O sztucznej inteligencji i jej wpływie na ludzkie życie mówi się coraz więcej, ale czy Polacy są gotowi na sztuczną inteligencję? – raport Instytutu Kościuszki oraz firmy Samsung.

O sztucznej inteligencji i jej wpływie na ludzkie życie mówi się coraz więcej. Globalne społeczności coraz chętniej korzystają z technologii opartych na AI. Eksperci Instytutu Kościuszki w partnerstwie z Samsung Polska przygotowali raport Sztuczna inteligencja: Made in Asia, w którym przyglądają się państwom Dalekiego Wschodu i sprawdzają, jak przygotować polskie społeczeństwo na implementację AI na szeroką skalę.

 

  • Celem raportu jest poruszenie najbardziej istotnych kwestii, związanych nie tyle z samym rozwojem sztucznej inteligencji, co jej implementacją w realnej gospodarce.
  • Na obecnym poziomie wiedzy przeszkodą na drodze do wdrożenia rozwiązań opartych na AI przestaje być technologia.
  • To, jak szybko sztuczna inteligencja przyjmie się w Polsce, zależy m.in. od gotowości rynku oraz systemu prawnego i samego społeczeństwa do wdrożenia innowacyjnych technologii oraz związanych z tym zmian w funkcjonowaniu określonych branż.
  • W poszukiwaniu najlepszych praktyk, w ramach raportu, analizie poddano doświadczenia państw Dalekiego Wschodu, na podstawie trzech sektorów: zdrowia, rolnictwa i transportu.

 

Sztuczna inteligencja oraz jej samouczące się algorytmy już teraz zmieniają sposób, w jaki pracujemy, podróżujemy czy sprzątamy. Jednak brak wystraczającej wiedzy i objaśnień na ten temat sprawił, że dla wielu potencjalnych użytkowników AI wciąż jest wielką niewiadomą. W efekcie to nie technologia, a poziom gotowości polskiego rynku staje się przeszkodą do właściwej implementacji sztucznej inteligencji.

 

Samsung jako lider innowacji i jedna z wiodących spółek technologicznych od kilku lat wdraża przełomowe technologie AI w swoich produktach. Jako firma jesteśmy świadomi naszej roli i konsekwentnie planujemy działania na rzecz pozytywnych zmian także w polskiej gospodarce. Omówione w raporcie przykłady wdrożeń AI w krajach azjatyckich stanowią solidną podstawę i pozwolą nam wypracować dobre praktyki na przyszłość – komentuje Jacek Łęgiewicz, Public Affairs Director, Samsung Electronics Polska.

 

Analizie poddano rynek azjatycki wraz z państwami, takimi jak Korea Południowa, Japonia, Singapur czy Malezja. Eksperci chcieli w ten sposób pokazać, że nie tylko światowi giganci, tacy jak Chińska Republika Ludowa czy Stany Zjednoczone mogą wdrażać sztuczną inteligencję na szeroką skalę.

 

W wielu sektorach Azja doświadcza dziś unikalnej na skalę światową implementacji AI w życiu codziennym obywateli. Jak pokazują badania, w kolejnych latach stanie się to także udziałem innych regionów, w tym Europy i Polski. Kraje azjatyckie mogą być uznane jako poligon doświadczalny, swoiste laboratorium w zakresie wdrażania różnorodnych rozwiązań AI oraz modeli biznesowych z nimi związanych, a także ich konsekwencji dla gospodarki, rynku pracy oraz kultury – podkreśla Robert Siudak, ekspert Instytutu Kościuszki.

 

Celem raportu „Sztuczna inteligencja: Made in Asia” jest poruszenie kwestii związanych z wdrożeniem innowacyjnych technologii w realną gospodarkę. Publikacja podzielona została na trzy rozdziały:

  • Sztuczna Inteligencja w służbie zdrowia
  • Inteligentny transport
  • Sztuczna Inteligencja w rolnictwie

 

Raport można pobrać na stronie Instytutu: https://ik.org.pl/wp-content/uploads/sztuczna_inteligencja_made_in_asia.pdf