Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Polskie firmy i pracownicy coraz przychylniej patrzą na AI w miejscu pracy, wynika z najnowszego raportu SAP „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?

Pracownicy coraz rzadziej obawiają się, że sztuczna inteligencja pozbawi ich pracy, a firmy przyjmują bardziej realistyczne podejście do wdrażania tej technologii. Jak pokazuje najnowszy raport SAP „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi? AI, ESG i fundusze unijne z perspektywy polskich menadżerów”, tylko 29% menedżerów wskazuje obecnie na obawy pracowników jako istotną przeszkodę w inwestowaniu w AI. Jeszcze rok temu tę opinię podzielało aż 54% firm. Rosnąca wiedza na temat zastosowań AI i zmieniające się podejście do tej technologii pozwalają patrzeć na jej rolę w biznesie z nową perspektywą – jako na narzędzie wspierające, a nie zagrożenie dla zatrudnienia.

 

AI – partner, nie zastępca

AI w biznesie wciąż wymaga współpracy z człowiekiem i daleka jest od samodzielnego działania. Wzmacnia za to kluczowe procesy organizacyjne i usprawnia codzienne zadania, co pozwala zespołom na szybsze realizowanie celów i większą efektywność. W obszarach takich jak automatyzacja procesów, marketing, sprzedaż czy tworzenie oprogramowania firmy w Polsce oceniają AI wyjątkowo wysoko. To właśnie te dziedziny wskazywane są jako najsilniej wspierane przez sztuczną inteligencję, która pomaga w analizie danych, automatyzacji zadań i personalizacji ofert.

– Generatywna AI to zdecydowanie rewolucyjna technologia, której potencjał docelowo wpłynie właściwie na każdy aspekt naszego życia.  Świadomość konieczności budowania kompetencji cyfrowych „cloud mindset”, wchodzenia w interakcje z różnymi modelami LLM, aplikacjami Gen AI oraz umiejętność tworzenia własnych modeli AI jest kluczem do sukcesu dla przedsiębiorców, którzy myślą nie tylko o krótkoterminowej optymalizacji procesów, ale przede wszystkim o długoterminowym celu: tworzeniu interdyscyplinarnego „człowiek- maszyna” środowiska dla innowacji i budowaniu odpornej na zakłócenia strategii wzrostu – komentuje Marcin Demkiw, Dyrektor ds. wsparcia sprzedaży, SAP Polska.

 

Firmy widzą konkretne korzyści z AI – personalizacja, automatyzacja, oszczędności

Jak wynika z badania SAP, głównymi motywatorami polskich przedsiębiorstw do inwestycji w AI są możliwość szybkiej personalizacji pod potrzeby firmy (42% firm), niskie koszty wdrożenia rozwiązań AI (38%) oraz dostępność gotowych rozwiązań branżowych, co eliminuje konieczność budowy systemów od podstaw (35%). AI zaczyna być postrzegana jako narzędzie do zwiększania efektywności operacyjnej, a nie jako konkurencja dla pracowników.

Firmy, które jeszcze nie korzystają z AI, największy potencjał tej technologii widzą w obszarach związanych z cyberbezpieczeństwem, automatyzacją procesów i logistyką. Przewidywania te różnią się jednak od doświadczeń firm, które już wdrożyły AI – ich przedstawiciele najbardziej doceniają efekty AI w marketingu, sprzedaży i automatyzacji. Różnice te sugerują, że firmy planujące inwestycje w sztuczną inteligencję powinny realistycznie spojrzeć na jej zastosowanie i dostosować je do specyficznych potrzeb swojej branży.

 

Przyszłość rynku pracy: AI zmienia role, ale nie wypiera ludzi

Prawie połowa badanych dostrzega, że rozwój AI prowadzi do zmiany profilu niektórych stanowisk. Jednocześnie menedżerowie zauważają, że zamiast zmniejszać zatrudnienie, AI często wspiera zespoły w codziennych zadaniach, pozwalając im skupić się na bardziej złożonych projektach. W szczególności automatyzacja procesów pomaga odciążyć pracowników – zgadza się z tym ponad 57% ankietowanych, którzy wskazują, że AI staje się cennym partnerem w pracy, eliminując powtarzalne obowiązki. Aż 49% ankietowanych zgadza się także z twierdzeniem, że wdrożenie rozwiązań AI znacząco usprawniło funkcjonowanie ich firmy lub ma potencjał na optymalizację pracy. Jedynie 27% jest odmiennego zdania.

 

Kompetencje w pracy z AI kluczem do sukcesu wdrożeń

Wdrożenie sztucznej inteligencji w firmach wymaga od zespołów nowych kompetencji – od umiejętności zarządzania danymi po znajomość specyficznych narzędzi AI. Jak wynika z raportu SAP, ponad 40% polskich przedsiębiorstw ocenia, że ich pracownicy są dobrze przygotowani do pracy z technologią AI, ale 32% wciąż dostrzega luki kompetencyjne, które mogą utrudniać skuteczne wdrażanie rozwiązań opartych na AI. W odpowiedzi na te wyzwania firmy coraz częściej inwestują w rozwój kompetencji swoich zespołów, stawiając na szkolenia z zarządzania danymi i rozumienia algorytmów. Tylko dzięki takim działaniom AI może stać się realnym wsparciem dla biznesu – nie tylko automatyzując procesy, ale także umożliwiając pracownikom lepsze wykorzystywanie potencjału danych w podejmowaniu decyzji biznesowych.

 

IT Channel Leaders 2024: „Współpraca i partnerstwo najważniejsze” – wspólnie podkreślili czołowi przedstawiciele branży IT podczas debaty „Liderzy Branży”