“Wnioski z Indeksu Cyfrowej Przyszłości potwierdzają, że Polska zbudowała już silne fundamenty rozwoju cyfrowego. Nadszedł czas na przyspieszenie, którego głównym motorem jest ludzka wyobraźnia, umiejętności i technologia gotowa do wykorzystania przez wszystkie pokolenia” – mówi Dominika Bettman, dyrektor generalna w polskim oddziale Microsoft.
200 tysięcy przeszkolonych specjalistów IT, trzy strefy dostępności Azure w polskim regionie przetwarzania danych, a ponadto 60 tysięcy osób objętych kompleksowym programem edukacyjnym My Digital Life. To kolejne efekty miliardowej inwestycji w Polską Dolinę Cyfrową, ogłoszonej przez Microsoft 20 miesięcy temu.
“Prawdziwa siła innowacji tkwi w ludziach i ujawnia się, gdy dotyczy całego społeczeństwa, a nie tylko wybranych jednostek. Powinniśmy pamiętać o wszystkich, bo każdy ma prawo do rozwoju technologicznego i doskonalenia umiejętności cyfrowych, aby aktywnie uczestniczyć w transformacji europejskiej gospodarki” – podkreśla Dominika Bettman.
Przygotowany przez Microsoft Indeks Cyfrowej Przyszłości (eng. Digital Futures Index) wskazuje, że państwa o wyższym poziomie umiejętności cyfrowych i aktywniejszym korzystaniu z różnych technologii i usług cyfrowych osiągają wyższe wyniki w kluczowych wskaźnikach jakości życia: produktywności, zarobkach i innowacyjności.
Dominika Bettman, dyrektor generalna w polskim oddziale Microsoft.
Polska osiągnęła wysoki stopień zaawansowania w cyfryzacji administracji publicznej i sektora publicznego, przekraczając średnią dla Europy Środkowo-Wschodniej (14 proc. powyżej średniej). Wraz z decyzją o inwestycji w rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej, Microsoft podpisał strategiczne porozumienie z Chmurą Krajową, którego celem jest wspieranie lokalnych organizacji w procesie ich cyfrowej transformacji i kreowania innowacji. W wyniku wspólnych działań to właśnie sektor publiczny staje się beneficjentem cyfrowego przyspieszenia.
“Po rozwiązania chmurowe najpierw sięgają startupy i inne organizacje, dla których technologia już stała się kluczową dźwignią biznesu. Chmura zapewnia im elastyczne i skalowalne środowisko wzrostu, dzięki czemu mogą skoncentrować się na swoim podstawowym biznesie i zdobywaniu nowych rynków” – mówi Michał Potoczek, prezes Chmury Krajowej. “W ślad za innowatorami podążają bardziej tradycyjne branże, ale także administracja publiczna. Ten trend jest już zauważalny w Polsce. Chmurowy model dostarczania rozwiązań jest coraz częściej brany pod uwagę w warunkach zamówień publicznych i takie zadania są z powodzeniem realizowane. To bardzo dobra wiadomość, bo nie da się zbudować nowoczesnej gospodarki i nowoczesnego państwa bez technologii. Dzięki inwestycjom takim jak Microsoft tempo adopcji chmury w naszym kraju już zaczęło przyspieszać, a najciekawsze projekty są jeszcze wciąż przed nami”
Polskie firmy zatrudniają ekspertów ICT
Z analizy Indeksu wynika, że Polska ma wysoki poziom dojrzałości na tle innych krajów w zakresie wykorzystania pracy zdalnej (18 proc. powyżej średniej). Na tle regionu Europy Środkowo-Wschodniej, polskie firmy mają również wyższy poziom zatrudnienia talentów informatycznych (35 proc. powyżej średniej). Setki polskich firm zdecydowały się na postawienie technologii w centrum swojej działalności.
mBank, jako jeden z pierwszych banków w Polsce, przetarł chmurowe ścieżki, wypracowując sposób dostosowania przepisów do aktualnych możliwości technologii i poziomu gwarantowanego bezpieczeństwa.
“Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, a nawet je wyprzedzać. W przeszłości klient mógł przyjść do banku tylko w określonych godzinach, a dziś jesteśmy otwarci 24 godziny na dobę. To znak cyfrowej transformacji. Dalszą przyszłością jest chmura. Z punktu widzenia budowania systemów, dostępności, elastyczności, kosztów – od chmury nie ma odwrotu” – powiedział Cezary Stypułkowski, prezes mBanku.
Uruchamianie kolejnych spółek w pełni chmurowych zależy od ludzi, procesów i technologii. Powołanie do życia mElements, spółki technologicznej Grupy mBanku, która odpowiada na potrzeby handlu elektronicznego, nie byłoby możliwe bez szerokich kompetencji cyfrowych pracowników i odpowiednich narzędzi chmurowych. Głównym celem spółki jest tworzenie rozwiązań poprawiających doświadczenia zakupowe online zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Działając w obszarze e-commerce, wykorzystuje ona rozwiązania API Banking.
Rosnąca liczba talentów IT może być istotną szansą dla rozwoju dojrzałości cyfrowej i konkurencyjności gospodarki.
Kompetencje cyfrowe Polaków poniżej średniej w Europie Środkowo-Wschodniej
Polska ma wynik o 15% niższy od średniej krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem umiejętności cyfrowych ogółu społeczeństwa. Umiejętności te są najsilniej skorelowane z wyższymi zarobkami, większą produktywnością i działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju, dlatego wszelkie inwestycje w tym obszarze przyniosą znaczące korzyści. Indeks pokazuje również, że dalsze pogłębianie bazy talentów cyfrowych (24% poniżej średniej w regionie) jest kluczowe dla wzrostu gospodarczego Polski.
Jednym z istotniejszych elementów inwestycji Microsoft w Polsce jest wsparcie polskich obywateli w dalszym rozwoju ich kompetencji. Od momentu ogłoszenia kompleksowego planu inwestycyjnego, Microsoft przeszkolił 200 tysięcy polskich specjalistów IT. To ponad 4 razy więcej niż początkowo zakładano.
Największą popularnością w Polsce cieszą się kursy z zakresu Security and Compliance; liczba ich uczestników w ciągu ostatniego roku potroiła się (wzrost o 205%). Dynamicznie przybywa także uczestników szkoleń z Modern Work (wzrost na poziomie 69 proc.), Data and AI(52 proc.) oraz Digital Application Innovation (21 proc.)
Wykorzystanie chmury w Polsce poniżej średniej w regionie
Polska pozostaje nieco w tyle za średnią CEE w zakresie wykorzystania technologii chmury (9 proc. poniżej średniej). Indeks pokazuje wyraźną korelację pomiędzy skalą zastosowania cloud computingu w poszczególnych krajach, a poziomem ich dojrzałości cyfrowej i konkurencyjności gospodarczej.
Ważnym elementem dynamicznego upowszechniania chmury i kultury cyfrowej w Polsce jest budowa regionu przetwarzania danych Microsoft, składającego się z trzech odrębnych Stref Dostępności Azure, powstających w okolicach Warszawy. Azure Availability Zones w Polsce pozwolą klientom na rozproszenie infrastruktury i aplikacji w celu zwiększenia odporności i wysokiej dostępności. Polski region będzie częścią naszej globalnej infrastruktury, która obejmuje ponad 60 ogłoszonych regionów z dostępnością usług Microsoft Azure w ponad 140 krajach, połączonych siecią ponad 175 000 mil (280 000 kilometrów) podmorskich i naziemnych włókien światłowodowych. Firma zobowiązała się, że do 2025 roku będzie w 100 procentach zasilana energią odnawialną, co obejmie również jej centra danych.
Rozwój kompetencji cyfrowych w społecznościach lokalnych
Jednocześnie we współpracy z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Microsoft rozwija ogólnopolski program My Digital Life, którego celem jest wsparcie uczennic, uczniów, studentek, studentów oraz profesjonalistek i profesjonalistów ze wszystkich sektorów (prywatnego, publicznego i pozarządowego) w procesie transformacji cyfrowej. Jest on skierowany do wszystkich, którzy czują potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w celu utrzymania, kontynuacji lub rozwoju kariery zawodowej w obliczu wyzwań wywołanych pandemią. Podczas webinariów, warsztatów i kursów online uczestnicy mają możliwość poznania narzędzi do pracy zdalnej, rozwijania kompetencji cyfrowych niezbędnych do jej wykonywania, a także pozyskania wiedzy koniecznej do uruchomienia własnego biznesu online. Łącznie od początku realizacji programu wzięło w nim udział 60 tysięcy osób.
„O sukcesie cyfryzacji w Polsce będziemy mogli mówić wówczas, gdy z jej owoców będą korzystać wszyscy” – mówi Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. „Indeks Cyfrowej Przyszłości przygotowany przez Microsoft wskazuje, że w naszym kraju mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tym bardziej cieszą nas działania Microsoft, które inspirują do stałego podnoszenia kompetencji cyfrowych i zwiększają świadomość zagrożeń w korzystaniu z Internetu związanych np. z cyberbezpieczeństwem. Przyczyniają się one do coraz szerszego wykorzystywania narzędzi cyfrowych przez organizacje pozarządowe, szkoły i biblioteki, co zwiększa efektywność ich funkcjonowania i jakość usług, z których korzystają mieszkańcy. Zwiększa się też świadomość roli, jaką odgrywają narzędzia cyfrowe w rozwiązywaniu takich problemów, jak ochrona klimatu. Dzięki tym działaniom coraz więcej osób korzysta z e-usług w codziennym życiu, zwiększa swoje szanse edukacyjne mając dostęp do zasobów online, a także rozwija swoją karierę zawodową w czasach, w których kompetencje cyfrowe są niezbędne na rynku pracy”.
Program My Digital Life realizowany jest w ramach inicjatywy Microsoft Philanthropies for Skills and Employability przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Microsoft.