Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Polskie sklepy nie spieszą się z wdrażaniem AI. Bezpieczeństwo i koszty na pierwszym planie

Tylko co dziesiąta firma handlowa w Polsce wdrożyła AI – wynika z raportu EY. To znacznie mniej niż w produkcji czy usługach. Główne bariery to obawy o bezpieczeństwo i wysokie koszty.

Polski handel ostrożnie podchodzi do wdrażania sztucznej inteligencji. Według najnowszego raportu EY, tylko 10% firm z tego sektora ma za sobą pierwsze wdrożenia AI. Dla porównania, w branży produkcyjnej ten odsetek sięga 30%, a w usługach 24%. Co ciekawe, aż 13% firm handlowych przerwało już rozpoczęty proces implementacji – to więcej niż w innych sektorach.

Zdecydowana większość przedsiębiorstw handlowych korzysta z gotowych rozwiązań AI dostarczanych przez zewnętrznych dostawców. Tylko 14% firm tworzy własne narzędzia. Wyniki tegorocznego badania są wyraźnie słabsze niż rok temu – wtedy wdrożenia AI deklarowało 20% firm, a przerwane projekty stanowiły 9%.

Główną barierą są obawy o bezpieczeństwo, zwłaszcza w zakresie ochrony danych. Aż 26% firm z sektora handlowego wskazuje ten czynnik jako kluczowy powód wstrzymywania inwestycji.

„Zaufanie klientów i partnerów to podstawa w handlu, dlatego firmy ostrożnie podchodzą do nowych technologii” – komentuje Bartosz Pacuszka, partner EY Polska.

 

 

 

Mimo tych trudności, aż 89% firm, które wdrożyły AI, deklaruje, że osiągnęły zamierzone korzyści. Najczęściej wskazywane efekty to niższe koszty prowadzenia biznesu, zwiększenie skali działania i poprawa jakości obsługi. AI najczęściej wykorzystywana jest w marketingu, analizie rynku, sprzedaży, obsłudze klienta i zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Firmy handlowe w Polsce chętnie inwestują w cyberbezpieczeństwo związane z AI – robi to 35% z nich, częściej niż w innych branżach. Jednak tylko 22% przedsiębiorstw z tego sektora przyznaje, że wdrożenie AI wpłynęło na ograniczenie zatrudnienia na stanowiskach niewymagających doświadczenia. To wyraźnie mniej niż w produkcji czy usługach.