Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Pierwszy pokaz grania w 8K i 120 Hz – AMD i Samsung przesuwają granice gamingu

Na targach NAB 2025 w Las Vegas pokazano przełomowy system gamingowy działający w rozdzielczości 8K przy 120 klatkach na sekundę, znacznie wyprzedzający obecne rozwiązania konsumenckie.

Podczas tegorocznych targów NAB w Las Vegas odbyła się prezentacja, podczas której po raz pierwszy pokazano grę w rozdzielczości 8K 120 Hz na telewizorze Samsung Neo QLED 8K. Do demonstracji użyto komputera z procesorem AMD Ryzen 7 9800X3D oraz kartą graficzną Radeon RX 9070 XT.

Grą demonstracyjną było z kolei Horizon Forbidden West, uruchamione w rozdzielczości 5K. Następnie obraz przeskalowano do 8K przy wykorzystaniu technologii AMD FidelityFX Super Resolution 3. Sygnał przesyłano przez HDMI 2.1b z kompresją DSC, co pozwoliło uzyskać płynność na poziomie wspomnianych 120 klatek na sekundę.

Obecne rozwiązania dostępne dla konsumentów znacząco odstają od parametrów prezentowanych podczas pokazu. Zdecydowana większość telewizorów 8K dostępnych w sprzedaży obsługuje maksymalną częstotliwość odświeżania na poziomie 60 Hz. Osiągnięcie parametrów zaprezentowanych na targach wymaga specjalnie zmodyfikowanego sprzętu, który wciąż jeszcze pozostaje poza zasięgiem przeciętnego użytkownika.

 

Źródło: rAVE

 

Standard HDMI 2.1b oficjalnie wspiera rozdzielczość 8K przy 60 Hz, natomiast zapowiadane na ten rok HDMI 2.2 dopiero ma wprowadzić obsługę 8K przy wyższych częstotliwościach odświeżania. Monitory 8K obecne na rynku, takie jak ASUS ProArt PA32KCX, oferujące odświeżanie 60 Hz, charakteryzują się bardzo wysokimi cenami, sięgającymi nawet 8 tysięcy dolarów.

Obecnie niektóre gry i urządzenia zbliżają się do tak wysokich parametrów technicznych. Przykładowo PS5 Pro pozwala uruchomić wybrane tytuły, jak Gran Turismo 7, F1 24 czy No Man’s Sky, w rozdzielczości 8K przy 30 lub 60 klatkach na sekundę. Na PC gry takie jak Fortnite, Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone 2 również mogą działać w 8K 60 fps, lecz wymaga to najwydajniejszych kart graficznych, na przykład NVIDII GeForce RTX 4090 lub RTX 5090. Tak naprawdę, jeśli chcemy dziś pograć z wykorzystaniem wyższych poziomów odświeżania obrazu, to zmuszeni jesteśmy na wybór monitora 4K (do 240 Hz) lub Full HD (nawet do 750 Hz).

Obecnie 8K 120 Hz to domena pokazów technologicznych i entuzjastów dysponujących naprawdę „głebokim portfelem”. Producenci intensywnie pracują nad nowymi standardami HDMI i wydajniejszymi kartami graficznymi, które w przyszłości mogą upowszechnić (i uczynić bardziej przystępnymi cenowo) te zaawansowane rozwiązania w domowym środowisku.