Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Odsetek Polaków deklarujący korzystanie z AI w pracy jest mniejszy niż średnia europejska

Z badania Randstad pt. „Niedobór talentów. Wyzwania i rozwiązania – AI i wyrównywanie szans” wynika, że liczba ofert pracy dla utalentowanych pracowników z umiejętnościami dot. AI zwiększyła się ponad pięć razy w latach 2023-2024, co potwierdza szybki wzrost zapotrzebowania na te kompetencje. 

Co ciekawe, w Polsce zaledwie 24% pracowników deklaruje, że ich pracodawca umożliwił im zdobycie kompetencji z tego obszaru. W tej kwestii widać różnice w szansach poszczególnych pokoleń. Najczęściej dostęp do możliwości pozyskiwania kwalifikacji AI mają przedstawiciele pokolenia Z (35%) i milenialsi (28%), a także specjaliści i pracownicy biurowi (27%). Tymczasem jeśli chodzi o zatrudnionych do prac fizycznych, bardziej narażonych na zastąpienie przez technologię, to ledwie 20%.

Ogólnie korzystanie z AI w swojej pracy deklaruje 34% Polaków, podczas gdy globalna średnia jest o 8% większa. Specyficzne dla naszego kraju jest jednak to, że w podobnym stopniu z technologii AI korzystają w pracy kobiety (33%) i mężczyźni (35%).

„W rezultacie 26% mężczyzn i 24% kobiet w Polsce uważa się za sprawnych w korzystaniu z narzędzi w dziedzinie AI, takie przekonanie najczęściej żywią osoby z pokolenia Z – 38%, wśród milenialsów ten odsetek wynosi 29%, w przypadku osób z pokolenia X – 17%, a wśród boomersów 23%” – tak układają się proporcje, jeśli chodzi o kryterium roku urodzenia.

Badanych, którzy postrzegają sztuczną inteligencją jako ułatwienie w pracy, jest w zasadzie tyle samo (35%), co pracowników w Polsce używających AI. Niemal co drugi (46%) pracownik w Polsce uważa, że w ciągu najbliższych 5 lat w jego zawodowej roli kluczowego znaczenia nabierze podnoszenie kwalifikacji z obszaru technologii, w tym AI.

Z rozwojem kompetencji liczą się najbardziej pracownicy administracyjni i specjaliści (55%) oraz osoby z pokolenia Z (53%) i milenialsi (49%). Zdaniem autorów badania są to grupy, których prawdopodobnie nie będzie trzeba szczególnie zachęcać do rozwoju kompetencji AI, jeśli tylko im się to umożliwi.

„44% badanych w Polsce ocenia, że od pozyskania kompetencji z obszaru sztucznej inteligencji zależeć będzie ich przyszła zdolność do utrzymania się na rynku pracy. Mówią o tym również przedstawiciele pokolenia Z (62%), którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Rozwój sztucznej inteligencji generuje zupełnie nowe role zawodowe i modyfikuje obecne, co oznacza, że w interesie organizacji jest także wyposażanie pracowników w odpowiednie kompetencje, aby nadążać za konkurencją nie tylko na krajowym, ale i globalnym rynku” – napisano w dalszej części notatki.