Polskie firmy powszechnie stawiają na cyfrową transformację. Mają jednak problem z osiąganiem celów.
EY przeprowadziło badanie „Cyfrowa Transformacja 2024”, z którego wynika, że tytułowa kwestia stała się bardzo ważną dla firm w Polsce.
Zaledwie w ciągu 4 lat wskaźnik ten, jako priorytetowy w przedsiębiorstwach, wzrósł z 38% do 84%. Głównymi motywami podejmowania działań w kierunku cyfryzacji są przede wszystkim chęć rozwoju (49%), lepsza obsługa klienta (43%) i zwiększenie sprzedaży (43%). Największy wzrost zanotowała branża logistyczna (84%), najsłabiej zaś wypadł sektor produkcyjny (55%).
– Okres pierwszych, masowych implementacji cyfrowych narzędzi już minął. W programach transformacyjnych osoby zarządzające firmami w Polsce nie zadają już pytania czy, ale w jaki sposób. Na pierwszy plan wychodzi analiza potrzeb, dobór odpowiednich narzędzi oraz mierzenie efektywności. W przeszłość odeszły też wdrożenia pod wpływem chwili. Firmy z wyprzedzeniem planują swoje działania, tak aby w jak największym stopniu odpowiadały na ich realne wyzwania. Doskonale obrazuje to proces implementacji narzędzi opartych o sztuczną inteligencję. Chociaż firmy podchodzą do tych rozwiązań z entuzjazmem, to towarzyszy mu również ostrożność i konieczność wpisania tych działań w szerszy, biznesowy kontekst – powiedział Mateusz Mazur, Partner EY, Lider obszaru inżynierii cyfrowej.
Głównymi efektami cyfrowej transformacji dostrzeganymi przez przedsiębiorstwa są automatyzacja wewnętrznych procesów (49%) i poprawa jakości obsługi klienta (48%). Wysoki odsetek odpowiedzi uzyskały również wprowadzenie nowych produktów (39%) lub nowe kanały sprzedaży (36%).
Proces cyfrowej transformacji wiąże się z szeregiem korzyści, ale obszar wyzwań nie pozostaje pustą kartką. Wśród najważniejszych barier firmy wymieniają wysokie koszty (33%), zadowolenie z obecnej sytuacji (24%) oraz odkładanie decyzji przez zarząd na później (23%).
– Firmy w Polsce znajdują się na tym etapie cyfrowej transformacji, w której znaczącą rolę odgrywa ewaluacja dotychczasowych działań. Pozwala to zweryfikować słuszność poprzednich decyzji i dobrać najbardziej efektywne narzędzia do dalszych procesów. Jednym z kluczowych czynników jest oszacowanie założeń w zakresie spodziewanych kosztów. Przedsiębiorstwa napotykają w tym obszarze znaczącą barierę. Pokazuje to jak kluczowe znaczenie ma etap planowania i selekcji optymalnych technologii. W tym procesie warto spojrzeć w kierunku zewnętrznych doradców, którzy dysponują nie tylko odpowiednim doświadczeniem, ale również świeżym spojrzeniem. Musi to być jednak współpraca z precyzyjnie określonymi zasadami, podziałem odpowiedzialności i mierzalnymi celami. – stwierdził Radosław Frańczak, Partner EY Polska, Lider obszaru Technology Consulting.
Badanie EY – Cyfrowa Transformacja 2024 – zostało wykonane przez CubeResearch na zlecenie EY metodą CATI i CAWI w pierwszym kwartale 2024 roku na próbie 494 średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce. Reprezentowały one cztery branże: produkcja, logistyka, finanse oraz handel. Respondenci odpowiadają w firmach za obszar cyfrowej transformacji, IT, finansów lub są właścicielami/członkami zarządu.