Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Polacy nieświadomi cyberzagrożeń, wyniki raportu Procontent Communication wskazują na poważny problem braku świadomości Polaków w sferze cyberbezpieczeństwa.

Specjaliści CERT odnotowali w Polsce w 2021 r. wzrost cyberataków aż o 182% w stosunku do roku poprzedniego. Tymczasem, tylko 1/5 badanych Polaków w raporcie Procontent Communication pt. „Polacy w cyberprzestrzeni – Czy jesteśmy świadomi cyberataków?” wskazała, że doświadczyła próby ataku rozumianego jako naruszenie ich Infrastruktury IT w pracy, danych w domowej sieci internetowej lub kradzieży środków finansowych. Wyniki raportu wskazują na poważny problem braku świadomości Polaków w sferze cyberzagrożeń.

 

Znikoma świadomość społeczeństwa w obliczu cyberataków. Starsze osoby wymagają edukacji.

Statystyki firm zajmujących się badaniem cyberprzestrzeni wskazują na nieustannie zwiększającą się liczbę zgłaszanych incydentów o naruszeniu cyberzabezpieczeń. Zagrożona jest także Polska, która według raportu Check Point Research z czerwca 2022 r. zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem zagrożeń cybernetycznych. Polacy nie zdają sobie jednak sprawy z wagi problemu. Aż 82% badanych deklaruje, iż nie doświadczyło próby cyberataku osobiście, a świadomość zagrożeń spada wraz z wiekiem. 22% osób do 24 roku życia wskazało, że zetknęło się z próbą ataku, podczas gdy w grupie wiekowej osób powyżej 50 roku życia twierdząco odpowiedziało tylko 14% badanych. Raport jasno wskazuje zatem grupy wiekowe, na które warto zwrócić szczególną uwagę w kwestii edukacji nt. podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa oraz rozpoznawania cyberataków.

 

Szczególne zagrożenie dla firm.

Dane Check Point Research wskazują, że w pierwszej połowie 2022 r. nastąpił 42% wzrost tygodniowych cyberataków w skali globalnej, przy czym każdy kontynent doświadczył znacznej eskalacji. Według ekspertów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa na cyberataki najbardziej narażone są infrastruktury IT firm, ze względu na większą wartość wykradanych danych. W Europie występuje średnio tysiąc ataków tygodniowo na jedną organizację. To wzrost o 26% w porównaniu z rokiem poprzednim. Pracodawcy, bagatelizując komunikację dotyczącą bezpieczeństwa informacji, przyczyniają się do niewiedzy pracowników. Jednakże, żeby móc przeciwdziałać problemowi, najpierw trzeba zrozumieć jego istotę. Propagowanie podstawowej wiedzy dotyczącej najprostszych zagadnień z branży IT może okazać się pomocne, szczególnie jeśli mowa o zapobieganiu zyskującym na popularności metodom oszustw i ataków w cyberprzestrzeni.

 

Cyberbezpieczeństwo staje się istotnym tematem w debacie publicznej.  Wzmożone ataki hakerów mające miejsce od rozpoczęcia wojny w Ukrainie oraz  przyśpieszona cyfryzacja gospodarki związana z pandemią COVID-19 spowodowały wzrost zainteresowania kwestią zagrożeń w cyberprzestrzeni. Polacy słusznie dostrzegli, iż od czasu napaści zbrojnej na Ukrainę zwiększyła się m.in. liczba cyberataków na polską infrastrukturę IT.  Przeprowadzony przez nas raport wskazał jednak na znikomą wiedzę Polaków w kwestii dostrzegania cyberataków we własnym otoczeniu.  Wyniki jasno pokazują, iż trzeba położyć nacisk na edukację praktycznie całego społeczeństwa, gdyż ponad 80% z nas nie zdaje sobie sprawy, że każdego dnia może być bezpośrednim celem ataków. Jednocześnie, zdaniem badanych, wiele firm nadal nie wdrożyło odpowiednich procedur bezpieczeństwa i nie edukuje pracowników w zakresie rozpoznawania cyberataków. – mówi Iwona Kubicz, Prezes Procontent Communication.

 

Co więcej, z raportu wynika, że bardziej świadomi cyberzagrożeń są mieszkańcy wsi niż większych miast. Blisko co piąty badany z obszarów wiejskich przyznaje, iż doświadczył w ostatnim roku próby napaści na  infrastrukturę IT, natomiast w miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców) takich wskazań było zaledwie 12%. Inwestycje w odpowiednią edukację powinny być zatem priorytetem zarówno w obszarach o większym zaludnieniu, jak również w mniejszych miejscowościach.

 

Wojna w Ukrainie. Cyberataki na niespotykaną dotąd skalę.

Raport ESET Threat Report z czerwca 2022 r. potwierdza fakt, iż wojna w Ukrainie poskutkowała zwiększeniem liczby zagrożeń w cyberprzestrzeni. Polska, będąc członkiem NATO oraz ze względu na swoje położenie geograficzne jest na nie szczególnie narażona. Jak wynika z raportu Procontent, Polacy są świadomi wzrostu zagrożenia – ponad 58% badanych łączy zwiększenie liczby ataków z wybuchem wojny w Ukrainie. Tylko niewielki procent badanych (18%) ma jednak poczucie, że zagrożenia mogą dotyczyć bezpośrednio ich samych. W tym przypadku większą wiedzą wykazują się osoby z wyższym wykształceniem.

Skuteczne działania komunikacyjne oraz przygotowanie zaawansowanych cyberzabezpieczeń to podstawa.  Firmy powinny śledzić rozwój w tym obszarze, by móc przeciwdziałać ewentualnym kryzysom, a w razie ataku, zareagować w odpowiednim tempie. Opinia publiczna powinna natomiast być informowana, o nowych rodzajach zagrożeń i ich społecznym oddziaływaniu. IPR (Institute for Public Relations) zwraca uwagę na istotę edukacji pracowników w firmie w postaci budowania tzw. kultury świadomości cyberbezpieczeństwa. Stowarzyszenie sugeruje, by zwrócić szczególną uwagę na znajomość przez pracowników obowiązujących w firmie zasad dotyczących bezpieczeństwa danych oraz przepisów odnoszących się do funkcjonowania w cyberprzestrzeni.

 

Sektor cyberbezpieczeństwa rozwija się w zawrotnym tempie, jednak infrastruktura i zabezpieczenia to nie wszystko, bardzo ważny jest również czynnik ludzki. Tu konieczna jest edukacja i monitoring reakcji pracowników na zagrożenia. Ważne jest także budowanie wagi cyberbezpieczeństwa w firmach i podkreślanie ich roli w funkcjonowaniu organizacji. W tym celu istotne jest, nie tylko prowadzenie projektów komunikacyjnych w zakresie wykrywania i reagowania na cyberzagrożenia, ale także wprowadzanie członków zespołów ds. cyberbezpieczeństwa do procesów planowania projektów marketingowych, komunikacji wewnętrznej i wydarzeń firmowych. Jednym z trendów w komunikacji na świecie jest budowanie większego zaangażowania zespołów ds. cyberbezpieczeństwa w realizowane przez firmy projekty – podkreśla Iwona Kubicz.

 

Raport powstał w wyniku pracy zespołu Procontent Communication oraz SW Research. Całość niebawem ukaże się w kanałach mediowych agencji, między innymi na www.procontent.pl

 

Intel ogłasza przełom w produkcji kwantowych procesorów komputerowych.