Panasonic: akcje rosną, ponieważ plan sprzedaży udziałów daje szansę na restrukturyzację
Akcje japońskiej spółki Panasonic Holdings wzrosły o około 10% od czasu ogłoszenia w piątek planu sprzedaży udziałów w jej działalności związanej z systemami motoryzacyjnymi, a potencjalne notowanie jednostki na giełdzie wzbudziło szersze nadzieje na restrukturyzację.
Jak podaje Reuters, inwestorzy pozytywnie zareagowali na potencjalną sprzedaż udziałów w jednostce motoryzacyjnej produkującej systemy kokpitów i elektroniki. Ogłoszenie było zarówno nieoczekiwane, jak i przyjęte z zadowoleniem, ponieważ inwestorzy nie przewidywali, że Panasonic obierze wówczas kurs na zmniejszenie swojego portfela.
Analitycy twierdzą, że Panasonic może pójść w ślady innego konglomeratu, Hitachi, który w ostatnich latach sprzedał kilka przedsiębiorstw, aby przekształcić się w firmę usługową opartą na technologiach cyfrowych.
„To będzie długa podróż, pełna wzlotów i upadków, ale jeśli (Panasonic) uda się dalej zrestrukturyzować swoje portfolio, może stać się kolejnym studium przypadku transformacji” – napisali analitycy Jefferies w raporcie z badania. Stwierdzili, że dzięki swojemu planowi Panasonic prawdopodobnie rozpocznie podróż w kierunku firmy zapewniającej wyższy zwrot z kapitału własnego.
Z punktu widzenia wyników rynkowych różnice między Panasonic i Hitachi są uderzające. W ciągu ostatniej dekady akcje Hitachi wzrosły ponad trzykrotnie, biorąc pod uwagę dywidendy, w porównaniu do 87% zwrotu Panasonica.
W poniedziałek akcje zwyżkowały po drugiej sesji po odnotowaniu największego jednodniowego skoku od pół roku ostatniego dnia ubiegłego tygodnia w związku z wiadomością, że spółka chce sprzedać udziały w jednostce funduszom zarządzanym przez Apollo Global Management.
Według LSEG średni zwrot z kapitału własnego Hitachi, będący miarą rentowności, wynosił w ciągu ostatnich trzech lat średnio 14,6% w porównaniu z 8% w Panasonic.
Sprzedaż jednostki chemicznej przez Hitachi w 2019 r. była „przełomowym wydarzeniem w odkryciu na nowo japońskiego biznesu” – napisała w książce z 2020 r. Ulrike Schaede, profesor japońskiego biznesu na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego. Inne duże japońskie firmy przygotowywały się do podjęcia podobnych „trudnych decyzji”, napisała wówczas.
Warto przypomnieć w tym kontekście, że jednostka samochodowa Panasonica jest oddzielona od jednostki energetycznej produkującej akumulatory do pojazdów elektrycznych, w tym Tesli.