Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji, zwłaszcza GenAI, prowadzą do zmian, która następują raz na pokolenie – Cisco prezentuje trendy technologiczne na 2024

Technologie ewoluują w bezprecedensowym tempie, a przewidywania dotyczące nadchodzących trendów są zawsze tematem debaty – co jest prawdziwe, co jest szumem informacyjnym, a co falą ekscytacji wokół „kolejnej wielkiej rzeczy”. Postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji, zwłaszcza generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), prowadzą do zmiany, która następuje raz na pokolenie. Otwiera to ogromne, nowe możliwości i przekształca branże, sposoby działania i ścieżki kariery.

Przeprowadzone niedawno badanie Cisco AI Readiness Index wykazało, że 95% respondentów już teraz posiada lub opracowuje strategię dotyczącą sztucznej inteligencji, ale tylko 14% jest w pełni gotowych do zintegrowania AI ze swoją działalnością. Co będzie potrzebne, aby organizacje przyjęły i zintegrowały AI? W jaki sposób innowatorzy mogą wykorzystać zmiany, aby pozostać konkurencyjnymi? Gdzie i w jaki sposób innowacje i zaufanie będą się przenikać?

Te spostrzeżenia i pytania są punktem wyjścia do prognozy dotyczącej nadchodzących trendów technologicznych w 2024 roku, którą podzieliła się Liz Centoni, Chief Strategy Officer w Cisco.

 

1. Generatywna sztuczna inteligencja rozszerzy swoje możliwości na świat biznesu, dzięki opartym na GenAI interfejsom języka naturalnego (NLI), spersonalizowanym dużym modelom językowym (LLM), dostosowanym aplikacjom B2B i kontekstom biznesowym.

Oczekiwania co do interfejsów języka naturalnego (NLI) zasilanych przez GenAI dla nowych produktów pojawiających się na rynku rosną, a ponad połowa z nich będzie miała je domyślnie już do końca 2024 roku. GenAI będzie również wykorzystywana w interakcjach B2B z użytkownikami wymagającymi bardziej kontekstowych, spersonalizowanych i zintegrowanych rozwiązań. GenAI dostarczy interfejsy API, interfejsy i usługi umożliwiające dostęp, analizę i wizualizację danych i spostrzeżeń, stając się wszechobecną technologią w takich obszarach, jak zarządzanie projektami, jakość i testowanie oprogramowania, oceny zgodności i działania rekrutacyjne.

Eksperci Cisco prognozują również, że będziemy świadkami rozwoju wyspecjalizowanych, specyficznych dla wąskich zastosowań modeli AI i przejścia na mniejsze, wyspecjalizowane modele LLM o wyższym poziomie dokładności, trafności, precyzji i zrozumienia niszowego tematu. Na przykład, modele LLaMA-7B – często używane do uzupełniania kodu i few-shottingu, czyli metody polegającej na zasilaniu modeli niewielką liczbą przykładów, w celu jak najszybszego rozpoczęcia jego uczenia się – będą coraz częściej stosowane. Co więcej, multimodalne połączenie różnych typów danych: obrazów, tekstu, mowy i danych numerycznych z algorytmami przetwarzania inteligencji, rozszerzy przypadki użycia w zakresie działań B2B. Zaowocuje to lepszymi wynikami w takich obszarach jak planowanie biznesowe, medycyna czy usługi finansowe.

 

2. Ruch na rzecz odpowiedzialnego, etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji rozpocznie się od jasnych ram zarządzania sztuczną inteligencją, które uszanują prawa człowieka i ustanowią wartości postępowania z AI.

Przyjęcie sztucznej inteligencji to zmiana technologiczna, która pojawia się raz na pokolenie, spotykając się na przecięciu innowacji i zaufania. Jednak aż 76% organizacji nadal nie posiada kompleksowej polityki w zakresie sztucznej inteligencji. Istnieje powszechna zgoda co do tego, że potrzebujemy regulacji/polityki oraz samokontroli i zarządzania, aby złagodzić ryzyka związane z GenAI. Musimy je jednak bardziej zniuansować, na przykład w obszarach takich jak naruszenie praw własności intelektualnej, w których fragmenty istniejących dzieł sztuki oryginalnej są wykorzystywane w celu wygenerowania nowej sztuki cyfrowej. Ten obszar cały czas wymaga regulacji.

Cisco wskazuje również na konieczność zapewnienia konsumentom dostępu do ich danych i kontroli nad nimi w duchu niedawnej unijnej ustawy o danych (EU data act). Wraz z rosnącym znaczeniem systemów sztucznej inteligencji, dostępne dane publiczne wkrótce osiągną pułap, a wysokiej jakości dane językowe zostaną prawdopodobnie wyczerpane jeszcze przed 2026 rokiem. Organizacje muszą przejść na dane prywatne i/lub syntetyczne, co otwiera z kolei możliwości niezamierzonego dostępu i ich wykorzystania.

Organizacje mogą na tym polu zrobić wiele na własną rękę. Liderzy muszą się jednak zobowiązać do przejrzystości i wiarygodności w zakresie rozwoju, użytkowania i raportowania wyników działania systemów sztucznej inteligencji. Na przykład, jeśli chodzi o niezawodność, zajmowanie się fałszywymi treściami i nieoczekiwanymi wynikami powinno być napędzane przez organizacje z kompetencjami oceny ryzyka i odpowiednimi szkoleniami w zakresie LLM w celu zmniejszenia ryzyka zaburzenia wyników. Eksperci Cisco przewidują, że w 2024 firmy, każdej wielkości i z każdego sektora, formalnie określą to, w jaki sposób odpowiedzialne zarządzanie AI kieruje wewnętrznym rozwojem, zastosowaniem i wykorzystaniem sztucznej inteligencji w ich organizacjach. Dopóki firmy technologiczne nie będą w stanie wiarygodnie wykazać, że są godne zaufania, można spodziewać się, że rządy będą tworzyć więcej polityk bezpieczeństwa związanych z tą technologią.

 

3. Konsumenci i firmy staną w obliczu zwiększonego ryzyka związanego z dezinformacją, oszustwami i wyłudzeniami generowanymi przez sztuczną inteligencję, co skłoni firmy technologiczne i rządy do współpracy w celu znalezienia rozwiązań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa.

W 2024 r. dezinformacja, oszustwa i nadużycia oparte na sztucznej inteligencji będą nadal stanowić zagrożenie dla firm, ludzi, a nawet przebiegu wyborów i potencjalnych kandydatów biorących w nich udział. W odpowiedzi zobaczymy więcej inwestycji w wykrywanie i ograniczanie ryzyka. Nowe, integracyjne rozwiązania AI będą chronić przed sklonowanymi głosami, deepfake’ami, botami w mediach społecznościowych i kampaniami wywierającymi wpływ na wybrane grupy społeczne. Modele sztucznej inteligencji będą szkolone na dużych zbiorach danych w celu zwiększenia dokładności i skuteczności. Nowe mechanizmy uwierzytelniania i potwierdzania pochodzenia będą promować przejrzystość i odpowiedzialność.

Zgodnie z wytycznymi G7 w sprawie sztucznej inteligencji, dotyczącymi zagrożeń dla wartości demokratycznych, zarządzenia wykonawczego administracji prezydenta Bidena w sprawie bezpiecznej sztucznej inteligencji oraz ustawy UE w sprawie sztucznej inteligencji, będziemy również świadkami ściślejszej współpracy między sektorem prywatnym a rządami i w rezultacie zwiększenia świadomości zagrożeń oraz wdrożenia środków weryfikacji i bezpieczeństwa. Współpraca ta będzie miała na celu również dyscyplinowanie nieuczciwych podmiotów i zapewnienie zgodności z przepisami. Firmy muszą nadać priorytet zaawansowanemu wykrywaniu zagrożeń i ochronie danych, regularnym ocenom podatności, aktualizacjom systemów bezpieczeństwa i dokładnym audytom infrastruktury sieciowej. Dla konsumentów czujność będzie kluczem do ochrony tożsamości, oszczędności i kredytów.

 

4. Kwantowy postęp, w miarę jak przyszłość kryptografii i sieci będzie nadal nabierać kształtu.

Cisco przewiduje wzrost przyjęcia kryptografii postkwantowej (PQC) – nawet przed jej standaryzacją – jako podejścia opartego na oprogramowaniu, które współpracuje z konwencjonalnymi systemami w celu ochrony danych przed przyszłymi atakami kwantowymi. PQC zostanie przyjęta przez przeglądarki, systemy operacyjne i biblioteki, a innowatorzy będą eksperymentować, integrując ją z protokołami, takimi jak SSL/TLS 1.3, który reguluje klasyczną kryptografię. PQC zacznie również przenikać do przedsiębiorstw, które będą dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa danych w świecie post-kwantowym.

Kolejnym trendem będzie rosnące znaczenie sieci kwantowych, które w ciągu 4 lub 5 lat, a być może dłużej, umożliwią komputerom kwantowym komunikację i współpracę w celu uzyskania bardziej skalowalnych rozwiązań kwantowych. Sieci kwantowe do przesyłania informacji będą wykorzystywać zjawiska kwantowe, takie jak splątanie i superpozycja. Kwantowa dystrybucja klucza (QKD) jako alternatywa lub uzupełnienie PQC, w zależności od wymaganego poziomu bezpieczeństwa i wydajności, będzie również wykorzystywać sieci kwantowe. Będą one przedmiotem istotnych i nowych badań oraz inwestycji ze strony rządów i sektora usług finansowych, które mają wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa i przetwarzania danych.

 

5. Uwalniając przyszłość personalizacji opartej na sztucznej inteligencji, przedsiębiorstwa wykorzystają moc i potencjał abstrakcji API, czyli możliwości tworzenia interfejsów bez znajomości zasad funkcjonowania całych programów.

W nadchodzącym roku firmy będą poszukiwać innowacyjnych sposobów na wykorzystanie ogromnej mocy i korzyści płynących ze sztucznej inteligencji bez złożoności i kosztów budowy własnych platform. Interfejsy programowania aplikacji (API) będą odgrywać kluczową rolę. W coraz większym stopniu zaczną działać jako „warstwa abstrakcji” – płynne mosty integrujące wiele gotowych narzędzi, usług i systemów AI przy niewielkim rozwoju lub konfiguracji infrastruktury. Dzięki dostępowi do szerokiej gamy możliwości AI, za pośrednictwem interfejsów API, zespoły zautomatyzują powtarzalne zadania, uzyskają głębszy wgląd w dane i usprawnią podejmowanie decyzji.

W tym roku rozpocznie się również wyścig w kierunku customizacji technologii opartej na API, w którym organizacje będą mogły wybierać i łączyć interfejsy od różnych dostawców, z łatwością dostosowując rozwiązania AI do unikatowych i nowatorskich wymagań. Elastyczność i skalowalność będą sprzyjać łatwej współpracy z zewnętrznymi ekspertami AI, startupami i instytucjami badawczymi, napędzając wymianę pomysłów i przełomowe postępy. W rzeczywistości te wyselekcjonowane ekosystemy już nabierają kształtów, a w 2024 roku naprawdę się rozkręcą.

 

6. Sztuczna inteligencja nie ulegnie greenwashingowi – jej rozwój spowoduje jeszcze większe zużycie energii, jednocześnie odblokowując nowe paradygmaty użycia sieci komputerowych

Zrównoważona energia odgrywa kluczową rolę w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Wybierając mniejsze modele sztucznej inteligencji, z mniejszą liczbą warstw i filtrów specyficznych dla przypadków ich użycia, firmy zaczną obniżać koszty zużycia energii w porównaniu z systemami ogólnymi. Te systemy są szkolone na mniejszych, bardzo dokładnych zestawach danych i skutecznie wykonują określone zadania. Na przeciwległym biegunie są modele głębokiego uczenia, które wykorzystują ogromne ilości informacji.

Szybko rozwijająca się kategoria energetycznych sieci komputerowych, która łączy w sobie możliwości sieci definiowanych programowo i systemu elektroenergetycznego składającego się z mikrosieci prądu stałego, również przyczyni się do zwiększenia efektywności energetycznej. Stosując sieci komputerowe do zasilania i łącząc je z danymi, komputerowe sieci energetyczne oferują kompleksową widoczność i analizę porównawczą istniejących emisji oraz punkt dostępu do optymalizacji zużycia energii, dystrybucji, transmisji i magazynowania. Komputerowe sieci energetyczne pomogą również organizacjom dokładniej mierzyć zużycie energii i emisje, zautomatyzować wiele funkcji w IT, inteligentnych budynkach i czujnikach IoT oraz odblokować nieefektywną i niewykorzystaną energię. Dzięki wbudowanym funkcjom zarządzania energią, sieć stanie się płaszczyzną kontrolną do pomiaru, monitorowania i zarządzania zużyciem.

 

7. „Testowanie z przesunięciem w lewo” zaowocuje współpracą, nowoczesnymi platformami konwergentnymi i niewielką pomocą sztucznej inteligencji, aby odkryć nowe doświadczenie programistyczne i pomóc tworzyć lepsze oprogramowanie.

Ponieważ organizacje coraz chętniej stosują metodologię „testowania z przesunięciem w lewo”, to znaczy testów oprogramowania i systemów na wcześniejszych etapach ich życia, rozwój oprogramowania zmieni się dzięki nowym narzędziom, podejściu i technologiom. Programiści będą wykorzystywać platformy i współpracę a nawet niewielką pomoc sztucznej inteligencji, w celu scentralizowania zestawów narzędzi i odblokowania nowo odkrytej wydajności, aby móc skupić się na dostarczaniu wyjątkowych doświadczeń cyfrowych. Przykładowo, będą oni korzystać z CNAPP, zarządzania bezpieczeństwem w chmurze (CSPM) i platform ochrony obciążeń w chmurze (CWPP), aby zwalczać rozrastanie się narzędzi, usprawniać przepływy pracy i eliminować obciążenie związane z zarządzaniem rozłącznymi narzędziami.

Niektórzy będą nadal zmagać się z różnymi rozwiązaniami punktowymi, pozostawiając luki w zabezpieczeniach i powodując problemy z łańcuchem dostaw oprogramowania. Innowatorzy będą wykorzystywać sztuczną inteligencję do przyspieszenia dostarczania i obsługi żmudnych zadań, takich jak testowanie pod kątem wad i błędów. W międzyczasie narzędzia do współpracy i asystenci AI staną się zaufanymi towarzyszami, gdy zespoły zajmą się zawiłościami bezpieczeństwa, obserwowalności i infrastruktury. Zespoły będą również wykorzystywać spostrzeżenia oparte na sztucznej inteligencji do poruszania się po zawiłościach komponentów, protokołów i narzędzi. Ludzkie mechanizmy kontroli i równowagi muszą zapewniać, że decyzje oparte na sztucznej inteligencji są sprawiedliwe, bezstronne i zgodne z wartościami etycznymi. Eksperci Cisco uważają, że sztuczna inteligencja powinna wspomagać podejmowanie decyzji przez człowieka, a nie całkowicie go zastępować.

 

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja stała się zarówno katalizatorem zmiany, jak i „płótnem do malowania przyszłości”. Jest już w naszych domach, samochodach, biurach – i w naszych kieszeniach. Podziwiając postęp, jakiego dokonaliśmy w krótkim czasie, musimy również zrównoważyć korzyści i zagrożenia.

Zaufanie między ludźmi a systemami i narzędziami sztucznej inteligencji, z których korzystają, ma fundamentalne znaczenie i nie podlega negocjacjom. Oznacza to zapewnienie jasności co do tego, co sztuczna inteligencja może a czego nie może robić, dzięki nowym ramom przejrzystości danych i odpowiedzialności, wysiłkom na rzecz edukowania ludzi i firm na temat tego, jak może dojść do zakłóceń, nauczaniu umiejętności, które będą potrzebne w nowych zawodach umożliwiających i obsługujących sztuczną inteligencję, oraz nowym sposobom współpracy w najlepszym interesie ludzi.

 

Lenovo Top Partners Award 2023: Wieczór pełen wrażeń i celebracja współpracy biznesowej. Kto w tym roku został nagrodzony „Jedynką”?