Polskie centra danych pod presją – rosnące ceny energii, braki kadrowe i nowe regulacje to kluczowe wyzwania

Rosnące ceny energii, brak wykwalifikowanej kadry oraz konieczność dostosowania się do nowych regulacji w zakresie cyberbezpieczeństwa – to główne wyzwania, z jakimi mierzą się polskie centra danych. Wciąż niewielkie znaczenie ma natomiast wykorzystanie sztucznej inteligencji, choć eksperci przewidują wzrost jej roli w nadchodzących latach.
Rosnące koszty i presja regulacyjna
Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Kingston wynika, że polski rynek centrów danych stoi obecnie przed poważnymi wyzwaniami. Ankietowani decydenci IT wskazali, że największym problemem są rosnące ceny energii (80%), koszty modernizacji infrastruktury (70%) oraz wymogi wynikające z dyrektywy NIS2 i regulacji DORA (60%). Jak podkreśla Władysław Szewczuk z Eaton, skuteczne ograniczanie kosztów energii wymaga pełnego audytu energetycznego i wdrożenia inteligentnych systemów zarządzania energią. Polska, dzięki jednej z największych sieci ciepłowniczych w Europie, posiada potencjał w zakresie odzysku ciepła z urządzeń IT, co może stanowić istotny atut inwestycyjny.
„Przed podjęciem jakichkolwiek działań technicznych w celu ograniczania kosztów energii elektrycznej należy przeprowadzić pełny audyt efektywności energetycznej obiektu. Tylko na jego podstawie można będzie stwierdzić, czy konkretne działanie przyczyni się do ograniczenia kosztów energii. Pomocne może okazać się również wprowadzenie inteligentnych systemów zarządzanie energią, które monitorują i regulują zużycie energii w czasie rzeczywistym oraz pomagają w identyfikacji obszarów, które wymagają modernizacji.
Potencjał ograniczenia kosztów energii w obiekcie ma także odzysk ciepła generowanego przez urządzenia sieciowe i przekierowanie go na ogrzewanie budynku lub do sieci ciepłowniczej. Oszczędności i przychody z tego tytułu mogłyby pomóc w długoterminowym redukowaniu kosztów energii przy jednoczesnym dążeniu do dekorbonizacji. Polska posiada jedną z największych sieci ciepłowniczych w Europie. To jedna z ważnych przewag na mapie inwestycyjnej segmentu data center w Europie” – podkreśla Władysław Szewczuk, Data Center Cluster Leader Poland & Ukraine w firmie Eaton.
Nie bez znaczenia są także wyzwania kadrowe – braki specjalistów wskazało 45% badanych. Mniejsze znaczenie przypisano problemom wydajności sprzętu i zaburzeniom w łańcuchach dostaw (po 20%).

AI – Szanse na przyszłość, ale ostrożne podejście
Choć sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są szeroko omawiane w debacie publicznej, ich rzeczywiste wdrożenia w polskich centrach danych pozostają ograniczone. Zaledwie 15% obiektów wykorzystuje więcej niż 10% swojej infrastruktury IT do obsługi AI. Większość rozwiązań AI w Polsce koncentruje się na analizie danych dla sektora bankowego i korporacyjnego. Jak zauważa Robert Sepeta z Kingston, budowa własnych narzędzi AI to domena globalnych gigantów, a polskie centra skupiają się raczej na dostosowywaniu oferty do wymagań klientów B2B.
„Mimo że obecnie tylko niewielki procent centrów danych w Polsce wykorzystywany jest do tych celów, spodziewamy się, że trend ten będzie postępował, jednak rozwój będzie przede wszystkim punktowy. Pełną obsługę AI, na przykład w kontekście trenowania modeli, będą w stanie realizować wyłącznie największe centra danych, dysponujące odpowiednimi zasobami i skalą operacyjną. Natomiast rozwiązania typu proof of concept (PoC), szczególnie oparte na modelach destylowanych jak w przypadku DeepSeek, już teraz działają w centrach danych. Podejście PoC umożliwia szybkie ocenienie koncepcji i stopniowe wdrażanie rozwiązań, co napędza dalszy rozwoju rynku” – mówi Jarosław Łuczkiewicz, dyrektor marketingu i produktów w firmie Atman.

Silna konkurencja i bariery inwestycyjne
Według uczestników badania, największym utrudnieniem w rozwoju polskich centrów danych jest konkurencja ze strony międzynarodowych graczy (średnia ocena 4,05). Wysokie koszty początkowe oraz skomplikowane procesy prawno-administracyjne również stanowią istotne przeszkody. Co ciekawe, dostępność taniej energii czy lokalizacji oceniono jako bariery mniej istotne.
Eksperci podkreślają, że przyszłość polskich centrów danych zależy nie tylko od inwestycji w nowe technologie, ale także od budowy kompetencji i współpracy z instytucjami edukacyjnymi. Jak zauważa Sepeta, bez strategicznego podejścia trudno będzie konkurować z globalnymi liderami rynku.
O badaniu
Badanie „Rynek centrów danych w Polsce” zostało przeprowadzone w styczniu 2025 roku metodą CATI przez ośrodek Biostat na zlecenie firmy Kingston. W badaniu wzięło udział dwudziestu decydentów IT zarządzających polskimi centrami danych.