NVIDIA DLDSR – nowa technologia konkurencyjna wobec AMD RSR.
NVIDIA, dość niespodziewanie, ogłosiła nową technologię o nazwie Deep Learning Dynamic Super Resolution (DLDSR). Czym jest i jak działa DLDSR?
NVIDIA nie od dziś, podobnie zresztą jak jej główny rywal, szuka metody na zapewnienie graczom wysokiej jakości grafiki, bez przesadnego obciążenia GPU. Taką technologią był i jest Deep Learning Super Sampling (DLSS), a także Dynamic Super Resolution (DSR). Druga z tych technologii właśnie, dość niespodziewanie, otrzymała następcę.
DLSS, DSR, a DLDSR
By rozjaśnić na początku pewne różnice, mogące mylić przy podobnych nazwach, kilka słów wyjaśnienia.
Deep Learning Super Sampling, czyli DLSS wykorzystuje głębokie uczenie maszynowe „nakarmione” obrazami uznawanymi za referencyjne. Dopasowuje ono do wzrorcowej grafiki generowany obraz tak, że realnie pozwala odciążyć rdzenie CUDA, na rzecz obciążenia rdzeni Tensor. Mówiąc w wielkim uproszczeniu, AI NVIDII „podmalowuje” nieco obraz generowany przez nasz komputer podczas gry.
Dynamic Super Resolution, czyli DSR przypomina supersampling (skalowanie w górę), z tą różnicą, że tutaj grafika jest renderowana w podniesionej rozdzielczości, ale powstałe klatki są w locie skalowane w dół i poddawane filtrowaniu tzw. filtrem Gaussa. W praktyce obserwujemy obrazy powstałe w 4K, ale na niższej rozdzielczości ekranie (np. 1080p). Efektem nie jest może obraz jak na monitorze 4K, ale różnica jest dostrzegalna. W większości przypadków lepiej wyglądają krawędzie obiektów, a przy tym zapobiega to przypadkom migotania obrazu.
Deep Learning Dynamic Super Resolution (DLDSR) to w pewnym stopniu ulepszona wersja dotychczasowego DSR. Jak podaje NVIDIA na swojej stronie, DLDSR „renderuje grę w wyższej, bardziej szczegółowej rozdzielczości, zanim inteligentnie zmniejszy wynik z powrotem do rozdzielczości twojego monitora”.
Jak podaje NVIDIA, downsampling i sztuczna inteligencja DLDSR pozwalają na lepszą jakość obrazu w porównaniu z normalnym DSR. W związku z tym jakość obrazu DLDSR ma być podobna jak przy z DSR 4X, ale przy zachowaniu większej wydajności. DLDSR będzie wykorzystywać rdzenie Tensor… co naturalnie rodzi pytanie o to, czy może pracować w parze z DLSS.
Prezentując DLDSR, NVIDIA pokazała screeny z gry Prey, z zastosowaniem natywnej rozdzielczości ekranu 1080p, klasycznego DSR do 4K oraz DLDSR na ustawieniu 2.25x (od 2880×1620 do 1920×1080). Trzeci z trybów oferował niemal tę samą liczbe klatek co obraz natywny, podczas gdy klasyczny DSR jest zdecydowanie mniej wydajny. Obsługa NVIDIA DLDSR zostanie wprowadzona wraz z nowymi sterownikami NVIDIA Game Ready.
CES 2022: Nowa, trzecia już, edycja Intel Evo oraz zmiany w vPro.