Sztuczna inteligencja zapoczątkuje rewolucję w obszarze ludzkich umiejętności, ujawnia nowy, globalny raport Workday
Workday, Inc (NASDAQ: WDAY) opublikował globalny raport badawczy pt. „Elevating Human Potential: The AI Skills Revolution”, analizujący wpływ sztucznej inteligencji na pracę. Wynika z niego, że AI nie zastąpi ludzi, a raczej przyspieszy rewolucję w zakresie umiejętności pracowników podnosząc do rangi najcenniejszych zasobów takie ludzkie kompetencje jak empatia i podejmowanie etycznych decyzji. W tej globalnej zmianie chodzi nie tylko o wdrożenie nowej technologii, ale także o zwiększanie ludzkiego potencjału, wspieranie wyjątkowych umiejętności i ponowne zdefiniowanie tego, czym jest sukces w erze sztucznej inteligencji.
Zwiększone wykorzystanie agentów bazujących na AI to pierwsza gwałtowna ewolucja, jaka w dużym stopniu wpłynie na środowisko pracy. Wiele osób obawia się, że doprowadzi ona do zmniejszenia liczby stanowisk, a nawet wzrostu bezrobocia. Jednak z wyników badania Workday wyłania się inny, bardziej optymistyczny obraz przyszłości.
- Najaktywniejsi użytkownicy korzystający ze sztucznej inteligencji są najbardziej optymistycznie nastawieni do korzyści z niej płynących (z oceną sentymentu na poziomie 4.23 w pięciostopniowej skali). Z kolei w gronie osób planujących wdrożenie AI w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy optymizm jest najniższy ze średnią na poziomie 3.89.
- Sztuczna inteligencja pomaga uwolnić i przesunąć ludzkie zdolności w kierunku wykonywania bardziej znaczącej pracy. Aż 93% użytkowników aktywnie korzystających z AI przyznaje, że dzięki tej technologii mogą skupić się na bardziej zaawansowanych zadaniach, takich jak opracowywanie strategii i rozwiązywanie problemów.
- Mimo społecznych obaw o to, że sztuczna inteligencja przyczyni się do erozji zaufania 90% pracowników uważa, że może ona odegrać znaczącą rolę w zwiększaniu przejrzystości i odpowiedzialności w organizacjach. Zarówno liderzy (92%) jak i pracownicy (89%) są zgodni w tym zakresie.
- Jednocześnie między obiema tymi grupami respondentów występują różnice w ocenie konieczności zwiększenia przestrzeni dla kontaktów międzyludzkich w erze AI. Ponad czterech na pięć pracowników (82%) uważa, że jest to potrzebne, ale zgadza się z nimi tylko 65% menedżerów.
- Wyjątkowe ludzkie umiejętności, takie jak podejmowanie decyzji w oparciu o etyczne przesłanki, empatia, budowanie relacji i rozwiązywanie konfliktów postrzegane są jako kluczowe dla odniesienia sukcesu w gospodarce napędzanej przez sztuczną inteligencję.
– W rozmowach o sztucznej inteligencji często dominuje temat strachu i obawy o zastąpienie, ale my postrzegamy AI jako niesamowitą szansę – mówi Jim Stratton, CTO w Workday. – Dzięki niej możemy skupić się na tym, co czyni ludzi wyjątkowymi i rozwijać naszą kreatywność, empatię oraz zdolność do nawiązywania kontaktów po to, by budować miejsce pracy, w którym te umiejętności będą napędzać sukces. Wyniki naszego badania wskazują, że pracownicy są gotowi przyjąć tę rewolucyjną perspektywę i uczynić z niej rzeczywistość.
Ludzka przewaga w erze sztucznej inteligencji
Zdaniem 83% respondentów badania sztuczna inteligencja podniesie znaczenie wyjątkowych ludzkich umiejętności oraz zwiększy kreatywność człowieka, co doprowadzi do powstania nowych form wartości ekonomicznej. Ta opinia to sygnał, że wdrożeniu sztucznej inteligencji w miejscu pracy coraz częściej towarzyszą pozytywne nastroje. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Workday rok temu tylko 52% pracowników wypowiadało się z zadowoleniem na temat wprowadzenia AI do swojego środowiska pracy.
Dziś wyniki raportu podkreślają, że aby odnieść sukces w świecie napędzanym przez AI kluczowe jest wykorzystanie wyjątkowych umiejętności człowieka, takich jak kreatywność, przywództwo, uczenie się, zaufanie i współpraca. Jesteśmy w momencie zwrotnym, w którym dostrzegamy transformującą rolę sztucznej inteligencji dla rozwoju pracy przyszłości pamiętając jednocześnie o znaczeniu ludzkich kompetencji w tym procesie. To podejście prowadzi do rewolucji umiejętności bazujących na AI, co pozwoli nam zrzucić z siebie rutynowe obowiązki i zwiększyć potencjał ludzki.
W gronie aktywnych użytkowników korzystających z AI prawie wszyscy (93%) przyznają, że sztuczna inteligencja pozwala im skupić się na bardziej zaawansowanych działaniach, takich jak opracowywanie strategii i rozwiązywanie problemów. Aktywni użytkownicy pozytywnie oceniają również korzyści ze stosowania tej technologii, na co wskazuje 92% pracowników oraz 95% liderów. Wyniki te pokazują jak rewolucyjny potencjał sztuczna inteligencja może mieć w miejscu pracy, pomagając uwolnić ludzką zdolność do znaczącej i innowacyjnej współpracy. Współpracy, która odblokuje nowe pomysły i otworzy możliwości dla firm w obszarze adaptacji i rozwoju w szybko zmieniającej się gospodarce.
Tam, gdzie królują wyjątkowe ludzkie umiejętności
Sztuczna inteligencja już teraz kształtuje miejsce pracy na nowo. Czterech na pięciu (81%) uczestników badania przyznaje, że AI wpływa na zestaw kompetencji wymaganych na ich stanowisku pracy. Do trzech najpopularniejszych zastosowań AI należą obecnie analiza danych (51%), wykrywanie oszustw i monitorowanie bezpieczeństwa (43%), a także działania w obszarze HR i rekrutacji (39%). Aby odnieść sukces w pracy niektórzy będą musieli rozwinąć nie tylko nowe umiejętności pozwalające korzystać z AI, ale również skupić się na pogłębianiu wyjątkowych ludzkich kompetencji. Raport ujawnia wyraźny trend: w obliczu rosnącej popularności sztucznej inteligencji coraz ważniejsze stają się umiejętności humanocentryczne, czyli skupione wokół człowieka.
Umiejętności typowane za najmniej prawdopodobne do zastąpienia przez sztuczną inteligencję to te same, które są uznawane za najbardziej wartościowe w pracy. Mowa o kompetencjach takich jak budowanie więzi i relacji, dokonywanie etycznych decyzji, inteligencja emocjonalna i empatia oraz rozwiązywanie konfliktów. W wielu scenariuszach etyczny proces podejmowania decyzji został konsekwentnie określony jako najcenniejsza umiejętność humanocentryczna, zarówno dziś jak i w przyszłości, gdy sztuczna inteligencja zostanie wdrożona w pełni.
Osłabienie więzi międzyludzkich: Liderzy muszą działać
Wyniki raportu wskazują na wyraźną rozbieżność między pracownikami a liderami w kwestii zasadniczej potrzeby kontaktów międzyludzkich w miejscu pracy. Podczas gdy 82% indywidualnych członków zespołów uważa, że pragnienie interakcji z drugim człowiekiem będzie nasilać się wraz ze wzrostem wykorzystania AI, tylko 65% menedżerów podziela ten pogląd. Ta różnica w podejściu daje liderom okazję do tego, by w swoich działaniach priorytetyzować wspieranie rozwoju szczerych więzi i budowanie silnych relacji w swoich zespołach.
Respondenci zapytani o wpływ wdrożenia sztucznej inteligencji na priorytety w zakresie przywództwa i zarządzania zidentyfikowali trzy kluczowe obszary: usprawnienie procesu decyzyjnego opartego na danych, podnoszenie kwalifikacji umożliwiających korzystanie z technologii AI oraz wykorzystanie zasobów do bardziej kluczowych zadań w miarę, jak sztuczna inteligencja automatyzuje codzienną rutynową pracę. Odpowiedzi te unaoczniają możliwości AI we wspieraniu liderów w każdym z tych kluczowych obszarów. Jednocześnie dzięki temu menedżerowie mogą skupić się na rozwoju empatii i nadawaniu głębi relacjom w swoich zespołach.
Wspólna praca na rzecz budowy zaufania
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje środowisko pracy, a 90% pracowników zgadza się, że może ona zwiększyć przejrzystość i odpowiedzialność organizacyjną. Osiągnięcie sukcesu w tym zakresie wymaga jednak wspólnego zaangażowania na rzecz tworzenia odpowiedzialnej AI. Wyniki raportu ujawniają powszechne oczekiwanie (z którym zgadza się 54% respondentów), że sektor technologiczny będzie przewodził wysiłkom na rzecz zapewnienia przejrzystości i odpowiedzialności podczas integracji sztucznej inteligencji. Jednocześnie po 12% badanych uważa, że w tym procesie aktywnie uczestniczyć powinny poszczególne organizacje i instytucje rządowe.
Firmy technologiczne, organizacje i jednostki rządowe muszą wspólnie pracować nad tym, by sztuczna inteligencja przyniosła korzyści wszystkim. Ta współpraca stworzy przyszłość, w której ludzie i AI będą partnerami zdolnymi osiągnąć razem więcej, niż każdy z nich mógłby w pojedynkę.