Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Oracle zanotował rekordowy, aż 66% wzrost sprzedaży usług w chmurze. Polskie firmy coraz istotniejszym odbiorcą Cloud Computingu.

4,7 mld dolarów – tyle wyniosły globalne przychody Oracle ze sprzedaży usług chmurowych w zakończonym właśnie roku fiskalnym. Oznacza to wzrost aż o 66% w porównaniu do poprzedniego roku. Dynamika sprzedaży rozwiązań Oracle w chmurze rośnie już od 4 lat. Coraz większy wpływ na te wyniki ma szybsza adaptacja cloud computingu w Europie Środkowo – Wschodniej, w tym także w Polsce. Imponujący wzrost firma odnotowała we wszystkich segmentach usług chmurowych. Co ciekawe, na zbliżonym poziomie kształtowało się zainteresowanie rozwiązaniami PaaS, IaaS oraz SaaS.

 

Wiatr zmian

W przypadku usług PaaS oraz IaaS przychody zwiększyły się o 60% do poziomu 1,4 mld dolarów, w przypadku usług SaaS wzrost – licząc bez GAAP – wyniósł 68%. W zakończonym 31 maja roku fiskalnym, Oracle sprzedał oprogramowanie w chmurze, za kwotę 3,4 mld dolarów. Oznacza to, że sprzedaż subskrypcji usług w chmurze stanowi już ponad 12% globalnych przychodów amerykańskiej korporacji, które ogółem wzrosły o 2% do poziomu 37,9 mld dolarów.

Warto zauważyć, że w odróżnieniu od innych firm, w których najczęściej wraz z rozwojem biznesu, dynamika przychodów spada, Oracle systematycznie poprawia wyniki. W roku fiskalnym 2014 sprzedaż usług PaaS oraz SaaS wzrosła o 20%, w 2015 r. o 34%, rok później już o 52%. Tegoroczne wyniki pokazują, że można osiągnąć jeszcze wyższy wzrost – na poziomie nawet 60%.  Z rozwiązań PaaS i IaaS Oracle korzysta już ponad 21 tys. klientów, jeszcze więcej, bo ponad 25 tys. klientów zdecydowało się skorzystać z oprogramowania jako usługi – Tylko w ciągu ostatnich 6 miesięcy zrealizowaliśmy na całym świecie ponad 350 wdrożeń systemów ERP w chmurze. Co ciekawe, około 50% klientów, którzy wybrali model SaaS, nigdy wcześniej nie korzystało z rozwiązań Oracle. Dobrze ilustruje to zmiany jakie zaszły na rynku. Klienci znacznie chętniej decydują się na chmurę, nawet wówczas, gdy wcześniej nie korzystali z rozwiązań danego dostawcy. Mamy więc do czynienia z diametralną zmianą świadomości menedżerów – mówi Janusz Naklicki, szef regionu Oracle CEE & CIS.

 

 

Polska coraz istotniejsza na globalnej mapie

Coraz większy udział w przychodach Oracle z chmury mają kraje Europy Środkowo-Wschodniej, w tym również Polska. W ubiegłym roku tylko w naszym kraju gigant z Redwood City podpisał kilkadziesiąt dużych umów na wdrożenie usług chmurowych – przede wszystkim w dużych, zatrudniających powyżej 250 pracowników przedsiębiorstwach. Do grona klientów dołączyły m.in. takie firmy jak Allegro (HCM Cloud), Comarch (APM), Vectra (M

anagement Cloud), a także Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, który zdecydował się na rozwiązania DB Cloud, Compute Cloud i Storage Cloud.

Jednym z większych projektów Oracle w obszarze chmury jest ten prowadzony dla Orange Polska, który realizuje proces wymiany oprogramowania wspierającego zarządzanie. Chmurowy system Oracle Cloud ERP zastąpi dwa wykorzystywane do tej pory w spółkach Grupy Orange stacjonarne systemy ERP wraz z kilkunastoma lokalnymi instalacjami. Orange spodziewa się, że w wyniku migracji do systemu chmurowego, co ma zakończyć się na przestrzeni 3-4 lat, uda się nie tylko uprościć procesy i znacząco obniżyć koszty IT, ale także przyśpieszyć pracę i dostosować organizację do oczekiwań millenialsów, w tym m.in. wprowadzić na rynek nowe usługi cyfrowe.

Wśród nowych odbiorców chmurowych rozwiązań Oracle warto wymienić także Betacom, który zakupił licencje Oracle Management Cloud. Przy użyciu potężnej mocy obliczeniowej dostępnej w chmurze, spółka wykonuje zaawansowane analizy działania kluczowych systemów dla jednej z największych spółek energetycznych. Oracle Management Cloud został także wdrożony przez Transition Technologies – rozwiązanie wykorzystywane do kontroli i zarządzania firmowymi aplikacjami zainstalowanymi u klientów pozwoliło na dwukrotne przyśpieszenie ich obsługi. Z kolei firma in4mates wykorzystała rozwiązanie Application Performance Monitoring do optymalizacji udostępnianego bankom systemu oceny ryzyka kredytowego.

Cyfrowa transformacja firm przestaje być marketingowym sloganem, staje się faktem. Także w Polsce, gdzie firmy coraz częściej rezygnują z tradycyjnych wdrożeń na rzecz usług chmurowych. Z analiz Oracle wynika, że rynek usług chmurowych rośnie obecnie około 5 razy szybciej niż inwestycje w systemy tradycyjne. Największy potencjał widzimy na rynku użyteczności publicznej, finansowym oraz telekomunikacyjnym  – zwraca uwagę Janusz Naklicki.

 

 

Zmiana punktu widzenia

Rosnącą popularność chmury obliczeniowej w regionie potwierdzają dane firmy analitycznej IDC. Wyłaniają się z niego dwa ważne wnioski: po pierwsze, wartość rynku IT w ciągu najbliższych 4 lat będzie systematycznie rosła, choć nie wszędzie w takim samym tempie. IDC prognozuje, że wzrost wydatków na IT w latach 2016 – 17 w największym stopniu odczuwalny będzie w Polsce i wyniesie 3,7%. Dla porównania, w Czechach nie przekroczy on 1,9% a w Rosji odczuwalny będzie nawet spadek o ponad 2%.

O ile w 2016 r. wartość rynku IT w Europie Środkowo-Wschodniej wyniosła 38 miliardów dolarów, o tyle w 2020 r. wyniesie już 44 mld dolarów. Ale nie wzrost nakładów jest tutaj najbardziej istotny. Ciekawszy jest drugi wniosek – o ile udział outsourcingu IT w 2016 r. wyniósł 38%, o tyle w 2020 r. wzrośnie on już do 44%. W tym samym czasie udział tradycyjnych usług IT spadnie z 63% do 57%. Największy wzrost będzie udziałem outsourcingu infrastruktury (wzrost z 10 do 14%, w tym niemal dwukrotny wzrost wartości usług w chmurze – z 2,6% do 4,6%). W największym stopniu spadną natomiast nakłady na infrastrukturę klienta – z 23% do 20% w ciągu 4 najbliższych lat.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Oracle wynika, że obecnie już 40% firm z regionu, zatrudniających od 250 do 1000 pracowników korzysta z chmury. Niemal połowa firm zatrudniających ponad 2500 osób i 41% przedsiębiorstw posiadających od 1000 do 2500 pracowników planuje wdrożenie usług w chmurze lub ocenia możliwość ich zastosowania. – Oceniamy, że za kilka lat usługi chmury publicznej staną się tak powszechne, jak Internet. Doświadczenia pokazują bowiem, że chmura daje ogromne korzyści, w postaci nie tylko mniejszych kosztów, ale też szybkości wdrożenia, czy większego bezpieczeństwa danych. I co najważniejsze – przedsiębiorcy to dostrzegają i tematu chmury już nie bagatelizują – komentuje Janusz Naklicki.

 

Burza na horyzoncie

Mimo tych optymistycznych prognoz i odczuwalnego wzrostu inwestycji w chmurę, mamy jednak sporo do nadrobienia. Dane pokazują bowiem, że pod względem adaptacji chmury, dystans pomiędzy Europą Środkowo-Wschodnią a Zachodnią jest znaczący i co warto podkreślić – systematycznie będzie się zwiększał. Jak wynika z danych IDC, w 2017 r. wydatki na chmurę prywatną i publiczną wyniosą 594 mln dolarów. W 2020 r. wzrosną do 876 mln dolarów. Dla porównania, wydatki na chmurę w Europie Zachodniej wzrosną w tym czasie z 6,19 mld dolarów do 9,11 mld dolarów. Do końca 2017 roku aż 80% globalnych firm zainicjuje projekty w zakresie cyfrowej transformacji. To poważne wyzwanie dla polskich przedsiębiorstw.

–  Brak inwestycji w chmurę grozi tym, że polskie firmy a co za tym idzie, nasza gospodarka, będą mniej innowacyjne. Chmura daje ogromne korzyści, w postaci nie tylko mniejszych kosztów, ale też szybkości wprowadzania nowych usług na rynek. Przedsiębiorstwa, które to rozumieją, po prostu w krótkim czasie deklasują konkurencję – podsumowuje Janusz Naklicki.