Organizacje adaptują się do nowej rzeczywistości, w większości firm na całym świecie wprowadzono pracę zdalną lub hybrydową, ale czy zostanie z nami na zawsze?
Źródło: Microsoft, 27.04.2021
Z czego składa się model pracy hybrydowej?
W swoim przekrojowym e-booku “HR Trends 2021” firma Talentsoft prezentuje 4 zjawiska, które towarzyszą w tym roku: wirtualna rzeczywistość, pokora, utrzymywanie więzi i autentyczność. Dlaczego akurat te elementy są tak ważne przy projektowaniu działań w pracy hybrydowej? Na temat pracy zdalnej i narzędzi, które pomagają w codziennych obowiązkach wiele zostało już powiedziane. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że sama nauka nowych programów i funkcjonalności nie jest tutaj kluczowa. Zmiana cyfrowa, która dokonała się w ostatnich miesiącach trwałaby zapewne kilka lat, powoli przyzwyczajając nas do wchodzenia na wyższy stopień digitalizacji. Pandemia przyspieszyła te procesy, nie dając szansy na uprzednie zrozumienie ich reguł. Należy pamiętać, że mimo, iż doświadczamy rewolucji, zmiany zawsze zachodzą powoli i żeby miały sens, potrzeba ich dogłębnego zrozumienia.
„Projektując model hybrydowy w Software Solutions Center założyliśmy, że bezpośrednia współpraca i komunikacja zacznie dominować wśród potrzeb pracowników. Do tej pory jeszcze nie przyzwyczailiśmy się, ani nie zrozumieliśmy w stu procentach pracy zdalnej, która przynosi przecież zarówno korzyści, jak i wyzwania.” – przyznaje Anna Nadolska, HR Business Partner w oddziale Software Solutions Center w Capgemini Polska.
Stopniowo powoływaliśmy zespoły reprezentujące różne interesy firmy, które opiekują się poszczególnymi obszarami pracy hybrydowej: komunikacją, well-beingiem, infrastrukturą biura i sprzętu IT, wsparciem dla team liderów, onboardingiem, szkoleniami i kulturą organizacyjną. Stworzyliśmy dla pracowników i menedżerów miejsce w intranecie, gdzie na bieżąco pojawiają się informacje dotyczące pracy w modelu hybrydowym. Jest to stale rosnące kompendium wiedzy. By zachować transparentność i autentyczność w komunikacji z pracownikami, działamy wielotorowo: kaskadujemy informacje przez team leaderów, wysyłamy e-maile z najważniejszymi informacjami i pytamy pracowników o zdanie. W styczniu analizowaliśmy wyniki ankiety podsumowującej pracę w modelu hybrydowym w ostatnich miesiącach. Odpowiedzi udzieliło ponad 1000 pracowników na różnych stanowiskach: programiści, testerzy, analitycy czy menadżerowie projektów, którzy pracują we wrocławskim i poznańskim oddziale Capgemini. Na podstawie pomysłów pracowników stworzyliśmy m.in. newsletter, który podsumowuje wydarzenia, zalecenia czy nowości z ostatnich tygodni, a także zorganizowaliśmy spotkanie z menedżerami, którzy odpowiadali na pytania pracowników. Odpowiadając na potrzeby zasygnalizowane w ankiecie, przygotowaliśmy szyte na miarę programy szkoleniowe.
„Z perspektywy roku jesteśmy w stanie powoli wyciągać pierwsze wnioski dotyczące wyzwań. W badaniach ankietowych naszej firmy widzimy, że na pierwszy plan wysuwają się trudności związane z komunikacją, integracją między pracownikami i zachowaniem balansu między pracą, a czasem wolnym.” – dodaje Agnieszka Baranowska, Specjalistka ds. Employer Brandingu w oddziale Software Solutions Center w Capgemini Polska.
„Świat stale wymaga od nas zmian i przystosowywania się do nowych warunków. Z jednej strony daje nam to możliwości wzrostu i rozwoju, z drugiej odbiera poczucie stabilizacji. W pracy hybrydowej stawiamy na balans: zapewniamy pracownikom możliwości pracy, do której się przyzwyczaili i którą cenią, ale także stawiamy sobie wyzwania pytając: co dalej? Nowa normalność zmienia się w rzeczywistość, bo nie wrócimy już do tego, jak wyglądała praca przed pandemią. Hybrydowy model pracy to nie tylko rozróżnienie na fizyczne miejsce wykonywania obowiązków (dom vs. biuro), ale także podejście do innych aspektów życia pracownika: integracji, spotkań mniej formalnych, sportów. Naszym zadaniem jest sprawić, by poziom efektywności wykonywania pracy i zadowolenia z niej był niezależny od miejsca jej wykonywania, pamiętając o tym, że zmiana jest procesem. Pandemia nauczyła nas, że powinniśmy być przygotowani na stałe wychodzenie ze strefy komfortu. Sytuacja, z którą się zmierzyliśmy pokazała, że dużą wartością jest umiejętność przewidywania i przystosowania do zmieniających się warunków i być może będzie to w przyszłości kluczowa cecha, którą będziemy chcieli rozwijać u siebie i u innych.” – dodaje Anna Nadolska, HR Business Partner w oddziale Software Solutions Center w Capgemini Polska.