Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Polacy wciąż nieświadomi zagrożeń cyfrowych. Aż 44% nie zna kraju pochodzenia używanego oprogramowania

Cyberbezpieczeństwo staje się coraz większym wyzwaniem dla Polski, ale świadomość zagrożeń wciąż pozostawia wiele do życzenia – wynika z najnowszego badania ClickMeeting.

 

Średnia ocena świadomości i potrzeba edukacji

Z danych opublikowanych przez ClickMeeting wynika, że aż 44% Polaków nie wie, z jakiego kraju pochodzą używane przez nich programy. To niepokojący sygnał, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę bezpieczeństwo danych osobowych, które mogą być narażone, jeśli oprogramowanie pochodzi z krajów o mniej restrykcyjnych regulacjach prawnych.

Badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych Polaków pokazuje także, że połowa społeczeństwa ocenia ogólny poziom świadomości zagrożeń cyberbezpieczeństwa jako średni, a tylko 10% uważa go za wysoki. Co ciekawe, to właśnie młodsze pokolenia – millenialsi oraz przedstawiciele młodego pokolenia X (28-44 lata) – są najbardziej optymistyczne: 15% z nich twierdzi, że Polacy dobrze rozumieją zagrożenia cyfrowe. W grupie najstarszych respondentów (powyżej 60 lat) wskaźnik ten spada do zaledwie 6%.

Aż 90% ankietowanych zgodnie uznało, że Polska pilnie potrzebuje intensyfikacji działań edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego.

 

Rosnąca liczba incydentów i rosnąca świadomość

Dane z 2024 roku pokazują skalę problemu: w Polsce odnotowano 111,6 tysiąca incydentów naruszających bezpieczeństwo cyfrowe, co stanowi wzrost o 23% w stosunku do roku poprzedniego. Co istotne, liczba zgłoszeń incydentów przez obywateli wzrosła aż o 64% rok do roku.

„Te dane wskazują na bardzo poważną skalę problemu, ale można je też z pewną nadzieją uznać za świadectwo rosnącej świadomości Polek i Polaków na temat zagrożeń cyfrowych” – komentuje Martyna Grzegorczyk, marketing manager w ClickMeeting.

Według ekspertów, wzrost liczby zgłoszeń świadczy o tym, że użytkownicy zaczynają lepiej rozumieć, kiedy i jak reagować na próby naruszenia ich bezpieczeństwa.

 

 

Patriotyzm konsumencki w technologii

ClickMeeting przyjrzał się również preferencjom Polaków w zakresie patriotyzmu konsumenckiego. Z badania przeprowadzonego we wrześniu 2024 r. wynika, że ponad połowa respondentów deklaruje preferowanie polskiego oprogramowania i usług technologicznych. Jednak realne użytkowanie polskich rozwiązań deklaruje już tylko 35% ankietowanych.

Najczęściej wykorzystywanymi polskimi produktami są czaty i komunikatory (blisko połowa wskazań). Kolejne miejsca zajmują platformy do wydarzeń online i webinarów (ponad 25%), a także edukacyjne i księgowe narzędzia cyfrowe (po 19%).

Tymczasem wiedza o pochodzeniu oprogramowania pozostaje kluczowa nie tylko dla bezpieczeństwa danych osobowych, ale i dla wspierania rozwoju rodzimych technologii w zgodzie z zasadami RODO, które obowiązują firmy działające na terenie Unii Europejskiej.

 

Perspektywy na przyszłość

Wzrost liczby incydentów oraz niska świadomość zagrożeń wskazują, że Polska musi zintensyfikować działania edukacyjne i promować świadome korzystanie z technologii. W dobie rosnącej liczby cyberataków – szczególnie ze strony podmiotów z Rosji i Białorusi – inwestycje w edukację użytkowników oraz promowanie krajowych rozwiązań mogą stać się kluczowym elementem strategii poprawy bezpieczeństwa cyfrowego w kraju.