Panasonic likwiduje swoją działalność w zakresie wyświetlaczy ciekłokrystalicznych

Panasonic ogłosił, że rezygnuje z działalności związanej z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi i zamiast tego wykorzysta fabrykę, w której produkował te urządzenia, do produkcji baterii.

Japoński gigant zapowiadał ten ruch w 2020 roku, ale wczoraj ogłosił, że nie tylko zakończył działalność, ale ją zlikwidował – a nawet umorzył około 4 miliardów dolarów długu wobec innego podmiotu Panasonic.

W oświadczeniu Panasonic szczegółowo opisał historię swojego biznesu LCD od jego powstania w 2006 roku, nieudany plan produkcji paneli do telewizorów i monitorów w obliczu silnej konkurencji oraz przestawienie się na produkcję wyświetlaczy przemysłowych – co nie wyszło z powodu „pogorszenia warunków rynkowych spowodowanego głównie sporem handlowym między USA a Chinami w sektorze motoryzacyjnym i przemysłowym”.

W związku z tym podjęto decyzję o zamknięciu działalności. We wczorajszym ogłoszeniu o zyskach Panasonic ujawnił, że zaprzestał produkcji paneli w marcu 2023 roku.

W rozmowie na temat wyników finansowych Panasonic ujawnił, że fabryka, w której produkował panele, w pobliżu miasta Himeji, zostanie ponownie wykorzystana do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. W 2020 roku Panasonic i Toyota utworzyły spółkę joint venture o nazwie Prime Planet Energy & Solutions, która buduje baterie pryzmatyczne – formę magazynowania energii poszukiwaną w wielu zastosowaniach, w tym w pojazdach elektrycznych. Zakład w Himeji stanie się jednym z obiektów JV.

Panasonic postrzega teraz baterie jako swój wielki kapitał na przyszłość. Wczoraj kierownictwo określiło ten produkt jako „priorytetowy obszar inwestycyjny”. I nie bez powodu: Panasonic ogłosił 42-procentowy wzrost zysków w pierwszym kwartale rok do roku, przynosząc inwestorom dobre wieści o wartości 636 milionów dolarów.

Panasonic jest kluczowym dostawcą akumulatorów dla Tesli. Wczoraj firma ogłosiła, że prowadzi również rozmowy z Mazdą i Subaru w sprawie dostaw akumulatorów do przyszłych pojazdów elektrycznych. Zapowiedziana już ekspansja produkcyjna, o której inwestorzy zostali poinformowani, że jest na dobrej drodze, pomoże w tych transakcjach. Rzeczywiście, firma stwierdziła, że jest na dobrej drodze do produkcji od 79 do 81 gigawatogodzin baterii rocznie.