Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Nowi rywale Apple Maps i Google Maps mogą zmienić sposób, w jaki używamy nawigacji

W ubiegłym roku Amazon Web Services, Meta, Microsoft i TomTom połączyły siły, aby stworzyć Overture Maps Foundation (OMF) w celu tworzenia i dostarczania danych open-source dla oprogramowania mapowego innych firm. Ich wysiłki przyniosły owoce, ponieważ po ośmiu miesiącach pracy organizacja opublikowała swój pierwszy otwarty zestaw danych.

Wraz z tą premierą może to dać zewnętrznym programistom możliwość tworzenia aplikacji nawigacyjnych, które mogą z powodzeniem konkurować z Apple Maps i Google Maps. OMF stwierdza w swoim ogłoszeniu, że zbiór danych zawiera mnóstwo informacji podzielonych na cztery różne „warstwy”. Kategorie te obejmują „dane o ponad 59 milionach miejsc”, światowe drogi oraz „granice administracyjne”, takie jak regionalne nazwy niektórych lokalizacji.

Jeśli spojrzeć na mapę opublikowaną na oficjalnej stronie internetowej, wydanie OMF obejmuje większość planety. Nie obejmuje jednak odległych regionów, takich jak północna Kanada.

Kategorie te zostały sformatowane w Overture Data Schema organizacji, który została specjalnie zaprojektowany dla programistów. Celem tej premiery, jest zaoferowanie bezpłatnego, łatwego dostępu do interoperacyjnego, mapującego API. Zarówno Apple, jak i Google zwykle pobierają opłaty od programistów za dostęp do własnych interfejsów API, więc to przedsięwzięcie może zakłócić ich działalność.

Nie wiadomo, czy i kiedy zaczniemy widzieć jakiekolwiek aplikacje korzystające z zestawu danych OMF; chociaż ta technologia może pojawić się w innym oprogramowaniu poza mapami smartfonów. Możliwe, że zobaczymy te informacje wykorzystane w autonomicznych pojazdach, logistyce, edukacji, grach, a nawet metaverse, zgodnie z oświadczeniem Linux Foundation.

Pytanie brzmi, czy ten wysiłek wystarczy, aby zdetronizować Apple Maps i Google Maps? Trudno powiedzieć. Od momentu powstania OMF zyskała nowych członków, takich jak Esri (Environmental Systems Research Institute) i Cyient. Wszyscy zaangażowani w projekt dostarczają własne dane mapowe w celu dalszego rozwoju API. Wszystko to jest jednym wielkim wspólnym wysiłkiem niektórych z największych firm technologicznych na świecie, aby pielęgnować „produkty mapowe nowej generacji”, które nie opierają się na danych tylko dwóch korporacji.

Z drugiej strony, mówimy tu o Apple i Google. Bezskutecznie próbowano obalić tych gigantów. TomTom, na przykład, w przeszłości dostarczał własne usługi oparte na lokalizacji innym firmom, takim jak Microsoft, aby konkurować z Google, ale nie udało mu się to. Mapy Google nadal królują, mając ponad 10 miliardów pobrań ze Sklepu Play.