Polacy szukają oszczędności – Wielkie oczekiwanie na Black Friday i Cyber Monday! Ale co to właściwie oznacza dla naszych portfeli? 

Mimo inflacji, niektóre ceny spadają o ponad połowę! Polacy kupują dla siebie lub na prezenty, a polskie firmy szukają atrakcyjnych kosztów na koniec roku. Wszyscy wydają się być w trybie oszczędzania, stąd na rynku wielkie oczekiwanie na Black Friday i Cyber Monday. Co to oznacza dla naszych portfeli? 

 

Szukanie oszczędności

Nadchodzi czas dodawania produktów do realnych i wirtualnych koszyków. Patrząc tylko na oczyszczacze powietrza, jak pokazują dane Komputronik, listopad oznacza zwykle wzrost zainteresowania o 500%. Tymczasem ekonomiści co miesiąc analizują dane GUSu i widzą, że generalnie spada skłonność Polaków do zakupów.

 

Wrzesień był ósmym miesiącem z rzędu, kiedy w Polsce spadała konsumpcja, co sugeruje, że Polacy zmęczeni długotrwałą inflacja szukają oszczędności” – mówi Michał Przybylak, ekonomista i biegły rewident.

 

Większość branż, a co za tym idzie i klientów, dotkliwie odczuła wzrost inflacji. Kiedy ją pożegnamy, nie wiadomo, ale jak pokazują statystki nie wszystkie ceny wzrastały w ostatnim czasie tak samo.

 

W Polsce tempo spadku inflacji jest jednym z najwolniejszych w Europie, w październiku wzrost cen rok do roku wynosił 6,6%. Przy tym w kategorii sprzęt telekomunikacyjny jako jednej z nielicznych rok do roku obserwujemy spadek cen o 3,9%, co ma związek głównie z umocnieniem złotego w stosunku do dolara.” – zauważa Michał Przybylak. 

 

Sklepy internetowe już widzą wielkie zainteresowanie tymi spadkami cen. Polacy szukają okazji.

 

„Jesteśmy w trybie oszczędzania, szukamy więc tego, co jest korzystne cenowo. Elektronika zawsze stanowiła ważny element sprzedaży na koniec roku, ale w 2023 może to być wręcz wybór ekonomiczny, a nie tylko emocjonalny. Pewnie dlatego coraz więcej osób kupuje telefony, komputery i inny sprzęt także na raty. To po prostu korzystne dla chudszego portfela” – mówi Karolina Pietz Drapińska, dyrektor Marketing & PR Komputronik.

 

Tegoroczny okres promocji, z Black Friday na czele, wydaje się więc idealnym momentem na zakupy.

 

Teraz jest więc dobry moment na zakup elektroniki. W pierwszym kwartale przyszłego roku zobaczymy znaczące podwyżki w wielu kategoriach produktowych. Dziś producenci chcą wyczyścić magazyny, sprzedać wyprodukowany towar i odzyskać gotówkę, by móc inwestować w kolejne partie produkcyjne. Sprzedają towar często poniżej kosztów wytworzenia, ale jest oczywiste, że nikt nie będzie tego akceptował w dłuższym okresie. Stąd prognozy wzrostów cen” – podkreśla Wojciech Buczkowski, prezes Grupy Komputronik. 

 

Przed nami Black Friday, Cyber Monday i Święta Bożego Narodzenia, gdzie łączy się czas wielkich promocji, zakupów prezentów, wydatków firmowych na koniec roku i szukania sezonowych produktów. To więc okres, w którym konsumpcja może w końcu wzrosnąć.

 

Promocje na peryferiach 

Jak wynika z analiz Komputronik, każdego roku największym zainteresowaniem klientów na Black Friday i Cyber Monday, cieszą się też tak zwane peryferia komputerowe.

 

Ceny myszek, klawiatur czy drukarek w czasie wielkich wyprzedaży spadają nawet o ponad 50%. To sprzęty, które po prostu się zużywają. Klienci więc przewidując potrzebę ich posiadania, kupują wtedy nawet produkty na zapas. To forma oszczędzania dla tych, którzy z komputera korzystają codziennie” – mówi Jakub Przybylski dyrektor dywizji akcesoria i peryferia z Komputronik. 

 

Komputer to przecież nasz partner w pracy, jak i dla wielu, główna rozrywka po niej. Na wyprzedażach inwestujemy też w droższy sprzęt, tym bardziej, że spadek cen jest przy nich wartościowo największy. Dlatego dla gospodarstw domowych kupujemy wtedy projektory i ekrany, a firmy śledzą ceny systemów zasilania awaryjnego czy monitorów reklamowych.

 

Smartfony hitem sieci

W czasie listopadowo-grudniowych promocji zdecydowanie najwięcej wyszukań mają produkty z kategorii smartfon. Liczne promocje tych produktów, motywuje Polaków do wymiany telefonu. Być może niektórzy czekają wręcz specjalnie na ten okres, by dokonać takiego zakupu.

 

„W kategorii smartfon mamy dwie główne grupy zainteresowania klientów. Z jednej strony szukają znanych marek w lepszej cenie, z drugiej rozglądają się w wtedy za nowymi produktami, głównie marek azjatyckich, których możliwości są spore a ceny bardzo atrakcyjne. Tu przydaje się wizyta w salonie sprzedaży Komputronik, by samemu dotknąć, poklikać i porównać smartfona. Dlatego Black Friday to dla nas spory ruch zarówno online jak i offline” – mówi Robert Romanowski, dyrektor operacyjny sieci Komputronik. 

 

Czas zakupów promocyjnych produktów, to też moment decyzji o usługach dodatkowych. A jak wynika z danych Komputronik, z roku na rok Polacy coraz częściej wybierają ubezpieczenia sprzętu czy zakupy na raty. Dla smartfonów to również inwestycje w oklejanie ekranów telefonów. To też zapewne kwestia trybu oszczędzania, bo spadek cen produktu oznacza dodatkowy budżet na pozostałe zakupy.

 

„Schneider Electric pomaga budować bardziej zrównoważoną przyszłość” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Małgorzata Kasperska, wiceprezeska Schneider Electric – Secure Power Division MEE Cluster PL/CZ/SK/UA