Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Pierwsze wrażenia z jazdy BYD Atto 2 – chiński elektryk z dużymi ambicjami

BYD Atto 2

Chińska ofensywa na rynku samochodów elektrycznych trwa w najlepsze, a BYD Atto 2 jest jej kolejnym etapem – tym razem skierowanym w segment miejskich crossoverów. Model, który właśnie zadebiutował w Polsce, miałem okazję przetestować podczas kilkudziesięciominutowej jazdy próbnej. Choć to niewiele, pozwala już dostrzec mocne i słabsze strony tego kompaktowego SUV-a.

Atto 2 wygląda nowocześnie, z wyraźnie zaznaczonym przodem, muskularnymi przetłoczeniami i ostrą linią świateł LED. To nie jest auto, które zniknie w tłumie. Z profilu widać zgrabne proporcje, charakterystyczne dla segmentu B, z dodatkiem crossoverowego „sznytu”. Auto nie próbuje udawać większego, niż jest, ale też nie wygląda na małe. Wnętrze wita materiałami przyzwoitej jakości i nowoczesną estetyką – szczególnie w wersji Boost, gdzie centralny ekran infotainment ma prawie 13 cali.

 

Komfort i wnętrze

Kabina Atto 2 zaskakuje przestrzenią. Mimo długości niespełna 4,3 m, miejsca z przodu i z tyłu jest wystarczająco, by wygodnie podróżowały cztery osoby dorosłe. Jestem w stanie sam za sobą dość wygodnie usiąść, a przy ponad 180 cm wzrostu nie wszędzie mi się to udaje – rozstaw osi (2620 mm) robi swoje. Materiały wykończeniowe są zróżnicowane – niektóre plastiki twarde, ale dobrze spasowane. Fotele w wersji Boost są obszyte ekoskórą, dobrze wyprofilowane, choć dla wyższych kierowców o bardziej sportowych preferencjach mogą wydawać się za miękkie. W wersji Active ekran ma 10,1 cala, Boost oferuje 12,8 cala – i oba warianty obsługują Android Auto oraz Apple CarPlay, co jest dużym plusem.

Ciekawostką, która rzuca się w oczy od razu po zajęciu miejsca za kierownicą, jest duży szklany dach, który optycznie powiększa wnętrze. System infotainment działa płynnie, ekran reaguje szybko, a interfejs nie jest przeładowany, choć samo umieszczenie ekranu trochę mi przeszkadzało – „patrzy” on trochę za bardzo do wnętrza kabiny, a nie na kierowcę.

 

BYD Atto 2

 

Wrażenia z jazdy po mieście

Atto 2 zaskoczył mnie pozytywnie w zakresie prowadzenia. Choć tylne zawieszenie to prosta belka skrętna, nie odczułem nadmiernego „pływania” czy podskakiwania na nierównościach. Zawieszenie dobrze filtruje nierówności, a jednocześnie nie powoduje uczucia odrealnienia od drogi. Konstrukcja jest dość sztywna i w miarę zwarta – w dużej mierze ma tu znaczenie samo nadwozie, wykonane w technologii Cell-to-Body (CTB)​. W mieście auto prowadzi się lekko – układ kierowniczy nie jest przesadnie bezpośredni, po prostu adekwatny do klasy pojazdu. Promień skrętu 5,25 m sprawia, że parkowanie i zawracanie to czysta formalność.

W trybie Eco auto reaguje ospale na gaz, ale wystarczy przełączyć na tryb Sport, by poczuć pełnię możliwości 130-kilowatowego silnika (177 KM). Przyspieszenie 0–100 km/h w 7,9 s nie robi może wielkiego wrażenia na papierze, ale dzięki charakterystyce silnika elektrycznego reakcja jest natychmiastowa i przyjemna. Przydaje się to szczególnie przy wyprzedzaniu w mieście czy dynamicznym włączaniu się do ruchu.

Wieczorny, wiosenny chłód nie spowodował problemów z ogrzewaniem czy wentylacją – pompa ciepła działa sprawnie, a nawiewy nie szumią zbyt mocno. Izolacja akustyczna jest przyzwoita jak na ten segment – w kabinie jest cicho do około 90 km/h, potem pojawia się szum od lusterek i opon.

 

BYD Atto 2

 

Zasięg i ładowanie

Deklarowany zasięg 312 km (WLTP) przekłada się w praktyce na około 200–250 km przy normalnej jeździe, co potwierdzają nie tylko dane z testów homologacyjnych, ale i moja własna jazda testowa. Zużycie energii podczas jazdy miejskiej spadło do okolic 11 kWh/100 km – co jest znakomitym wynikiem, choć możliwym do osiągnięcia tylko w trybie ECO i przy bardzo delikatnym traktowaniu pedału gazu.

Wallbox 11 kW uzupełni akumulator do pełna w ok. 5,5 godziny, a szybka ładowarka DC o mocy 65 kW pozwala na naładowanie od 10% do 80% w nieco ponad pół godziny. Port CCS2 umieszczony jest z przodu, a funkcja V2L (Vehicle-to-Load) o mocy 3,3 kW umożliwia zasilanie zewnętrznych urządzeń – np. ekspresu do kawy na pikniku. Przydatne.

 

BYD Atto 2

 

Wersje, cena, opłacalność

Podstawowa wersja Active startuje od 129 900 zł i już oferuje: światła LED, kamerę cofania, bezkluczykowy dostęp NFC, pakiet systemów ADAS, pompę ciepła, V2L i 10,1-calowy ekran. Boost (141 000 zł) dodaje kamerę 360°, lepsze nagłośnienie, większy ekran, podgrzewane fotele i kierownicę oraz ładowarkę indukcyjną. Obie wersje można kupić z dopłatą w programie NaszEauto.

Na tle konkurencji BYD Atto 2 wypada bardzo dobrze: MG4 Electric jest tańszy, ale mniejszy; Peugeot e-2008 i Opel Mokka-e są droższe i słabiej wyposażone. Nawet Jeep Avenger EV, choć bardzo modny, przegrywa w zakresie stosunku ceny do możliwości. BYD celuje nie tylko w cenę, ale też w jakość – i to widać.

 

BYD Atto 2

 

Krótka jazda, ale pierwsze wrażenia pozytywne

Atto 2 to dojrzała propozycja w segmencie miejskich elektryków. Nie szokuje, ale też nie rozczarowuje. Ma całkiem akceptowalny zasięg, dobre wyposażenie, rozsądną cenę i funkcje, które rzadko spotyka się w tym segmencie – jak obracany ekran czy V2L. Jest trochę egzotyki (karaoke w pojeździe), ale jednocześnie widać ambicję stworzenia produktu konkurencyjnego wobec europejskich graczy.

To samochód dla tych, którzy chcą mieć nowoczesnego elektryka bez przepłacania i bez większych kompromisów w wyposażeniu. BYD nie jest jeszcze marką, której zaufa każdy, ale jeśli Atto 2 będzie tak niezawodny, jak wygląda na papierze – może być początkiem większej zmiany w polskich miastach.