Polki w sieci wątpliwości, czyli jak wygląda aktywność Polek w sieci – poznaj wyniki raportu Aasa „Polki Wykluczone Cyfrowo 2017”

W Polsce żyje 6,7 mln kobiet między 45. a 70. rokiem życia i blisko 30 proc. z nich, czyli ok 2 mln, rzadko lub w ogóle nie korzysta  z Internetu, jak wynika z Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017.

 

39 proc. wykluczonych cyfrowo Polek w wieku 45-70 deklaruje, że nie korzysta z Internetu, chociaż ma do niego dostęp, a prawie tyle samo (38 proc.) nie ma do niego dostępu.

 

Dlatego Aasa uruchamia ogólnopolską akcję edukacyjną „Aasy Netu”, aktywizującą osoby zainteresowane w opanowaniem podstawowych umiejętności digitalowych oraz ich bliskich.

 

 

NAJWIĘKSZA BARIERA? MOTYWACJA I EDUKACJA

Kobiety między 45. a 70. rokiem życia, które rzadko lub w ogóle nie korzystają z Internetu, zwykle bardzo nisko oceniają swoje kompetencje cyfrowe. Ponad połowa z nich jako niedostateczne ocenia swoje umiejętności związane z obsługą komputera (59 proc.) i wyszukiwaniem informacji w sieci (57 proc.). W konsekwencji proste aktywności podejmowane w Internecie są przez nie jeszcze częściej oceniane krytycznie. Takie są wyniki Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017, opracowanego na podstawie badania opinii zrealizowanego przez Kantar Public.

Najniżej Polki oceniają swoje umiejętności online w zakresie robienia zakupów przez Internet (78 proc. respondentek określa swoje kompetencje w tym zakresie jako niskie lub bardzo niskie), płatności internetowych (73 proc.), odbierania i wysyłania zdjęć (72 proc.), a także pisania e-maili (69 proc.). Tylko 6 proc. zapytanych kobiet korzysta z portali lub for dyskusyjnych, podczas gdy w skali kraju korzysta z nich 39 proc. Polaków.

Okazuje się, że najczęstszą przyczyną rzadkiego korzystania lub niekorzystania z Internetu jest brak takiej potrzeby, którą deklaruje 58 proc. ankietowanych. Drugim w kolejności powodem jest brakiem umiejętności obsługi komputera, tabletu, smartfona (26 proc.), a trzecim  brak takich urządzeń (24 proc.). Dopiero na czwartym miejscu wymieniany jest brak samej sieci (17%). Część respondentek mówi też o tym, że po prostu nie miał ich kto nauczyć korzystania z Internetu (14%).

Jednocześnie niewiele ponad 30 proc. przebadanych kobiet korzysta z sieci w minimalnym stopniu, i jedynie dzięki wsparciu drugiej osoby. Argument braku umiejętności w zakresie korzystania z komputera i tabletu jest częściej wskazywany przez mieszkanki wsi niż miast (31 proc. vs. 25 proc.).

Analizując sytuację Polek wykluczonych cyfrowo, mamy do czynienia w pewnym sensie z sytuacją paradoksalną, w ramach której wykluczenie nie jest uwarunkowane brakiem dostępu do Internetu, lecz może mieć raczej charakter bariery psychologicznej. Zmiana tych przekonań jest niezwykle istotna i powinna być związana z podejmowanymi różnorodnymi działaniami, dedykowanymi kobietom 45+ oraz ich rodzinom i najbliższemu otoczeniukomentuje dr Bogna Bartosz z Instytutu Psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim.

 

NAJWIĘKSZA MOTYWACJA? RODZINA

Aż 85 proc. wykluczonych cyfrowo kobiet uważa, że korzystania z sieci można nauczyć się w każdym wieku. Co byłoby dla nich motywacją? Zdecydowana większość uważa, że Internet stanowi ułatwienie w kontaktach z bliskimi (74 proc.), a dla trzech czwartych z nich jest pomocny w załatwianiu codziennych spraw (73 proc.).  Jednocześnie 24 proc. respondentek twierdzi, że powodu braku umiejętności korzystania z sieci ma słabszy kontakt z rodziną.

– Badania potwierdzają, że podstawowym powodem niekorzystania lub umiarkowanego korzystania z Internetu jest brak motywacji. Warto jednak zwrócić uwagę, że mimo tych barier, zalety umiejętnego wykorzystania sieci dostrzegane są praktycznie powszechniekomentuje socjolog, dr Dominik Batorski. Patrząc na wyniki raportu Aasa, pogląd ten podziela aż 85% badanych kobiet. Jest to olbrzymia pozytywna zmiana w stosunku do sytuacji sprzed kilku lat, kiedy to zdecydowana większość starszych osób, które nie korzystały z sieci uważała, że jest to technologia dla młodych – dodaje.

Co ciekawe, korzystaniem z Internetu częściej zainteresowane są kobiety, które postrzegają sieć, jako narzędzie bezpieczne (36 proc.) i ułatwiające załatwianie wielu codziennych spraw (35 proc.). Za poszerzeniem swoich kompetencji chętniej opowiadały się również respondentki mieszkające z dziećmi w wieku do 18. roku życia (43 proc.), a także Polki mające poczucie, że z powodu braku umiejętności obsługi komputera i Internetu rzadziej kontaktują się z bliskimi i rodziną (45 proc.).

Aby zbudować wśród kobiet wykluczonych potrzebę korzystania z Internetu, a co za tym idzie skłonić je do uzyskania takich umiejętności, warto odwołać się do ułatwień w komunikacji z najbliższymi – komentuje Urszula Krassowska Account Director w Kantar Public. – Co więcej, to właśnie najbliżsi mogą im pomóc w stawianiu pierwszych kroków w Internecie. Dzięki młodszym pokoleniom kobiety wykluczone cyfrowo zyskują szansę na włączenie się do społeczeństwa online – dodaje.

Silnym motywatorem do korzystania z Internetu okazuje się również możliwość wyszukiwania informacji związanych z leczeniem i zdrowiem (26 proc.), a także poszerzenia swojej wiedzy (20 proc.). Blisko jedna piąta przebadanych kobiet, jako mobilizujący wskazała fakt otrzymania ewentualnej pomocy ze strony drugiej osoby (19 proc.).

 

AKCJA EDUKACYJNA ONLINE

W odpowiedzi na problem wykluczenia cyfrowego Polek rusza internetowa akcja edukacyjna “Aasy Netu”, która potrwa od czerwca do grudnia bieżącego roku. Projekt zakłada zintegrowane działania edukacyjne oraz komunikacyjne, a także uruchomienie dedykowanej platformy internetowej, dostępnej pod adresem www.aasynetu.pl. Dzięki platformie, osoby zainteresowane będą miały możliwość skorzystania z bezpłatnych multimedialnych materiałów edukacyjnych. Zamysłem organizatorów jest także zmotywowanie młodszych pokoleń do czynnego wspierania osób starszych w nauce.

Bardzo liczymy na zaangażowanie się młodszych pokoleń w akcję, poprzez aktywne zachęcanie swoich mam, babć, ciotek i sąsiadek do podnoszenia umiejętności cyfrowych, a także towarzyszenia im podczas ich pierwszych kroków w Internecie komentuje Magdalena Pawlak, koordynatorka kampanii z firmy Aasa Polska. Naszym wspólnym celem powinno być umożliwienie osobom dojrzałym wiekiem, lecz początkującym jeśli chodzi o umiejętności cyfrowe, korzystania z dobrodziejstw, jakie niesie Internet. Chodzi przede wszystkim o częstsze kontakty z bliskimi, rozwijanie zainteresowań i dostęp do informacji, a w konsekwencji poprawę jakości życia i pełniejszy udział w życiu społecznym – podsumowuje.

 

Link do Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017

 

***

Metodologia badania „Polki Wykluczone Cyfrowo 2017”

Badanie zostało przeprowadzone w maju 2017 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CATI (wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo), na ogólnopolskiej grupie 1000 Polek w wieku 45-70 lat wykluczonych cyfrowo lub korzystających z Internetu w małym stopniu (kilka razy w miesiącu bądź rzadziej).

 

***

Kampania Aasy Netu

Internetowa akcja edukacyjna „Aasy Netu” została zainicjowana przez firmę Aasa Polska w czerwcu 2017 roku  w celu aktywizacji cyfrowej osób dojrzałych, przy wsparciu młodszych. Na stronie aasynetu.pl udostępniono multimedialny program nauczania dla dojrzałych wiekiem, ale początkujących, jeśli chodzi o umiejętności, użytkowniczek Internetu. Dzięki serii filmów i materiałów edukacyjnych, przy wsparciu Marka, eksperta z Aasa i swoich bliskich, osoby początkujące w łatwy sposób nauczą się np. pisać maile, wysyłać zdjęcia, prowadzić rozmowy on-line i wyszukiwać interesujące je informacje w Internecie. Każdy z filmów ma swój odpowiednik w postaci materiału edukacyjnego, mającego formę infografiki. Można go pobrać i wydrukować, aby służył jako przewodnik w trakcie codziennej nauki. Na stronie udostępniono też słowniczek podstawowych pojęć w formie pytań i odpowiedzi. Dzięki niemu uczestniczki programu dowiedzą się m.in. czym tak naprawdę jest Internet, co to jest wyszukiwarka, czym się różni laptop od tabletu i jak wymówić słowo Gmail.

 

***

O Aasa Polska S.A.

Aasa Polska S.A. jest technologiczną firmą finansową, specjalizującą się w udzielaniu pożyczek ratalnych dla konsumentów oraz małego biznesu, w oparciu o zasady odpowiedzialnego pożyczania. Firma nie udziela pożyczek krótkoterminowych, dba o rozwój rynku i klienta. Ściśle współpracuje z wiarygodnymi instytucjami takimi jak Biuro Informacji Kredytowej i Biura Informacji Gospodarczej – ERIF i Infomonitor. Jest członkiem Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych. Firma działa na rynku polskim, fińskim, estońskim, szwedzkim, indonezyjskim i chilijskim. Łączy pozytywne cechy oferty banków z ofertą firm pożyczkowych – szybkość, prostotę, transparentność i bezpieczeństwo.