O północy kończy się ważność 5,5 miliona profili zaufanych – użytkownicy mogą je przedłużyć online

Z końcem października jedna trzecia zarejestrowanych profili zaufanych (ponad 5,5 miliona) straci ważność. Ci, którzy nie przedłużą do tego czasu usługi na stronie Profilu Zaufanego, stracą dostęp do usługi i będą musieli ponownie przejść procedurę rejestracji. Profil zaufany to podpis elektroniczny, za pomocą którego możemy składać wnioski i podania do organów administracji publicznej.

Aby przedłużyć ważność profilu zaufanego, należy zalogować się na stronie pz.gov.pl, wybrać zakładkę „profil zaufany”. W szczegółach profilu znajdziemy opcję „przedłuż ważność” a po przejściu na kolejną stronę będziemy mogli potwierdzić dane kontaktowe lub je zmienić, jeśli nie są aktualne. Następnie za pośrednictwem SMS-a i na e-mail otrzymamy kod autoryzacyjny, który należy wpisać w odpowiednie pola. Po przejściu tych kroków powinno pojawić się potwierdzenie przedłużenia ważności profilu zaufanego o kolejne 3 lata (otrzymamy je także pocztą elektroniczną).

Przedłużenie ważności profilu zaufanego jest bardzo proste. Wystarczy zalogować się na stronie pz.gov.pl, w zakładce „profil zaufany” wybrać „szczegóły konta”, następnie podać kod, który przyjdzie na adres e-mail podany przez użytkownika, następnie kod z narzędzia autoryzacyjnego, np. z SMS-a i to wszystko. Całość zajmuje nie dłużej niż dwie minuty – przekonuje Maciej Górski, zastępca dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki .

Po przedłużeniu ważności profilu zaufanego zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Jeśli będziemy chcieli w dalszym ciągu się logować w ten sposób, możemy zalogować się do swojego profilu zaufanego za pomocą nazwy użytkownika albo adresu e-mail, a następnie zmienić dostawcę tożsamości na bank.