„Od 10 do nieskończoności” Xiaomi świętuje swoje 10-lecie w naprawdę wielkim stylu, prezentując najnowsze, innowacyjne produkty które są odpowiedzią na pytania: „Skąd pochodzi Xiaomi?” i przede wszystkim „Dokąd zmierza”

Z okazji 10 urodzin Xiaomi, prezes i założyciel firmy wygłosił przemówienie, w którym opowiedział o wzlotach i upadkach Xiaomi. Kiedy rozpoczynał swoją przygodę z produkcją smartfonów, na rodzimym rynku w Chinach można było wyróżnić trzy kategorie graczy na czele ze światową czołówką (Samsung, Nokia i Motorola), „Czterema Smokami” ZTE, Huawei, Coolpad i Lenovo oraz producentami, którzy kopiowali urządzenie i mieli znaczny udział w rynku. Rodzimi producenci byli daleko w tyle pod względem jakości, natomiast giganci oferowali produkty w wysokich cenach. Lei Jun chciał zmienić tę sytuację. Postanowił produkować telefony, które zaoferują wysoką jakość za połowę ceny. Do tego miał posłużyć specjalny model biznesowy integrujący oprogramowanie, sprzęt i usługi internetowe („triathlon” business model).

 

Zaczął od budowania zespołu i poszukiwania talentów. Początkowo skupił się na najlepszych inżynierach, którzy zajmowali się oprogramowaniem. W pierwszym roku 80% czasu spędził na szukaniu talentów.

 

Oficjalnie Xiaomi rozpoczęło swoją działalność 6 kwietnia 2010 roku.

Lei Jun nie znał się na sprzęcie, dlatego na początku cały zespół skupił się na oprogramowaniu. Postanowili stworzyć system operacyjny dla smartfonów bazujący na systemie open source. Opracowanie pierwszej wersji zajęło im dwa miesiące i 16 sierpnia 2010 roku system zadebiutował. W pierwszej fazie testowany był przez 100 użytkowników, ale już w drugim tygodniu przez 200, a w kolejnym przez 400. Przełomem mógł być pochlebny wpis jednego z użytkowników na forum dla deweloperów XDA. Od tego czasu MIUI stało się modne w środowiskach technologicznych na całym świecie. Użytkownicy zaczęli tworzyć lokalne wersje Mi Community we wszystkich krajach i regionach, w których opracowano wersje językowe MIUI i podjęto wysiłki dostosowania systemu do różnych modeli. W ten sposób globalna kampania nabrała kształtu, a ziarno globalizacji Xiaomi zaczęło kiełkować. To był początek kultury Mi Fanów. W mniej niż rok liczba użytkowników MIUI przekroczyła 30 000 osób.

 

Kolejnym krokiem było stworzenie smartfonu. Tu znowu Lei Jun zaczął kompletować odpowiednie talenty. Na początku pojawił się szereg trudności, jednak dzięki uporowi, udało się stworzyć odpowiedni łańcuch dostaw oraz pozyskać partnerów. W sierpniu 2011 roku pierwszy smartfon Mi 1 (Xiaomi Phone) był gotowy. Początkowo jego cena miała wynieść 1499 juanów, a prognozowana sprzedaż 300 tys. sztuk. Z uwagi na dodatkowe koszty cena wzrosła do 2000 juanów i choć smartfony produkowane w kraju kosztowały średnio 700 juanów, Xiaomi podjęło ryzyko i ostatecznie wyceniło swój telefon na 1999 juanów.

 

 

Z uwagi na ogromny tłum podczas konferencji 16 sierpnia 2011 roku, premiera Mi 1, musiała rozpocząć się 5 minut przed czasem. Pierwszy i ostatni raz w historii firmy. Pierwsza partia Mi 1 rozeszła się błyskawicznie, ale i tu pojawiło się sporo problemów związanych z mocami produkcyjnymi, ale udało się.

 

Pierwsza generacja Xiaomi Phone (Mi 1) została sprzedana w liczbie 7 milionów sztuk.

W 2012 roku Xiaomi rozpoczęło projekt Redmi (w chińskim pinyin Hongmi Project). Miał to być telefon dla wszystkich w Chinach. Produkcja miała być oparta na współpracy z krajowymi dostawcami. Prototyp nie był satysfakcjonujący. Dlatego firma wydała ponad 40 mln juanów na R&D. Dopiero jego całkowite przeprojektowanie, sprawiło, że mógł być wprowadzony na rynek. Premiera smarfonu Redmi (de facto drugiej generacji) miała miejsce 31 lipca 2013 roku. W sumie zostało sprzedanych ponad 44,6 mln sztuk pierwszego modelu Redmi. Dzięki temu urządzeniu wiele dużych firm otrzymało gigantyczne zamówienia.

 

Od 2014 roku Xiaomi skupiło się na rozwoju ekosystemu. Obserwując rynek powstał m.in. ryżowar, który dorównywał swojej konkurencji z Japonii. Jego premiera odbiła się szerokim echem w Japonii i Chinach. W ciągu sześciu lat Xiaomi zainkubowało ponad 100 ekosystemowych firm i wprowadziło wraz z nimi ponad 1000 produktów. Lei Jun opowiedział również o swoim zakładzie z Dong Mingzhu z Gree. Początkowo stawka miała wynosić 1 juana jednak Pani Dong Mingzhu podbiła stawkę do 1 mld juanów. Po tym wydarzeniu całe Chiny mówiły o tym zakładzie. Wywołało to duże kontrowersje. Lei Jun przyznał, że żałuje przyjęcia tamtego zakładu, gdyż miał o to być żart a przysporzyło mu to wiele kłopotów.

 

W końcu przyszedł czas na coś innego. Choć idea telefonu Mi MIX powstała w 2014 roku, jego premiera miała miejsce dopiero 25 października 2016 roku. Smartfon miał ucieleśniać marzenia inżynierów Xiaomi. Miał to być pierwszy pełnoekranowy smartfon. Pierwsza prezentacja urządzenia wywoła zachwyt. Smartfon otrzymał wiele nagród, a ze względu na swój unikalny design został eksponatem w muzeach wzornictwa we Francji, Finlandii i Niemczech.

 

Na przełomie 2015 i 2016 roku, bardzo szybki wzrost uwydatnił pojawiające się problemy Xiaomi. Rok 2016 był czasem głębokich zmian i niekończących się spotkań Lei Jun. Rekordem były 23 spotkania w ciągu jednego dnia. Plan ratunkowy zaczął działać, a morale pracowników zaczęło z powrotem rosnąć. Firma zaczęła jeszcze bardziej zwracać uwagę na jakość oferowanych przez nią produktów. Jakość miała stać się motywem przewodnim w rozwoju marki. Starania przyniosły efekty. W 2019 roku Xiaomi otrzymało wiele krajowych i międzynarodowych nagród za technologię i jakość. Innowacyjność decyduje o tym, jak wysoko potrafimy latać, a jakość decyduje o tym, jak daleko możemy dotrzeć – powiedział Lei Jun.

 

W trzecim kwartale 2014 roku Xiaomi uplasowało się na pierwszym miejscu pod względem dostaw smartfonów w Chinach kontynentalnych i na trzecim miejscu na świecie, ale tylko ze względu na rynek krajowy. Już wcześniej firma zastanawiała się co zrobić, by wejść na rynek globalny. W czerwcu 2014 roku firma weszła na rynek indyjski i wkrótce stała się tam najpopularniejszą marką, choć i tu nie obyło się bez problemów. W lipcu 2014 roku na rynek trafił Mi 4. Zespół w Indiach poprosił o kolejne 0,5 mln sztuk. W styczniu 2015 roku telefon został wprowadzony na rynek w Indiach, ale nikt nie przewidział tego, że sprzedaż spadnie. Jeszcze wtedy świadomość marki na tym rynku była zbyt niska. Niesprzedane zapasy o wartości aż 1 miliarda juanów zostały. Zwrot na rynek chiński nie był możliwy, Wszystkie telefony Mi 4 obsługiwały 3G, podczas gdy w Chinach funkcjonowało już 4G.

 

Specjalny zespół, który początkowo liczył trzy osoby wyruszył w podróż od Azji Południowo-Wschodniej po Amerykę Łacińską, od Europy po Bliski Wschód, a ich działania obejmowały około 50-60 rynków. Po roku wszystkie smartfony trafiły na światowe rynki, chociaż firma poniosła pewne straty. Niespodziewanie ta sytuacja sprawiła, że rozwinięte kanały sprzedaży, stały się fundamentem do globalnej ekspansji. Duże znaczenie dla rozwoju firmy w Indiach miała słynna premiera w 2015 roku z powitaniem „R U OK” wypowiedzianym przez założyciela Xiaomi, który potem stał się hitem sieci i został bardzo ciepło przyjęty przez Mi Fanów. Lei Jun stał się gwiazdą klipu. Choć dział PR i marketingu był przeciwny, on stwierdził, że nie ma co walczyć, gdyż wszyscy byli zadowoleni z takiego obrotu sprawy.

 

 

Obecnie Xiaomi oficjalnie sprzedaje swoje produkty na 90 rynkach na świecie, z czego na 50 z nich jest w TOP 5.

Jako najważniejsze momenty w rozwoju Xiaomi Lei Jun wskazał trzy rzeczy. Po pierwsze, jeszcze przed debiutem giełdowym, który miał miejsce 25 kwietnia 2018 roku, została zorganizowana konferencja na uniwersytecie w Wuhan, alma mater Lei Juna. Założyciel Xiaomi powiedział na niej, że marża zysku netto po opodatkowaniu działalności związanej ze sprzętem nigdy nie przekroczy 5%. Jeśli tak się zdarzy, znajdzie sposób, aby zwrócić nadwyżkę powyżej tego progu użytkownikom. Niektórzy mówili, że Lei Jun oszalał, ale dla niego ważniejszy był rozwój firmy niż pogoń za zyskiem.

 

Drugim ważnym wydarzeniem było otwarcie własnego kampusu w lipcu 2019 roku. Post Lei Juna na portalu społecznościowym Weibo głosił „Po ponad dziewięciu latach dryfowania i tułaczki w Pekinie, w końcu kupiliśmy nieruchomość. Osiem budynków zajmuje powierzchnię 320 000 metrów kwadratowych, na budowę tego domu wydano 5,2 miliarda juanów”. Stał się viralem i został obejrzany 33 miliony razy. W sercu każdego włóczęgi jest marzenie o posiadaniu domu, podsumował założyciel Xiaomi.

 

Trzecim ważnym wydarzeniem dla niego było umieszczenie Xiaomi na liście Fortune Global 500. Stało się to zaledwie po 9 latach od powstania. W 2019 roku Xiaomi uplasowało się na 468 miejscu, rok później awansowało o 46 pozycji.

 

 

Lei Jun podkreślił, że dekada Xiaomi to ucieleśnienie 10-letniego rozwoju rynku usług internetowych. Jest dumny z kilku rzeczy. Po pierwsze, połączone siły z naszymi partnerami, sprawiły, że smartfony stały się powszechnie dostępne, co przyspieszyło rozwój rynku. Po drugie Xiaomi zmieniło wiele branż. Przykładem może być Roborock. Firma w ciągu pięciu lat stała się liderem na rynku odkurzaczy automatycznych. W lutym tego roku przedsiębiorstwo zostało notowane na Sci-Tech Innovation Board na Giełdzie Papierów Wartościowych w Szanghaju, a jej wartość rynkowa wynosi 40 mld juanów. Xiaomi także wpływa na ludzi dając im szansę na zmianę. Przykładem może być fabryka Xiaomi w Indonezji, której zespół linii produkcyjnej w 90% stanowią kobiety. Xiaomi pomogło im poprawić jakość ich życia, nauczyć nowych umiejętności, odbyć szkolenia, poszerzyć perspektywę, zyskać nowe poglądy i dała im nadzieję.

 

Podsumowując swoje przemówienie Lei Jun dodał, że ostatnia dekada była pełna niesamowitych historii, a firma powoli dojrzewa. Będzie zwiększała wydatki na badania i rozwój. W 2020 roku nakłady mają wynieść 10 mld juanów.

 

Po prezentacji trzech produktów: Mi 10 Ultra, Redmi K30 Ultra oraz Mi TV 55” LUX Transparent Edition Lei Jun podkreślił, że odpowiedzi na pytania: „Skąd pochodzi Xiaomi?” i „Dokąd zmierza” są zawarte właśnie w nich:

 

Mi 10 Ultra zawiera w sobie wiele przełomowych technologii. 120-krotny space zoom, nr 1 według DxO Mark, 120W szybkie ładowanie, 50W ładowanie bezprzewodowe, etc. Smartfon ma ucieleśniać ideę innowacyjności.

 

Redmi K30 Ultra to kompletny flagowiec w cenie 1 999 juanów stworzony, aby złożyć hołd marzeniom i przypieczętować 10 wspólnych lat z Mi Fanami. Xiaomi zależało, by telefon zaoferował najlepszy stosunek ceny do wydajności, reprezentując starania Xiaomi w stawianiu użytkownika w centrum.

 

 

Mi TV 55” LUX Transparent Edition, to pierwszy na świecie transparentny telewizor produkowany na masową skalę. Zawsze celem Xiaomi było tworzenie super produktów i bycie marką przyjazną sercom użytkowników.

 

„Xiaomi zawsze będzie trzymać się tych trzech głównych zasad: przybliżania wszystkim innowacyjnych technologii, oferowania świetnego stosunku ceny do wydajności i tworzenia super produktów.” – podsumował Lei Jun.

 

 

Odnośnie strategii na kolejne lata założyciel Xiaomi skupił się na jej trzech kluczowych elementach:

  1. Xiaomi będzie działać jak start-up – oznacza to, że chce funkcjonować z tą samą pasją, jak to robiło w momencie budowania swojej pozycji na rynku.
  2. Internet + produkcja – dzięki swoim inwestycjom w inteligentne linie produkcyjne i w 70 firm zajmujących się półprzewodnikami i technologiami smart, Xiaomi chce być pewna swojej przyszłości stając się “producentem produkcji”;
  3. Planowanie długoterminowe – dostarczanie innowacyjnych rozwiązań, ale w oparciu o rozważne działania. Xiaomi chce skupić się na innowacjach i na rozwiązaniach smart. Produkty mają być dostępne w przystępnych cenach, tak by były dostępne dla każdego.

 

Nasza dziesiąta rocznica oznacza nowy początek i powrót do tego, by nieść nasze marzenia w nieskończoność.” – tymi słowami zakończył swoje przemówienie Lei Jun.

 

 

https://itreseller.pl/itrnewfenomen-marki-xiaomi/