OPPO podczas OPPO INNO DAY 2019, wraz z IHS Markit, firmą z branży analizy danych rynkowych, opublikowały raport na temat inteligentnej łączności.

Wiodąca w skali globalnej marka smartfonów OPPO oraz IHS Markit, firma z branży analizy danych rynkowych, opublikowały wspólnie swój pierwszy raport na temat inteligentnej łączności i zaprezentowały go na OPPO INNO DAY 2019. Celem raportu „Intelligent Connectivity: Unleashing opportunities with the power of 5G, AI and cloud” jest uświadomienie znaczenia i wartości inteligentnej łączności, sprzyjanie większej otwartości oraz współpracy w branży nad poznawaniem jej ekosystemu, a także wpływanie na przyszły zrównoważony rozwój inteligentnej łączności.

 

Nowe możliwości, które niesie ze sobą epoka 5G, budzą żywe zainteresowanie na świecie, a zdaniem autorów raportu jej podstawą będzie inteligentna łączność wykorzystująca sztuczną inteligencję, chmurę, przetwarzanie danych na brzegu sieci oraz Internet rzeczy (IoT). Nowy ekosystem inteligentnej łączności poszerzy rynek i stworzy więcej okazji do rozwoju branży.

 

Coraz więcej wdrożeń świadczy o początku epoki 5G

Po roku wdrożeń łączność 5G coraz szybciej wkracza w nasze życie. W raporcie odnotowano, że w 2019 r. nastąpiła pierwsza fala wdrożeń zgodnych ze standardami komercyjnych usług 5G. Do października 2019 roku 50 operatorów wdrożyło zgodne z 3GPP komercyjne usługi 5G na 27 rynkach. Ponadto w sieci 5G zainwestowało 328 operatorów na 109 rynkach. W raporcie naświetlono aktualny stan wdrożeń 5G na świecie, w tym projektów o dużej skali z ponad 10 000 stacji bazowych NR/gNBs w krajach takich jak Chiny i Korea Południowa. W Australii, Wielkiej Brytanii, Arabii Saudyjskiej, Szwajcarii, ZEA i USA przeprowadzono taktyczne wdrożenia na małą skalę, obejmujące setki stacji NR/gNBs. Ogromna fala rozwoju oprogramowania i aplikacji do 5G wystąpi w Chinach.

 

5G przyspieszy integrację chmury, AI oraz przetwarzania danych na brzegu sieci

Od poprzednich generacji technologii komórkowych sieć 5G różni się tym, że z założenia ma spełniać wiele różnych wymagań technicznych, w tym formatów urządzeń, aplikacji i grup użytkowników.

 

W raporcie przewiduje się, że inteligentna łączność będzie oferować korzyści firmom oraz konsumentom, wykorzystując sztuczną inteligencję, chmurę, przetwarzanie danych na brzegu sieci, technologie łączności (w tym 5G) oraz IoT. Korzyści te mogą być wieloaspektowe i obejmować niższe koszty operacyjne, dostęp do nowych źródeł przychodów, a także lepsze wrażenia użytkowników.

 

Henry-Tang, główny naukowiec OPPO w dziedzinie 5G.

 

Sztuczna inteligencja jest dopiero na wczesnym etapie rozwoju, nazywanym „wąską” lub „słabą AI”. Tymczasem zastosowania 5G, przetwarzanie danych na brzegu sieci oraz technologie chmurowe umożliwią wdrażanie AI w większej liczbie rozwiązań, a rzeczywiste zastosowania wyewoluują w hybrydowy model chmurowo-brzegowy, który umożliwi działanie potężnej sztucznej inteligencji. Autorzy raportu zauważają także, że ze względu na inteligentną łączność między 5G, AI, chmurą i brzegiem sieci firmy i organizacje powinny budować bardziej zaawansowane modele biznesowe. Namawiają oni także do otwartości, dzielenia się i współpracy z partnerami w celu rozwijania nowych funkcji oferowanych rozwiązań.

 

Wielki potencjał przyszłego ekosystemu inteligentnej łączności

Rozwój ekosystemu urządzeń 5G gwałtownie przyspieszył w wielu dziedzinach. Z raportu wynika, że w połowie listopada 2019 r. 72 producentów zapowiedziało łącznie 183 urządzenia 5G, takie jak smartfony, wewnętrzne i zewnętrzne urządzenia abonenckie, roboty, drony itp. Spośród 183 urządzeń 5G dostępnych w handlu jest ponad 40. Na świecie sprzedaje się 1,7 miliarda telefonów komórkowych. Zgodnie z prognozami IHS Markit do 2023 roku około jednej czwartej urządzeń będzie mieć wbudowaną łączność 5G, a do 2025 roku dwie trzecie będzie zawierać sprzęt i funkcje sztucznej inteligencji.

 

Ponadto nadal będzie występować zapotrzebowanie na cyfrowych asystentów w formie inteligentnych głośników. Globalna liczba używanych głośników inteligentnych wzrośnie z ponad 100 milionów w tym roku do ponad 800 milionów w ciągu trzech lat. W urządzenia rozrywkowe dla konsumentów coraz częściej będą wbudowywane funkcje AI. Na przykład kamery wyposażone w sztuczną inteligencję, połączone z telewizorami lub przystawkami streamingowymi będą wykorzystywać rozpoznawanie twarzy do wybierania preferencji użytkownika i przedstawiania mu rekomendacji. AI będzie także w stanie określać kluczowe momenty, na przykład zwycięskie gole w nagranym programie sportowym.

 

Gry w chmurze obniżyły bariery dla konsumentów, eliminując koszty sprzętu. W związku z tym producenci gier tego typu oraz materiałów rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej (VR/AR) będą mogli oferować użytkownikom dostęp do gier w dowolnej chwili i miejscu, przy użyciu mniejszych urządzeń. Zmniejszenie opóźnień w transmisji umożliwi wszechstronny rozwój gier VR/AR oraz globalnego rynku, który według autorów raportu był wart w 2018 r. ponad 100 mld USD.

 

Epoka inteligentnej łączności przyniesie też wiele zastosowań i szans dla IoT w wideo monitoringu, autonomicznych pojazdach oraz automatyzacji przemysłowej.

Autorzy raportu uważają, że rozwój nowych urządzeń nie oznacza zmniejszenia znaczenia smartfonów w życiu konsumentów. Nie tylko odgrywają one główną rolę w konsumenckiej sferze IoT, ale też umożliwiają korzystanie z urządzeń do noszenia, takich jak smartwatche, monitory stanu zdrowia, kontrolery i odbiorniki, oraz służą jako wyświetlacze danych i wideo z innych urządzeń. Wciąż rozwijające się technologie będą razem składać się na nowe, atrakcyjne funkcje dla użytkowników, rozwiązywać problemy i stwarzać szanse dla firm oraz branży. Służyć temu będzie prawdziwie inteligentna łączność, która stworzy szerokie możliwości czołowym producentom sprzętu i firmom internetowym, takim jak OPPO.

 

https://itreseller.pl/itrnewoppo-podczas-wydarzenia-oppo-inno-day-2019-zaprezentowala-plany-zwiazane-z-epoka-inteligentnej-lacznosci-oraz-zapowiedziala-inwestycje-w-wysokosci-7-mld-usd-na-badania-i-rozwoj-w-ciagu-kolejnych-trzec/