Smartfonowa rewolucja po cichu – Polacy zmieniają nawyki, wynika z Raportu Smart Barometr 2025, opracowanego przez IQS dla bolttech

Jak wynika z Raportu Smart Barometr 2025, opracowanego przez IQS dla bolttech, Polacy zmieniają swoje podejście do użytkowania smartfonów. Coraz częściej korzystamy z jednego urządzenia przez dłuższy czas, a głównym powodem wymiany są kwestie techniczne, a nie chęć posiadania najnowszego modelu. Jednocześnie rośnie znaczenie ekosystemu urządzeń połączonych ze smartfonem, a na horyzoncie pojawiają się nowe, elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.
Jeden smartfon na dłużej
Blisko trzy czwarte Polaków (73%) korzysta na co dzień wyłącznie z jednego smartfona. Liczba osób używających dwóch telefonów spadła z 23% w 2022 roku do 18% obecnie. Choć większość urządzeń ma mniej niż 1,5 roku, znacząco rośnie grupa konsumentów pozostających przy tym samym modelu nawet przez ponad 3 lata – z 9% w 2022 roku do 16% obecnie.
Zdecydowana większość zakupów (90%) dotyczy nowych smartfonów, podczas gdy 8% użytkowników decyduje się na urządzenia używane, a 2% na zregenerowane. Najczęściej kupujemy smartfony u operatorów komórkowych (29%) i w sklepach RTV/AGD (24%), płacąc gotówką (29%) lub korzystając z rat u operatora (27%).

Wymiana z konieczności, nie z kaprysu
Główne powody wymiany smartfona to jego awaria (47%) lub spadek wydajności baterii (44%). Znacznie rzadziej decydujemy się na zakup z powodu atrakcyjnej oferty (17%) czy premiery nowego modelu (4%).
„Te dane jasno pokazują, że Polacy coraz częściej kupują smartfony 'z konieczności’. Taki wynik może świadczyć o kilku równoległych zjawiskach. Po pierwsze, wzrost cen urządzeń – szczególnie w segmencie premium – zmienia ekonomiczne uzasadnienie częstej wymiany. Po drugie, konsumenci oczekują dziś od smartfona większej trwałości i niezawodności, co przekłada się na dłuższy cykl życia produktu. Po trzecie, rynek nasyca się technologicznie – różnice między kolejnymi generacjami urządzeń są mniej odczuwalne, co również osłabia potrzebę szybkiej wymiany” – komentuje Przemysław Kuraczyk z IQS.

Rosnące znaczenie ekosystemów
System Android dominuje na polskim rynku (85%), podczas gdy iOS stanowi 12%. Coraz ważniejszą rolę odgrywa ekosystem urządzeń połączonych ze smartfonem. Ponad połowa ankietowanych korzysta ze słuchawek bluetooth (55%), a 43% integruje telefon z telewizorem (wzrost z zaledwie 1% w poprzednim roku). Podobny skok widać w przypadku integracji z systemami samochodowymi – obecnie korzysta z nich już 32% (wcześniej zaledwie 1%). Popularnością cieszą się również smartwatche (37%) i głośniki (36%), spada natomiast zainteresowanie smartbandami (z 22% do 10%).
Warto też wspomnieć, że Polacy rzadko decydują się na dodatkowe usługi ochronne. Najpopularniejsze to ochrona przed uszkodzeniem (20%), dodatkowa gwarancja (15%) i programy antywirusowe (6%). Aż 64% użytkowników nie korzysta z żadnych usług dodatkowych.
Najem jako alternatywa dla zakupu
„Cykl życia smartfonów w Polsce wyraźnie się wydłuża. Widzimy, że coraz więcej osób korzysta z tego samego telefonu ponad trzy lata. Jednocześnie nadal duża liczba osób (17%) chciałaby wymieniać smartfony częściej, nawet co roku” – mówi Paulina Dobkowska z bolttech.
W tym kontekście naturalnym kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.
„To rozwiązanie, które może być atrakcyjną alternatywą dla osób szukających większej elastyczności – szczególnie w czasach rosnących cen. Najem pozwala korzystać z nowoczesnych urządzeń w przewidywalnym modelu kosztowym, z możliwością regularnej wymiany sprzętu i dodatkowymi usługami w pakiecie” – dodaje ekspertka.
Choć obecnie 79% użytkowników smartfonów nie słyszało o możliwości najmu, zainteresowanie tą usługą rośnie – szczególnie wśród posiadaczy iPhone’ów (31%). Co ciekawe, Polacy są najwyraźniej gotowi rozszerzyć takie podejście również na inne kategorie urządzeń – laptopy, tablety czy smartwatche.
