Nowy chiński układ graficzny Moore Threads S50 zaskakuje możliwościami… przynajmniej tymi deklarowanymi przez producenta

Chociaż nowy układ zaprezentowany przez mało znaną u nas, chińską firmę Moore Threads, to z założenia konstrukcja o przeznaczeniu biurowym, okazuje się, że może posłużyć także dla okazjonalnych graczy. 

Chiński producent procesorów graficznych Moore Threads wprowadził na rynek kolejny GPU z serii S. Jest to S50, karta graficzna która posiada 8GB VRAM i 2,048 rdzeni MUSA.

Model S50 zajmuje środkowe miejsce w ofercie konsumenckiej Moore Threads, ustępując modelom S60, S70 i S80, ale przewyższając modele S30 (4GB, 2GB) i S10. Pod względem specyfikacji, S50 jest niezwykle podobny do S60. Obydwa modele posiadają 2,048 rdzeni, 8GB pamięci i 256-bitową szynę pamięci, a także występują w formacie jednoslotowej karty graficznej.

Pomimo identycznych specyfikacji, Moore Threads wskazuje na niższą moc obliczeniową niż w S60. S50 oferuje 5,2 Teraflopów FP32 i 20,8 TOPS. Dla porównania, S60 oferuje o 15% więcej mocy obliczeniowej FP32, osiągając 6 Teraflopów. Niestety, Moore Threads nie podaje wszystkich specyfikacji dla S60 ani S50, co utrudnia znalezienie głównej różnicy między nimi. Różnica wynika zapewne z taktowania. Wydajność FP32 modelu S50 plasuje się pomiędzy GTX 1070 a GTX 1060 6GB sprzed ośmiu lat.

Moore Threads reklamuje S50 jako doskonały GPU do gier w 1080p w lekkich tytułach, takich jak CS: GO i Dota 2, na systemach operacyjnych Linux. Te nietypowe reklamy mogą wynikać z problemów ze sterownikami graficznymi, które są piętą achillesową mainstreamowych kart graficznych Moore Threads. Problemy ze sterownikami Moore Threads przypominają te, które miał Intel w przeszłości, ale są znacznie poważniejsze. Na przykład, flagowy model S80 firmy miał w niektórych testach trudności z konkurowaniem z… Nvidia GT 1030. Jeśli jednak producent wyraźnie wskazuje na zastosowanie S50 do gier, to może okazać się, że stoi za tym także dostosowanie sterowników.

S50 obsługuje wszystkie mainstreamowe API graficzne, takie jak DirectX, Vulkan, OpenGL i OpenGL ES. Obsługa rozdzielczości sięga do 8K, a GPU posiada pojedynczy koder i dekoder MUSA, który obsługuje nagrywanie i odtwarzanie wideo w formatach AV1, H.265 (HEVC) i H.264.