Plan Muska dotyczący taniego samochodu – reaktywacja?
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, od lat drażni świat swoim marzeniem o niedrogim samochodzie elektrycznym. Fani mają nadzieję, że w tym tygodniu wyjaśni, co ma na myśli – i czy może sobie pozwolić na jego zbudowanie.
Jak przypomina Reuters, Musk powiedział w zeszłym roku, że odłożył na półkę plan samochodu za 25 000 dolarów, znanego jako Model 2, gdyż nie opanował nowej technologii akumulatorów, która, jak stwierdził, będzie kluczowa dla tanich samochodów.
Akcje firmy wzrosły o około 60% od początku roku, ale nadal są na poziomie połowy szczytu z listopada 2021 r. Oczekuje się, że niedrogi samochód będzie centralnym punktem „Master Plan Part Three” Muska, który zaoferuje podczas „Dnia Inwestora” w środę, wraz z planami rozbudowy fabryki i wydatków kapitałowych. Niezależnie od tego, co powie o terminach, inwestorzy będą ostrożni, ponieważ nie dotrzymał swoich najważniejszych dat, budując najcenniejszą firmę samochodową na świecie.
Ekspansja na rynek masowy ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celu Tesli polegającego na 15-krotnym zwiększeniu dostaw pojazdów – do 20 milionów – do 2030 roku. Tesla obniżyła ceny w ostatnich miesiącach, aby zwiększyć sprzedaż, na którą naciskała słaba gospodarka i rosnąca konkurencja.
Wskazówki pozostawione przez Muska na temat Modelu 2 pozostawiają wiele miejsca na pracę wyobraźni. Stworzenie atrakcyjnego pojazdu elektrycznego za 25 000 USD „zawsze było naszym marzeniem od początku istnienia firmy”, powiedział podczas prezentacji na temat akumulatorów w 2020 roku.
W zeszłym roku Musk ogłosił plan wprowadzenia robotaxi bez kierownicy i pedałów do 2024 roku, choć nie było jasne, czy będzie to ten sam niedrogi samochód. Niedawny film inżynieryjny Tesli pokazał mały samochód z typowymi dla Tesli krzywymi, który obserwatorzy firmy uznali za szkic Modelu 2.
Musk powiedział w zeszłym roku w podcaście o minerałach zatytułowanym „Getting Stoned”, że nowy plan generalny, oparty na wcześniejszych planach dotyczących wprowadzania na rynek pojazdów i rozwijania firm zajmujących się magazynowaniem energii słonecznej i energii, dotyczy „skalowania” i pozyskiwania wszystkich potrzebnych materiałów do produkcji akumulatorów do pojazdów i systemów magazynowania energii.
Podstawowym wyznacznikiem „tempa, w jakim możemy przejść na zrównoważony rozwój, jest tempo, w jakim możemy zwiększyć produkcję akumulatorów litowo-jonowych” – powiedział Musk w wywiadzie. Chociaż istnieją pewne oznaki, że niebotyczne ceny litu mogą zacząć spadać, Musk powiedział, że koszty te mogą zmusić Teslę do samodzielnego zaopatrzenia się w metalowe akumulatory do pojazdów elektrycznych.
Inwestorzy będą zwracać uwagę na wszelkie oznaki popytu, plany zwiększenia produkcji Cybertrucka, którego masową produkcję, jak powiedział Musk, rozpocznie w przyszłym roku, oraz lokalizacje nowych fabryk Tesli, z Meksykiem, Kanadą, Indonezją i Koreą Południową, które są wymieniane jako potencjalni kandydaci.