Od ponad dekady technologie finansowe kształtują sektor bankowy i usług finansowych. Sektor FinTech – miejsce w gospodarce w dobie pandemii COVID-19 oraz element zrównoważonego rozwoju.
Od ponad dekady technologie finansowe kształtują sektor bankowy i usług finansowych – od sposobu prowadzenia biznesu, po metody obsługi transakcji i klientów, na przyszłości i potencjale innowacji tego rynku kończąc. FinTech zmienił perspektywę ludzi w odniesieniu do gotówki i wpłynął na znaczący wzrost transakcji elektronicznych, który dodatkowo zintensyfikowała pandemia COVID-19.
Płatności online to nie jedyny istotny element pandemicznej rzeczywistości – liderzy rynku z powodzeniem testują modele całkowicie samoobsługowych konceptów dla konsumentów. Dużym powodzeniem cieszą się także usługi płatnicze na smartfony oraz smartwatche czy metody podzielonych płatności, które zostały zrewolucjonizowane przez młodych graczy na tym rynku. Mniej popularne, choć przez wielu ekspertów uznane za bardzo przyszłościowe, są także rozwiązania związane z kryptowalutami i technologią blockchain – obsługą płatności za ich pomocą, zabezpieczeniem oraz przechowywaniem.
Sztuczna inteligencja, cloud computing czy machine learning to tylko część technologii, które wpływają na rozwój sektorów gospodarki oraz zachowania i decyzje konsumenckie. FinTech rzuca wyzwanie tradycyjnym modelom biznesu – rozwijaj się lub pozostań w tyle – i jest liderem rynku, proponującym szereg rozwiązań technologicznych, które wspierają i ułatwiają zarządzanie produktami i usługami finansowymi. Sektor ten w stopniu znaczącym zmienił podejście podmiotów oraz konsumentów do usług bankowych, obrotu towarami i rynkiem usług, sposobów inwestycji czy wymiany walut bez konieczności interakcji z drugą osobą – partnerem biznesowym, konsultantem, doradcą lub brokerem.
Sektor FinTech wprowadza technologie i usługi finansowe tam, gdzie infrastruktura jest mniej zaawansowana w porównaniu do krajów Zachodu o wieloletniej tradycji w bankowości. Jest to widoczne szczególnie na wolniej rozwijającej się półkuli południowej, gdzie obserwowana jest coraz większa popularność płatności mobilnych i rozwój oferty bezgotówkowych metod przechowywania środków. Szacuje się, że rynki te będą notować stabilny wzrost transakcji za pomocą technologii cyfrowych, bezpośrednio wpływając na gospodarki takich regionów, jak na przykład Afryka, Ameryka Południowa czy Indonezja – mówi Marta Fila, Marketing Manager w AIQLabs.
Kolejnym dokonaniem sektora FinTech jest ułatwienie dostępu do – uprzednio mocno scentralizowanych – metod finansowania i możliwości zaciągania pożyczek. Tradycyjna oferta, typu kredyty hipoteczne czy pożyczki bankowe, została wzbogacona nie tylko o rozwiązania crowdfundingowe i peer-to-peer, ale także szereg instrumentów pozabankowych o zwiększonej dostępności dla potencjalnego konsumenta. W pandemicznej rzeczywistości stacjonarny rynek pośrednictwa finansowego zmaga się z wieloma wyzwaniami głównie spowodowanymi przez obostrzenia. Przykładem odpowiedzi na zmiany są nowe metody zdalnego zaciągania pożyczki. Na rynku już istnieją rozwiązania umożliwiające potwierdzenie tożsamości wnioskującego o pożyczkę oraz zebranie wszystkich niezbędnych zgód i dokumentów bez konieczności kontaktu osobistego z doradcą kredytowym.
Wspomniane technologie wpisują się także w ekologiczne trendy – wszystkie dokumenty przetwarzane są w formie elektronicznej, w związku z tym redukowane jest do minimum zużycie papieru. Ponadto, ułatwiają dostęp do metod finansowania w tych regionach Polski, gdzie obecność stacjonarnych placówek pośrednictwa jest niedostateczna.
https://itreseller.pl/najnowszy-raport-cmos/