Pierwsze 5 miejsc Best Global Brands 2024 dla firm technologicznych

Od 2000 r. w rankingu Best Global Brands pojawiło się 185 marek. Tylko 35 marek pozostało na okładce tabeli Best Global Brands, a tylko dwie pozostały konsekwentnie w pierwszej dziesiątce. W tym roku pierwsze pięć miejsc przypadło firmom technologicznym.

Twórcy rankingu podkreślają, że skupienie się na wydajności operacyjnej i krótkoterminowych zyskach kosztowało najcenniejsze marki świata 3,5 biliona dolarów amerykańskich w skumulowanej wartości marki od czasu rozpoczęcia badania. To odpowiada około 200 mld USD utraconych możliwości przychodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

W 2000 roku, kiedy to Interbrands zaczęło analizować i dokumentować najbardziej wartościowe marki świata, jedynie 7% światowej populacji miało regularny dostęp do połączenia internetowego. A to już wiele mówi o zmianie, jaka zaszła od tamtego czasu.

Wtedy najlepiej sprzedającym się telefonem komórkowym była Nokia 3310, a najbardziej oczekiwaną funkcją telefonu była gra o nazwie Snake. Amazon był notowany na NASDAQ od 3 lat. Google musiało poczekać kolejne 4 lata, zanim wejdzie na giełdę. Netflix dopiero zaczął wysyłać DVD pocztą. Facebook, YouTube i Instagram w ogóle nie istniały.

Obecnie pierwsza piątka rankingu należy do firm technologicznych: Apple, Microsoft, Amazon, Google oraz Samsung.

Wraz z rozwojem całego świata ewoluowały również narzędzia, możliwości i systemy, których używamy jako marketerzy, aby angażować naszych odbiorców. Wraz ze zmianą tych narzędzi, ewoluują również naciski i oczekiwania nakładane na liderów marki i marketingu. Obecnie od dyrektorów ds. marketingu i ich zespołów oczekuje się, że będą oni generować większe przychody w znacznie krótszych ramach czasowych i przy znacznie niższych całkowitych inwestycjach. Łączna wartość najcenniejszych marek świata wzrosła 3,4-krotnie od czasu, gdy Interbrand po raz pierwszy opublikował nasz ranking (988 mld USD – 3,4 bln USD).