Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Ohio State University jako pierwsza uczelnia w USA wdraża kompleksowe nauczanie AI

Ohio State University AI

Ohio State University jako pierwsza uczelnia w Stanach Zjednoczonych wprowadza kompleksową edukację z zakresu sztucznej inteligencji dla wszystkich studentów – bez względu na kierunek studiów. Od nowego roku akademickiego każda osoba podejmująca naukę będzie zobowiązana do opanowania praktycznych kompetencji AI, odpowiadając na rosnącą obecność tej technologii w nauce, biznesie i codziennym życiu.

 

Nowy standard kształcenia

W odpowiedzi na dynamiczny rozwój narzędzi sztucznej inteligencji, Ohio State University (OSU) ogłosił uruchomienie programu „AI Fluency Initiative”, którego celem jest zapewnienie wszystkim studentom praktycznych i teoretycznych umiejętności wykorzystania AI w ich przyszłej pracy zawodowej. Zgodnie z zapowiedzią Raviego V. Bellamkondy, wiceprezesa i prorektora uczelni, do 2029 roku każdy absolwent OSU ma być „dwujęzyczny” – biegle posługiwać się zarówno narzędziami właściwymi dla swojego kierunku studiów, jak i rozwiązaniami sztucznej inteligencji.

Kluczowe założenia programu obejmują obowiązkowe seminaria oraz wprowadzenie nowych przedmiotów ogólnouniwersyteckich poświęconych AI. Szczególny nacisk położono na studentów pierwszego roku, dla których przygotowano kursy w ramach istniejącego już programu First Year Seminar. Warto podkreślić, że w odróżnieniu od innych uczelni, OSU jako pierwsza implementuje AI fluency jako wymóg w każdym programie studiów.

 

Sztuczna inteligencja w praktyce i etyce

W praktyce nowe podejście do edukacji oznacza, że AI będzie obecna w każdym aspekcie kształcenia – od zajęć inżynierskich, przez nauki społeczne, aż po edukację artystyczną. Studenci będą musieli nie tylko korzystać z narzędzi takich jak ChatGPT czy Midjourney, ale także nauczyć się krytycznej oceny wyników pracy AI oraz jej wpływu na proces twórczy i decyzyjny. Przykładowe zadania obejmują wykorzystanie AI do przygotowania planu lekcji przez studentów pedagogiki – z obowiązkiem przesłania zarówno wygenerowanego materiału, jak i własnej analizy efektywności algorytmu.

 

Ohio State University AI

“Ohio State University” by learningspaceTK is licensed under CC BY-SA 2.0.

 

Uczelnia zwraca jednak uwagę na konieczność zachowania wysokich standardów etycznych i akademickiej integralności.

„Sztuczna inteligencja jest jednym z najpotężniejszych narzędzi, jakie stworzyła ludzkość. Jeśli nie nauczymy studentów świadomego i krytycznego korzystania z niej, zostaniemy w tyle” – komentuje dr Steven Brown, profesor filozofii na OSU, który już od kilku semestrów integruje AI w swoich kursach.

Brown podkreśla, że zakaz użycia AI byłby „krótkowzroczny”, a jego studenci dzięki AI przygotowują nie tylko ciekawsze prace, ale także angażują się w dyskusje o etyce i filozofii technologii.

Podobne podejście prezentuje Subbu Kumarappan, profesor ekonomii i biznesu, który wskazuje na znaczenie jasnych zasad korzystania z AI oraz promowanie współpracy między studentami.

„Najlepsi studenci wykorzystują AI, by jeszcze bardziej rozwinąć swoje projekty, ale ci mniej zaawansowani mogą mieć trudności, jeśli nie zostaną odpowiednio wsparci” – zaznacza Kumarappan.

 

Nowe wyzwania dla uczelni i rynku pracy

Program AI Fluency Initiative nie ogranicza się jedynie do studentów. OSU przewiduje szeroko zakrojone wsparcie dla kadry dydaktycznej, w tym szkolenia oraz granty na rozwijanie nowych metod nauczania i adaptację istniejących kursów. Kluczową rolę odegra tu Michael V. Drake Institute for Teaching and Learning, odpowiedzialny za rozwój zasobów edukacyjnych i wdrożenie najlepszych praktyk.

Według danych Pew Research Center, już w 2024 roku 26% amerykańskich nastolatków korzystało z ChatGPT do nauki, co stanowiło dwukrotny wzrost względem roku poprzedniego. Sztuczna inteligencja przestaje być domeną wyłącznie informatyków i inżynierów, stając się kompetencją kluczową na rynku pracy.

„Sztuczna inteligencja już teraz zmienia sposób, w jaki żyjemy, uczymy się i pracujemy. W niedalekiej przyszłości każda branża będzie nią dotknięta” – podsumowuje Ted Carter, prezydent Ohio State University.