PLAY Communications S.A. publikuje wyniki za pierwszą połowę 2017 r. – Dalszy wzrost przychodów oraz wyniku EBITDA, stały wzrost bazy abonentów.
Najważniejsze dane finansowe za pierwszą połowę 2017 r.:
Dalszy sukces komercyjny:
- Udział w rynku zwiększył się do poziomu 28.0%[1](+2.5 p.p. r/r), co stanowi 14,5 mln abonentów, podczas gdy udział abonentów kontraktowych wzrósł do poziomu 61.7% z poziomu 52.2% na dzień 30 czerwca 2016 r.
- Baza abonentów kontraktowych zwiększyła się o 576 tys. netto(+ 260 tys. w II kw. 2017 r.)
- Zagregowane ARPRU[2]wzrosło do poziomu 32,3 zł z 31,0 zł w I kw. 2017 r. oraz z 31,0 zł w II kw. 2016 r.
- W segmencie kontraktowym wskaźnik odejść klientów pozostałna niskim poziomie 0,7%[3]
- Dzięki dalszej rozbudowie sieci 4G LTE, na dzień 30 czerwca 2017 r. zasięg zwiększył się do 92,7% pokrycia populacji (+4,8 p.p. r/r), natomiast zasięg sieci 4G LTE ULTRA zwiększył się do 80,3% pokrycia populacji (+11,0 p.p. r/r)
Dobre wyniki finansowe
- Przychody operacyjne zwiększyły się do poziomu 3 210 mln zł(+9,5% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r.) w wyniku znacznego wzrostu bazy klientów kontraktowych
- Skorygowana EBITDA zwiększyła się do poziomu 1 163 mln zł(+21,5% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r.) w wyniku dźwigni operacyjnej oraz efektu skali
- Powyższe przełożyło się na dalszy wzrost skorygowanej marży EBITDA do poziomu 36,2% (+3,6 p.p. w porównaniu z pierwszą połową 2016 r.)
- Dalszy rozwój sieci na terenie całego kraju – nakłady gotówkowe[4]wyniosły 360 mln zł (150 mln zł w II kw. 2017 r.), zgodnie z wytycznymi
- Skorygowana EBITDA pomniejszona o nakłady gotówkowe3zamknęła się kwotą 802 mln zł (+8,5% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r.)
- Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (FCFE, z uwzględnieniem płatności leasingowych)[5]zwiększyły się o 31.3% r/r do poziomu 196 mln zł
- Zmniejszenie zalewarowania do poziomu 3,2xSkorygowana EBITDA za okres ostatnich dwunastu miesięcy (w porównaniu z 3,4x na dzień 31 marca 2017 r.) dzięki dalszemu wzrostowi wyniku EBITDA oraz wyższemu poziomowi gotówki i ekwiwalentów gotówki
„Pod wieloma aspektami pierwsza połowa 2017 r. była okresem silnego wzrostu dla spółki PLAY. Osiągnęliśmy udział w rynku na poziomie 28% pod względem liczby abonentów. Co ważniejsze, przez większość pierwszej połowy 2017 r. wzrost był generowany przez znaczny przyrost bazy klientów kontraktowych. Wysoka sprzedaż przełożyła się na solidne wyniki finansowe w pierwszej połowie 2017 r. – przychody osiągnęły poziom 3 210 mln zł, co stanowi wzrost o 9,5% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r., podczas, gdy skorygowana marża EBITA spółki wzrosła do poziomu 36,2%. W czerwcu 2017 r. wprowadziliśmy nową ofertę pod nazwą STAN NIELIMITOWANY, która łączy w sobie siedem nielimitowanych usług, tj. rozmowy, SMSy i MMSy, Internet, roaming w UE oraz dostęp do Showmax, Tidal i Play NOW. W segmencie prepaid rozwijaliśmy ofertę NIC NIE PRZEPADA, która cieszy się ogromnym powodzeniem.” – komentuje Jørgen Bang-Jensen, prezes spółki P4 Sp. z o.o.
Kontynuujemy naszą strategię rozwoju sieci na terenie całego kraju – na koniec czerwca 2017 r. zwiększyliśmy zasięg sieci 4G LTE do 92,7% pokrycia populacji kraju (co stanowi wzrost o 4,8 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.) oraz zasięg sieci 4G LTE Ultra do 80,3% pokrycia populacji kraju (co stanowi wzrost o 11,0 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.). Łącznie z roamingiem krajowym, w zasięgu naszej sieci znajduje się ponad 99% populacji kraju. Ponadto, w sierpniu 2017 r., do naszego silnego portfolio częstotliwości dodaliśmy pasmo z zakresu 3.7GHz. Nasze wyniki w pierwszej połowie roku są zgodne z wytycznymi na cały rok 2017, które zostały przedstawione w prospekcie emisyjnym z dnia 30 czerwca 2017 r., który został zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Sektora Finansowego Luksemburga (Commission de Surveillance du Secteur Financier).” – dodaje Jørgen Bang-Jensen, prezes spółki P4 Sp. z o.o.
1 dane średniomiesięczne przedstawione dla abonentów raportowanych; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;
2 dane średniomiesięczne przedstawione dla aktywnych abonentów w okresie II kw. 2017 r.; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;
3 zawierają nakłady jednorazowe w związku z pierwszą ofertą publiczną (IPO) oraz transakcją refinansującą;
4 Podane miary nie są porównywalne z podobnie nazwanymi miarami stosowanymi przez inne spółki. Zachęcamy do przejrzenia naszych informacji finansowych w całości i odradzamy opieranie się na pojedynczych miarach finansowych. Wyjaśnienie pewnych ograniczeń w zakresie stosowania tych miar znajduje się w raporcie zatytułowanym „Prezentacja informacji finansowych – miary‑nie występujące w MSSF”;
5 z wyłączeniem wypływów środków pieniężnych w związku z nabyciem rezerwacji na częstotliwości.
Wyniki PLAY za drugi kwartał 2017 r. oraz pierwszą połowę 2017 r.:
Okres trzymiesięczny zakończony w dniu 30 czerwca | Zmiana (%) | Okres sześciomiesięczny zakończony w dniu 30 czerwca | Zmiana (%) | |||
2016 | 2017 | 2016 | 2017 | |||
Raportowana liczba abonentów (w tys.) | 14 617,4 | 14 484,4 | (0,9%) | 14 617,4 | 14 484,4 | (0,9%) |
Segment kontraktowy | 7 629,0 | 8 942,2 | 17,2% | 7 629,0 | 8 942,2 | 17,2% |
Segment prepaid | 6 988,3 | 5 542,2 | (20,7%) | 6 988,3 | 5 542,2 | (20,7%) |
Udział abonentów kontraktowych (%) | 52,2% | 61,7% | 18,3% | 52,2% | 61,7% | 18,3% |
Udział abonentów prepaid (%) | 47,8% | 38,3% | (20,0%) | 47,8% | 38,3% | (20,0%) |
Przyrost netto (tys.) | 197,4 | 142,0 | (28,1%) | 467,1 | 69,8 | (85,0%) |
Segment kontraktowy | 288,4 | 260,1 | (9,8%) | 559,4 | 575,8 | 2,9% |
Segment prepaid | (90,9) | (118,0) | 29,8% | (92,3) | (505,9) | >100% |
Wskaźnik odejść klientów (%)1 | 3,5% | 2,1% | (1,3) p.p. | 3,4% | 2,6% | (0,8) p.p. |
Segment kontraktowy | 0,7% | 0,7% | 0.0 p.p. | 0,7% | 0,7% | 0.0. p.p. |
Segment prepaid | 6,4% | 4,4% | (2,0) p.p. | 6,3% | 5,6% | (0,7) p.p. |
Średni przychód na użytkownika (ARPU) (PLN)2 | 31,0 | 32,3 | 4,0% | 30,7 | 31,6 | 2,9% |
Segment kontraktowy | 39,0 | 38,5 | (1,2%) | 39,0 | 38,4 | (1,6%) |
Segment prepaid | 17,1 | 18,7 | 9,3% | 16,8 | 17,5 | 4,3% |
Zużycie danych na abonenta (MB)2 | 2 522,7 | 3 909,0 | 55,0% | 2 499,7 | 3 755,8 | 50,3% |
Segment kontraktowy | 3 240,6 | 4 746,4 | 46,5% | 3 227,4 | 4 577,0 | 41,8% |
Segment prepaid | 1 274,9 | 2 094,9 | 64,3% | 1 266,0 | 2 025,7 | 60,0% |
Okres trzymiesięczny zakończony w dniu 30 czerwca | Zmiana (%) | Okres sześciomiesięczny zakończony w dniu 30 czerwca | Zmiana (%) | |||
mln PN | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 | ||
Przychody operacyjne | 1 488,8 | 1 628,7 | 9,4% | 2 931,4 | 3 209,5 | 9,5% |
Marża pokrycia | 686,9 | 801,2 | 16,6% | 1 347,6 | 1 557,7 | 15,6% |
EBITDA3 | 446,7 | 340,8 | (23,7%) | 913,1 | 844,6 | (7,5%) |
Marża EBITDA | 30,0% | 20,9% | (9,1) p.p. | 31,1% | 26,3% | (4,8) p.p. |
Skorygowana EBITDA4 | 490,6 | 598,7 | 22,0% | 957,5 | 1 163,0 | 21,5% |
Skorygowana marża EBITDA | 33,0% | 36,8% | 3,8 p.p. | 32,7% | 36,2% | 3,6 p.p. |
Dochód netto | 39,2 | 39,0 | (0,5%) | 176,1 | 57,5 | (67,3%) |
Nakłady gotówkowe | 96,5 | 150,0 | 55,4% | 218,1 | 360,5 | 65,3% |
Skorygowana EBITDA pomniejszona o nakłady gotówkowe | 394,1 | 448,8 | 13,9% | 739,4 | 802,5 | 8,5% |
Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (płatności poleasingowe)4 | 222,6 | 335,6 | 50,7% | 149,1 | 195,8 | 31,3% |
1 dane średniomiesięczne przedstawione dla abonentów raportowanych; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;
2 dane średniomiesięczne przedstawione dla aktywnych abonentów w okresie II kw. 2017 r.; szczegółowa definicja znajduje się w Raporcie;
3 zawierają nakłady jednorazowe w związku z pierwszą ofertą publiczną (IPO) oraz transakcją refinansującą;
4 Podane miary nie są porównywalne z podobnie nazwanymi miarami stosowanymi przez inne spółki. Zachęcamy do przejrzenia naszych informacji finansowych w całości i odradzamy opieranie się na pojedynczych miarach finansowych. Wyjaśnienie pewnych ograniczeń w zakresie stosowania tych miar znajduje się w raporcie zatytułowanym „Prezentacja informacji finansowych – miary‑nie występujące w MSSF”;