Podsumowanie roku 2021 okiem producentów.
2021 za nami. Czas na podsumowania. Zanim wszystkie wielkie firmy w branży zasypią nas informacjami o wynikach finansowych, zapytaliśmy kluczowe firmy o ich spostrzeżenia i wnioski, ale też o nadzieje wobec nowego, 2022 roku. Postanowiliśmy także dowiedzieć się “u źródła” o osiągnięciach firm w kontekście produktów i tego, które rozwiązania cieszyły się szczególnym zainteresowaniem – pytanie być może nieco naiwne w dobie kryzysu chipowego, jednak odpowiedzi, które otrzymaliśmy okazały się miejscami zaskakujące.
Drugi już rok pandemiczny miał niewiele cech “normalnych” lat – zamiast głowić się jak sprzedać zalegające na magazynach urządzenia, głównym problemem branży było to jak owe magazyny zapełnić. 2021 z pewnością zapamiętamy jako rok kryzysu chipowego – zjawiska, które, niestety, zostaje z nami i w 2022 roku, a według wszelkich prognoz, może przeciągnąć się także na rok następny.
Taki stan rzeczy oczywiście implikuje pewne niecodzienne zjawiska. O ile przewaga popytu nad podażą – rzecz w ekonomii miewająca przecież miejsce – nieuchronnie prowadzi do wzrostu cen, to już inne czynniki są mniej oczywiste. Pierwszym są oczywiście problemy w łańcuchach dostaw – niekoniecznie nawet związane z chipami, ale, niejednokrotnie, różnymi drobnymi elementami, które jednak trudno zastąpić. Innym jest niebotyczny wzrost samego popytu, wygenerowany przez pracę i edukację zdalną z jednej, a ogólny wzrost konsumpcji z drugiej strony. Efekt? Niewiele firm w branży może powiedzieć, że ich przychody zmalały. Niemal wszyscy widzą wzrost sprzedaży. Trudno jednak oczekiwać, że wyniki w 2022 roku będą cechowały się wyraźnymi wzrostami – poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko i, mimo rosnących cen, może być trudna do przeskoczenia.
Mówimy jednak o branży, która jest pełna silnych i ambitnych liderów. Ta ambicja pobrzmiewa zresztą w ich ocenie, zarówno minionego roku, jak i nadziei na 2022 rok.
Wojciech Zaskórski, General Manager Lenovo w Polsce
Rok 2021 to dla Lenovo bardzo udany czas. Dzięki temu, że dynamicznie i konstruktywnie reagowaliśmy na zmieniająca się sytuacje na rynku udało się nam osiągnąć bardzo dobry wynik – powiedział dla IT Resellera Wojciech Zaskórski, General Manager Lenovo w Polsce – Mówiąc o tym, warto podkreślić, że ostatnie kwartały były bardzo intensywne i wymagające. Problemy z dostępnością sprzętu spowodowały, że realne zapotrzebowanie było znacząco wyższe niż możliwości producentów. Mimo to ostatnie trzy miesiące 2021 roku to globalny wzrost sprzedaży naszych urządzeń o ponad 13%. Kluczem do stabilnego działania na tak szybko zmieniającym się rynku jest bliska współpraca z naszymi partnerami i klientami. Pierwsze podsumowania 2021 roku pokazują, że umocniliśmy pozycję lidera na globalnym rynku. Wiele kategorii produktowych znacznie rozwinęło swój potencjał, co jest dla nas bardzo dobrą prognozą na zbliżające się kwartały. Wierzę, że posiadając tak ogromny potencjał i doświadczenie, w roku 2022 jesteśmy w stanie dotrzeć do nowych klientów i przedstawić im kompleksową ofertę produktów, usług i rozwiązań Lenovo.
Sebastiana Antkiewicza, Products & Solutions, Senior Managera w Dell Technologies
Podobne tony słychać także w opinii Sebastiana Antkiewicza, Products & Solutions, Senior Managera w Dell Technologies. Zwraca on jednak szczególną uwagę na znaczenie łańcucha dostaw oraz organizacji w dobie pandemii:
Rok 2021, podobnie jak 2020, był pełen wyzwań, a co za tym idzie był bardzo pracowity. Czuliśmy duże oczekiwania względem dostawców ze strony klientów. Oczekiwania związane z projektowaniem oraz wdrażaniem krytycznych dla ich biznesów rozwiązań. Działo się to w bardzo trudnym momencie. Tak jak wszyscy, musieliśmy się zmierzyć z kolejnymi falami pandemii oraz nadwyrężonym przez ogromny popyt, klęski żywiołowe i kryzys energetyczny łańcuchem dostaw komponentów. To, co nas ogromnie cieszy to fakt, że proces zarządzania łańcuchem dostaw w Dell okazał się bardzo sprawny i wydajny w tych wyjątkowych okolicznościach. W tym momencie możemy z całą pewnością stwierdzić, że jesteśmy najszybszym i najbardziej przewidywalnym dostawcą rozwiązań IT. Połączenie szerokiego wachlarza technologii jakie oferujemy z rzetelnością Dell Technologies jako dostawcy spowodowało, że wchodzimy w kolejny rok wzmacniając pozycję lidera branży IT w Polsce. Jest to dla nas ogromne wyróżnienie jak i powód do zadowolenia.
Krzysztof Modrzewski, National Sales Manager w Epson Poland
Motyw utrudnień w łańcuchach dostaw pozostaje stałym elementem każdej z wypowiedzi szefów firm technologicznych w Polsce. Nic dziwnego. Problem jest globalny, a nasz rynek nie jest wyjątkiem w tym względzie. Jednocześnie, pomimo problemów z zapewnieniem podaży, charakterystyczny dla minionego roku okazuje się pokaźny wzrost sprzedaży. Wspomina o nim także National Sales Manager w Epson Poland, Krzysztof Modrzewski. Mimo wysoko zawieszonej wynikami Epsona poprzeczki, upatruje on szansy na dalszy wzrost w 2022 roku:
To był kolejny rok w którym wszyscy doświadczaliśmy trudności i niepewności w biznesie związanych z zakłóconymi łańcuchami dostaw i problemami z dostępnością produktów na rynku. Te problemy wcale nie mijają a nawet można powiedzieć, że w 2 połowie roku nasiliły się. Ta sytuacja mocno determinuje cały nasz biznes – powiedział Krzysztof Modrzewski dla naszej redakcji – Mimo to 2021 był dla Epsona w Polsce bardzo dobrym rokiem, gdyby nie czasowe braki pełnej dostępności produktów to wynik byłby jeszcze lepszy. Cały czas mamy do czynienia z przewagą popytu nad podażą i dużym wzrostem zyskowności. Porównując lata kalendarzowe, był to dla nas kolejny rekordowy rok wzrostu sprzedaży – patrząc na całość portfolio wyniósł on 23 % co jest bardzo wysoką wartością. Budujące jest to, że w każdej z wielu grup produktowych zanotowaliśmy wzrost, a w części z nich był on znacznie wyższy niż średnia w naszej branży, co pozytywnie przełożyło się na pozycje Epsona na polskim, niełatwym, rynku. Co istotne, liczymy, że ten pozytywny trend zostanie utrzymany – szczególnie, że na obecny rok planujemy kilka ważnych premier i zdecydowane poszerzenie portfolio produktów, szczególnie tych przeznaczonych do druku biurowego.
Jacek Klee, Senior Sales Manager w Samsung Electronics
Rok 2021 był dla nas znakomity z kilku powodów. Pierwszym jest to, że odkryliśmy produkt na nowo, dzięki nowym kategoriom i zaadresowaniu potrzeb w bieżących kategoriach. Drugim to, że podołaliśmy zwiększonemu popytowi, dzięki dobremu planowaniu. Myślę, że rok był bardzo udany – powiedział w programie “Liderzy Branży” IT Reseller TV Jacek Klee, Senior Sales Manager w Samsung Electronics – To co zasługuje na uwagę, to fakt, że udało nam się otworzyć na nowe obszary. Mam tu na myśli klientów korporacyjnych, biznesowych. Mamy teraz jasny podział na produkty konsumenckie, w których zawsze byliśmy silni, jak i biznesowe, które spełniają potrzeby firm i dużych organizacji.
Adam Parzonka, Head of Sales Displays w Samsung Electronics Polska
Braki w dostępności, przerwane łańcuchy dostaw, to oczywiście problem globalny, ale też kwestia nastawienia i planowania. Podkreślał to w programie “Liderzy Branży” IT Reseller TV Adam Parzonka, Head of Sales Displays w Samsung Electronics Polska:
Dawno nie mieliśmy takiej sytuacji, że cierpimy na brak towaru. Zawsze było tak, że producent miał za zadanie wykorzystać wszelki potencjał dostępny na rynku. W chwili obecnej, dział sprzedaży musiał zmierzyć się z innymi wyzwaniami. Jak zaplanować długoterminowe dostawy? Jak wytłumaczyć klientowi, że musi czekać na towar? Jak pracować z partnerami tak, aby planowali także z dużym wyprzedzeniem. To wymagało innego podejścia niż wcześniej.
Wyświetlanie profesjonalne dzielimy na dwie duże podgrupy: systemy digital signage oraz grupę profesjonalnego wyświetlania, sfokusowaną na rozwiązaniach korporacyjnych, industrialnych itp. Obie te grupy zanotowały w 2021 roku wyraźny wzrost. Widzimy budzenie się rynku w rozmowach z partnerami, w wynikach. Wznawiane są rozmowy zamrożone wcześniej. Wszystkie sektory są aktywne, w tym ten, który wcześniej ucierpiał najmocniej, czyli retail.
Andrzej Sowiński, Dyrektor Zarządzający HP Inc Polska
Andrzej Sowiński, Dyrektor Zarządzający HP Inc Polska także zwraca przede wszystkim uwagę na sytuację pandemiczną, ale wskazuje też na znaczenie elastyczności rozwiązań oferowanych przez producenta:
Rok 2021 był z pewnością wymagający ze względu na zmiany biznesowe, ale też społeczne, które zachodzą w związku z pandemią. Praca hybrydowa wymaga od firm takich jak HP dostarczania jeszcze lepszych i bardziej innowacyjnych rozwiązań – powiedział dla IT Reseller Andrzej Sowiński – Mamy wiodącą pozycję w wielu segmentach rynku, dobrze wyczuwamy zmieniające się trendy rynkowe, a nasze dobre pozycje rynkowe znajdują odzwierciedlenie w raportach firm analitycznych.
Bardziej produktowe podejście do oceny roku prezentuje natomiast Magdalena Tumidajewicz, Surface BG Lead Commercial w Microsoft. To zrozumiałe, bowiem, o ile w liczbach sprzedanych sztuk komputerów Microsoft nie jest w stanie konkurować z gigantami takimi jak Lenovo, HP czy Dell, to pozostaje twórcą jednych z najciekawszych maszyn na rynku. Microsoft Surface zyskały znakomitą opinię przez lata i, w mojej prywatnej ocenie, jest to opinia w pełni zasłużona. Tyle tylko, że Microsoft nie ocenia rynku wyłącznie z perspektywy producenta komputerów. Wprawdzie czasy, w których pojawienie się nowego Windowsa oznaczało najpierw niecierpliwe wyczekiwanie, a potem redefinicję wielu aspektów użytkowych, odeszły tymczasowo w niebyt, to jednak nie można zapomnieć, że w 2021 roku firma z Redmond wprowadziła Windows 11.
Miniony rok dla Microsoft Surface w kontekście oferty biznesowej to przede wszystkim premiera nowego portfolio, a wraz z nią wprowadzenie systemu operacyjnego Windows 11 Enterprise. Zaprezentowaliśmy trzy kompletnie nowe urządzenia (Surface Laptop Studio, Pro 8, Go 3) oraz odświeżoną wersję Surface’a Pro X. Każdy z nich dostępny jest w kilku konfiguracjach, co łącznie daje dziewięć konstrukcji, składających się na ofertę Microsoft Surface dla firm. Każdy z nich został opracowany z myślą o innym scenariuszu użytkowania – począwszy od charakteru pracy, po miejsce jej wykonywania – mówi dla IT Reseller Magdalena Tumidajewicz, Surface BG Lead Commercial w Microsoft.
Nie ma wątpliwości, że Microsoft stał się mimowolnym beneficjentem pandemicznych zmian, związanych z praca i nauką zdalną. Zasoby w chmurze, komunikatory i narzędzia online stały się istotną częścią życia, także tam, jak np. w polskiej szkole, w której cyfryzacja była często jedynie deklaratywna lub nie było jej wcale. Magdalena Tumidajewicz dodaje:
Flota Microsoft Surface dla biznesu plasuje markę w roli lidera technologicznego dla firm. Stanowią ją wydajne urządzenia, w całości zaprojektowane przez jednego producenta, co przekłada się na wydajne i spójne środowisko pracy. Użytkownicy biznesowi korzystają z rozwiązań takich jak Microsoft Teams, Microsoft 365, Microsoft Office i oczywiście Microsoft Windows. Osadzenie tych rozwiązań na jednej platformie, przekłada się na większą wydajność i komfort pracy.
Dariusz Kwieciński, CEO Fujitsu Poland
Skoro już dotykamy obszaru rozwiązań chmurowych, w tym tych kierowanych do firm i instytucji, to warto zwrócić uwagę na perspektywę firmy wyraźnie skupionej na tym właśnie obszarze. Mowa o Fujitsu Poland, firmie, której CEO, Dariusz Kwieciński, tak ocenia ubiegły rok:
Rok 2021 był dla Fujitsu Polska czasem stabilnego wzrostu. Utrzymaliśmy swoją pozycję w czołówce firm technologicznych w kraju, poradziliśmy sobie z wyzwaniami, a w niektórych obszarach zdecydowanie poprawiliśmy wyniki.
Oczywiście, mierzyliśmy się z wyzwaniami charakterystycznymi dla całej branży. Największą niedogodnością dla rynku producentów były problemy z dostępnością komponentów, ale ta przedłużająca się sytuacja sprawiła, że wypracowaliśmy już wiele skutecznych rozwiązań. Również nadal trwająca pandemia nie ułatwia prowadzenia biznesu, jednak potrafimy działać w sposób, który minimalizuje skutki i wpływ na naszych Klientów. To przede wszystkim zasługa wytężonej aktywności naszych pracowników, którzy nauczyli się działać w zmiennych i często nieprzewidywalnych warunkach.
Natomiast procesy transformacji cyfrowej charakteryzowały się w minionym roku zmienną dynamiką. W pierwszej połowie 2021 roku wiele firm sięgało raczej po starsze pomysły, więc trwała głównie praca związana z rozmowami o potrzebach i aktualnej sytuacji. W drugiej połowie 2021 roku nastąpiło znaczne ożywienie w projektach tego typu, co bardzo nas cieszy. Zaczęliśmy obserwować więcej decyzji i rozstrzygnięć, przekładających się na konkretne działania w tej kwestii. To dobra perspektywa na przyszłość, szczególnie dla takich organizacji jak nasza. Pozycja Fujitsu Polska jest dobra i konsekwentnie ją rozbudowujemy.
Jackie Zhang, Dyrektor Zarządzający Huawei Polska
Pozostajemy w gronie azjatyckich gigantów rynku. Bardzo interesującą perspektywą podzielił się z nami Jackie Zhang, Dyrektor Zarządzający Huawei Polska.
Dla naszej branży ubiegły rok był pełen wyzwań związanych z koniecznością zapewnienia stabilności biznesowej klientom na całym świecie w obliczu trwającej pandemii i związanym z nią rosnącym zapotrzebowaniem na nowe technologie. Dzięki naszemu ekosystemowi partnerów udało się utrzymać pełną płynność działań – mówi szef Huawei Polska – Rozwiązania Huawei pomagają polskim firmom rozwijać ich działalność pomimo pandemii. Od ponad 17 lat umożliwiamy i nadal będziemy umożliwiać procesy cyfryzacji różnych sektorów polskiej gospodarki. Nasze portfolio produktowe jest szerokie i stale poszukujemy branż, które mogą skorzystać z naszych innowacji, a także bardzo zależy nam na tym, aby pomóc Polsce stać się liderem cyfrowej transformacji. Odbywa się to w ścisłej współpracy z naszymi partnerami i klientami, którzy czerpią korzyści z tej współpracy i rozwijają się razem z nami.
Oprócz wspierania transformacji cyfrowej, widzimy potrzebę rozwoju zielonych technologii w Polsce. Biorąc pod uwagę duże wyzwanie, jakim dla polskiego społeczeństwa i gospodarki jest zanieczyszczenie powietrza, inwestycje w odnawialne źródła energii wydają się nieuniknione, a my jesteśmy tu po to, by dostarczyć odpowiednie rozwiązania. Zapotrzebowanie na zieloną energię i jej produkcję rośnie z roku na rok, dlatego chcemy oferować naszym partnerom produkty, które są zgodne z trendami i zmianami zachodzącymi na rynku. Najlepszym dowodem naszych kompetencji i kwalifikacji w zakresie realizacji projektów transformacji energetycznej są ogłoszone niedawno współpracę z AVIA Solar oraz konsorcjum ZE PAK / Esoleo / PAK SERWIS – a wkrótce zaprezentujemy kolejnych partnerów w tym obszarze. Naszym rozwiązaniom zaufało już wiele dużych i średnich przedsiębiorstw oraz konsumentów, a my chcemy dalej wykorzystywać swoje bogate doświadczenie w zakresie odnawialnych źródeł energii do rozwoju sektora energetyki rozproszonej w Polsce.
Z powyższych wypowiedzi nietrudno wyciągnąć “wspólny mianownik”. Pandemia. Chociaż nie wszyscy używają tego słowa, każdy wskazuje na zjawiska wywołane bezpośrednio lub pośrednio problemem, z którym świat mierzy się od 2 lat. Kryzys chipowy, zerwane łańcuchy dostaw, wyraźna przewaga popytu nad podażą – to stałe elementy ubiegłego roku. Podczas gdy w 2020 roku świat najpierw wstrzymał oddech, a potem “ruszył na zakupy”, tak w 2021 roku sprzedaż stale rosła, co jeszcze bardziej nadwyrężyło możliwości firm z branży. Jednocześnie jednak, podniosło ich przychody. Kto mądrze wykorzysta owoce tego wzrostu zapewne będzie wygranym w najbliższych latach.