Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Smartfonowa rewolucja po cichu – Polacy zmieniają nawyki, wynika z Raportu Smart Barometr 2025, opracowanego przez IQS dla bolttech

Jak wynika z Raportu Smart Barometr 2025, opracowanego przez IQS dla bolttech, Polacy zmieniają swoje podejście do użytkowania smartfonów. Coraz częściej korzystamy z jednego urządzenia przez dłuższy czas, a głównym powodem wymiany są kwestie techniczne, a nie chęć posiadania najnowszego modelu. Jednocześnie rośnie znaczenie ekosystemu urządzeń połączonych ze smartfonem, a na horyzoncie pojawiają się nowe, elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.

Jeden smartfon na dłużej

Blisko trzy czwarte Polaków (73%) korzysta na co dzień wyłącznie z jednego smartfona. Liczba osób używających dwóch telefonów spadła z 23% w 2022 roku do 18% obecnie. Choć większość urządzeń ma mniej niż 1,5 roku, znacząco rośnie grupa konsumentów pozostających przy tym samym modelu nawet przez ponad 3 lata – z 9% w 2022 roku do 16% obecnie.

Zdecydowana większość zakupów (90%) dotyczy nowych smartfonów, podczas gdy 8% użytkowników decyduje się na urządzenia używane, a 2% na zregenerowane. Najczęściej kupujemy smartfony u operatorów komórkowych (29%) i w sklepach RTV/AGD (24%), płacąc gotówką (29%) lub korzystając z rat u operatora (27%).

 

 

Wymiana z konieczności, nie z kaprysu

Główne powody wymiany smartfona to jego awaria (47%) lub spadek wydajności baterii (44%). Znacznie rzadziej decydujemy się na zakup z powodu atrakcyjnej oferty (17%) czy premiery nowego modelu (4%).

„Te dane jasno pokazują, że Polacy coraz częściej kupują smartfony 'z konieczności’. Taki wynik może świadczyć o kilku równoległych zjawiskach. Po pierwsze, wzrost cen urządzeń – szczególnie w segmencie premium – zmienia ekonomiczne uzasadnienie częstej wymiany. Po drugie, konsumenci oczekują dziś od smartfona większej trwałości i niezawodności, co przekłada się na dłuższy cykl życia produktu. Po trzecie, rynek nasyca się technologicznie – różnice między kolejnymi generacjami urządzeń są mniej odczuwalne, co również osłabia potrzebę szybkiej wymiany” – komentuje Przemysław Kuraczyk z IQS.

 

 

Rosnące znaczenie ekosystemów

System Android dominuje na polskim rynku (85%), podczas gdy iOS stanowi 12%. Coraz ważniejszą rolę odgrywa ekosystem urządzeń połączonych ze smartfonem. Ponad połowa ankietowanych korzysta ze słuchawek bluetooth (55%), a 43% integruje telefon z telewizorem (wzrost z zaledwie 1% w poprzednim roku). Podobny skok widać w przypadku integracji z systemami samochodowymi – obecnie korzysta z nich już 32% (wcześniej zaledwie 1%). Popularnością cieszą się również smartwatche (37%) i głośniki (36%), spada natomiast zainteresowanie smartbandami (z 22% do 10%).

Warto też wspomnieć, że Polacy rzadko decydują się na dodatkowe usługi ochronne. Najpopularniejsze to ochrona przed uszkodzeniem (20%), dodatkowa gwarancja (15%) i programy antywirusowe (6%). Aż 64% użytkowników nie korzysta z żadnych usług dodatkowych.

Najem jako alternatywa dla zakupu

„Cykl życia smartfonów w Polsce wyraźnie się wydłuża. Widzimy, że coraz więcej osób korzysta z tego samego telefonu ponad trzy lata. Jednocześnie nadal duża liczba osób (17%) chciałaby wymieniać smartfony częściej, nawet co roku” – mówi Paulina Dobkowska z bolttech.

W tym kontekście naturalnym kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.

„To rozwiązanie, które może być atrakcyjną alternatywą dla osób szukających większej elastyczności – szczególnie w czasach rosnących cen. Najem pozwala korzystać z nowoczesnych urządzeń w przewidywalnym modelu kosztowym, z możliwością regularnej wymiany sprzętu i dodatkowymi usługami w pakiecie” – dodaje ekspertka.

Choć obecnie 79% użytkowników smartfonów nie słyszało o możliwości najmu, zainteresowanie tą usługą rośnie – szczególnie wśród posiadaczy iPhone’ów (31%). Co ciekawe, Polacy są najwyraźniej gotowi rozszerzyć takie podejście również na inne kategorie urządzeń – laptopy, tablety czy smartwatche.