Nowi rywale Apple Maps i Google Maps mogą zmienić sposób, w jaki używamy nawigacji
W ubiegłym roku Amazon Web Services, Meta, Microsoft i TomTom połączyły siły, aby stworzyć Overture Maps Foundation (OMF) w celu tworzenia i dostarczania danych open-source dla oprogramowania mapowego innych firm. Ich wysiłki przyniosły owoce, ponieważ po ośmiu miesiącach pracy organizacja opublikowała swój pierwszy otwarty zestaw danych.
Wraz z tą premierą może to dać zewnętrznym programistom możliwość tworzenia aplikacji nawigacyjnych, które mogą z powodzeniem konkurować z Apple Maps i Google Maps. OMF stwierdza w swoim ogłoszeniu, że zbiór danych zawiera mnóstwo informacji podzielonych na cztery różne „warstwy”. Kategorie te obejmują „dane o ponad 59 milionach miejsc”, światowe drogi oraz „granice administracyjne”, takie jak regionalne nazwy niektórych lokalizacji.
Jeśli spojrzeć na mapę opublikowaną na oficjalnej stronie internetowej, wydanie OMF obejmuje większość planety. Nie obejmuje jednak odległych regionów, takich jak północna Kanada.
Kategorie te zostały sformatowane w Overture Data Schema organizacji, który została specjalnie zaprojektowany dla programistów. Celem tej premiery, jest zaoferowanie bezpłatnego, łatwego dostępu do interoperacyjnego, mapującego API. Zarówno Apple, jak i Google zwykle pobierają opłaty od programistów za dostęp do własnych interfejsów API, więc to przedsięwzięcie może zakłócić ich działalność.
Nie wiadomo, czy i kiedy zaczniemy widzieć jakiekolwiek aplikacje korzystające z zestawu danych OMF; chociaż ta technologia może pojawić się w innym oprogramowaniu poza mapami smartfonów. Możliwe, że zobaczymy te informacje wykorzystane w autonomicznych pojazdach, logistyce, edukacji, grach, a nawet metaverse, zgodnie z oświadczeniem Linux Foundation.
Pytanie brzmi, czy ten wysiłek wystarczy, aby zdetronizować Apple Maps i Google Maps? Trudno powiedzieć. Od momentu powstania OMF zyskała nowych członków, takich jak Esri (Environmental Systems Research Institute) i Cyient. Wszyscy zaangażowani w projekt dostarczają własne dane mapowe w celu dalszego rozwoju API. Wszystko to jest jednym wielkim wspólnym wysiłkiem niektórych z największych firm technologicznych na świecie, aby pielęgnować „produkty mapowe nowej generacji”, które nie opierają się na danych tylko dwóch korporacji.
Z drugiej strony, mówimy tu o Apple i Google. Bezskutecznie próbowano obalić tych gigantów. TomTom, na przykład, w przeszłości dostarczał własne usługi oparte na lokalizacji innym firmom, takim jak Microsoft, aby konkurować z Google, ale nie udało mu się to. Mapy Google nadal królują, mając ponad 10 miliardów pobrań ze Sklepu Play.