Nowy trend technologicznej odnowy, mniej czyli lżej – zmienia się podejście konsumentów – wynika z najnowszego raportu GfK Polonia i Clue PR.

Dążenie do doskonałości ma swoją cenę, i to niemałą. Również w świecie cyfrowym, w którym do niedawna perfekcję oznaczały idealna forma i niezawodność. Ostatnio podejście konsumentów się zmienia – wynika z najnowszego raportu GfK Polonia i Clue PR. Zaczynamy odczuwać przesyt technologią: 83% badanych dobrze się czuje, gdy znajduje się w miejscach bez zasięgu, a ponad połowa mogłaby zrezygnować z 2-3 urządzeń, ponieważ rzadko ich używa. Wkraczamy w czas technologicznej odnowy?

 

Doskonałe sprzęty zaczynają się kojarzyć ze sztucznością i opresją, a nie spełnieniem marzeń – takie wnioski płyną z najnowszego raportu[1] GfK Polonia i Clue PR z kwietnia br., przeprowadzonego wśród użytkowników o wysokiej świadomości technologicznej[2]. Technologia w swoim dążeniu do doskonałości zaczyna wyprzedzać człowieka i stanowi dla niego duże wyzwanie, zamiast być idealnym dopełnieniem jego życia – komentuje dr Marta Bierca, Team Manager w GfK Polonia i współautorka badania. Czy to oznacza koniec idealnych sprzętów odgadujących nasze myśli? Na pewno będziemy je traktować z większą rezerwą i bardziej wybiórczo.

 

W sieci wątpliwości

32% badanych deklaruje, że ma o wiele za dużo aplikacji w swoim smartfonie, a 33% respondentów celowo wyłącza transmisję danych od czasu do czasu, aby znaleźć się poza siecią. 57% deklaruje, że ich zdaniem Internet i nowe technologie negatywnie wpływają na jakość kontaktów międzyludzkich, a 53% ma poczucie, że nowe technologie za bardzo ingerują w życie człowieka. Tyle samo uważa, że są dla niego niebezpieczne. Chociaż często z własnej woli jesteśmy zanurzeni w świecie cyfrowym, wyraźnie zaczynamy odczuwać zmęczenie. Jak to wpływa na nasze zachowanie i decyzje konsumenckie?

 

Nowe nie znaczy lepsze

Po pierwsze, na widok nowości na rynku bierzemy wdech, a nie od razu wrzucamy je do e-koszyka. Początkowy hurraoptymizm, z jakim wielu z nas reagowało na technologiczne nowości, ustępuje miejsca rezerwie i większej świadomości w wyborze sprzętów. Rosnąca grupa konsumentów zaczyna podchodzić do technologii w japońskim duchu wabi sabi, odkrywającym piękno w przemijaniu i niedoskonałościach – mówi Alicja Wysocka-Świtała, Partner Zarządzająca Clue PR i współautorka badania.

 

Dotychczas ten trend był obecny w designie, zgodnie z badaniem GfK i Clue PR zaczyna przenosić się do świata technologii. 75% badanych nie wymienia sprzętów na nowe od razu, gdy uzna je za przestarzałe czy niezgodne z trendami. Nie tylko z przyzwyczajenia. Prawie połowa – 46% badanych – uważa, że nowe sprzęty szybciej się psują. 36% respondentów ceni sobie urządzenia, których używa już kilka lat, ponieważ są skonfigurowane zgodnie z ich potrzebami i bardziej „swojskie”. Dlatego 42% respondentów stara się naprawić sprzęty, a nie wymieniać. Ma to związek z personalnym podchodzeniem do technologii, 23% lubi nadać używanym urządzeniom osobisty charakter, poprzez naklejki, czy nienaprawianie zbitego ekranu, aby przestały być jedynie lśniącymi gadżetami.

 

Mniej czyli lżej

Ilość nie oznacza jakości – ten pogląd zaczyna być bliski nawet bardzo zagorzałym użytkownikom technologii, bo tacy byli respondentami w badaniu. Średnio badani mają
6 urządzeń elektronicznych i deklarują, że mogliby zrezygnować z połowy z nich. Otaczanie się murem ze lśniących od nowości sprzętów, z których nie umiemy w pełni korzystać, nie tylko zaczyna być w złym stylu, ale jest też oznaką braku świadomości trendów. Przeciętnie konsumenci korzystają z 7 aplikacji na swoich smartfonach – w obliczu liczby dostępnych aplikacji odpowiadających na praktycznie każdą sferę życia, nie wydaje to się zbyt wysoką liczbą. Zwłaszcza, że 32% deklaruje, że ma za dużo aplikacji w smartfonie, a 23% celowo nie instaluje niektórych aplikacji, aby uniknąć efektu hiperpołączenia, czyli nieustannego przebywania w sieci.

 

Kiedyś potrzeba posiadania najlepszych urządzeń była we mnie bardzo silna. Chyba w 2016 zobaczyłem, że wszystkie telefony stały się tak rozwinięte, że już nie mam potrzeby, żeby mieć lepiej – deklaruje jeden z respondentów, 32-letni Kuba. Konsumenci są zmęczeni perfekcyjnością, ponieważ niedoskonałość wpisana jest w ich życie. Jesteśmy niedoskonali – nie wyglądamy jak z okładek, zmieniamy wagę, przyzwyczajenia, szybko się nudzimy, uzależniamy, zapominamy o różnych rzeczach, z wiekiem też trudniej nabywamy nowych kompetencji. Sztuką jest odnaleźć w tych niedoskonałościach piękno, a w świecie technologii poruszać się bardziej świadomie i uważnie.

 

Pobierz (PDF)

 

 

O autorkach badania:

Dr Marta Bierca, Team Manager, GfK Polonia

Team Manager w GfK Polonia, wcześniej konsultantka ds. badań jakościowych w CPC i badaczka jakościowa w Ipsos ASI i Synovate. Socjolożka i etnolożka, obroniła doktorat z socjologii na SWPS. Absolwentka etnologii UW.

 

Alicja Wysocka-Świtała, Partner Zarządzający, Clue PR

Partner Zarządzająca w agencji Clue PR. Specjalizuje się w komunikacji korporacyjnej i produktowej. Prowadzone przez nią kampanie nagradzane były  m.in. Sabre i Magellan Awards. Ma doświadczenie w sieciowych agencjach. Absolwentka dziennikarstwa na UW, prowadzi zajęcia w Collegium Civitas, zasiada w jury Złotych Spinaczy.

 

[1] Badanie GfK Polonia i Clue PR: „Niedoskonałe urządzenia dla niedoskonałych konsumentów. O trendzie wabi sabi w technologii”, kwiecień 2018r., IDIs i CAWI; N=600, próba ogólnopolska

[2] posiadających smartfony i minimum 3 urządzenia technologiczne oraz mających stały dostęp do Internetu