboru kilka opcji układu, które pozwolą optymalnie dopasować widok w aplikacji do charakteru i potrzeb spotkań, m.in. pojedynczy – skupiający uwagę na mówiącym; „aktywna obecność” wszystkich uczestników spotkania – pokazujący do 9 osób jednocześnie i skupiający uwagę na mówiącym, czy widok równy – prezentujący maksymalnie do 16 uczestników wideokonferencji. Nowością jest także widok „1+N”, dzięki któremu rozmiar i kształt ekranu zmieniają się dynamicznie w zależności od tego, ile osób uczestniczy w danej chwili w wirtualnym spotkaniu.

 

Sztuczna inteligencja przyszłością wideokonferencji

Przyszłością spotkań w przestrzeni wirtualnej jest sztuczna inteligencja. Inteligentny asystent Webex Assistant™ pozwala na zarządzanie spotkaniami za pomocą komend głosowych czy szybkie nawiązywanie połączeń z każdą osobą pracującą w organizacji lub przy danym projekcie, bez potrzeby wykonywania jakichkolwiek manualnych działań. Sprawia to, że zamiast zajmować się logistyką i konfiguracją systemów, niezbędną do zorganizowania telekonferencji, użytkownicy mogą skupić się na pracy kreatywnej. Ponadto sztuczna inteligencja umożliwia automatyczne śledzenie wypowiadających się osób oraz rozpoznawanie twarzy uczestników telekonferencji w czasie rzeczywistym. Dzięki tej technologii systemy telekonferencyjne rozpoznają, kto wchodzi do pokoju konferencyjnego, kto z niego wychodzi oraz kto w danym momencie mówi. Pełna automatyzacja zarządzania telekonferencjami jest jedynie kwestią czasu.